پایین بودن قیمت لاشه خودرو مشکل اصلی اسقاط خودروهاست
روند اسقاط خودروهای فرسوده سال گذشته شدت گرفت اما همچنان با تعداد این خودروها در کشور تناسب ندارد. دلایل بسیاری برای کند بودن روند اسقاط خودرو بیان شده است. در همین زمینه نصراله پژمانفر، نماینده مجلس شورای اسلامی به بیاننظرات خود پرداخت.
روند اسقاط خودرو را چگونه ارزیابی میکنید؟ سال گذشته وضعیت اسقاط رضایت بخش بود؟
طبق مصوبه باید 20درصد خودروهای تولیدی، جایگزین خودروهای فرسوده میبود که برآوردها نشان میدهد تعداد صدور گواهی اسقاط باید سال گذشته به حدود 200هزار گواهی میرسید. اما وزارت صمت سال گذشته 72هزار خودرو اسقاط کرده است. میزان اسقاط خودروها در سال گذشته نسبتبه سال 1401 حدود 228درصد افزایش داشته و از مجموع خودروهای اسقاط شده در چهار سال قبل هم 25درصد بیشتر بوده است. البته عرضه 20درصدی برای اسقاط انجام شده و مشکل اصلی نبود تقاضا به دلیل قیمت پایین لاشه خودرو است.
چه میزان خودرو فرسوده در کشور وجود دارد؟ آیا قرار است در قیمتگذاری این خودروهای تغییری رخ دهد؟
درحالحاضر بیشاز 37میلیون دستگاه خودرو (شامل انواع خودرو و موتورسیکلت) در کشور درحال تردد است که بیشاز 13میلیون دستگاه، یعنی حدود 37درصد آنها، فرسوده است. کمیسیون اصل90 مقرر کرد که تا یک ماه آینده در مدل قیمتگذاری خودروهای اسقاطی تجدیدنظر شود. همچنین وزارت صمت برنامهای ارائه دهد تا مشخص شود کسانی که برای اسقاط مراجعه کردند، اما هنوز خودرو جایگزین تحویل نگرفتهاند.
درخصوص تولید خودرو بهخصوص در بخش خودروهای مونتاژی چه شرایطی قرار است حاکم شود؟
موضوع ارزبری خودروهای مونتاژی و لزوم کاهش ارزبری با دقیق شدن روش محاسبه داخلیسازی و اصلاح تعرفهها جزو برنامههای وزارت صمت است. برآورد شده تا پایان سال گذشته، ارزبری خودروهای مونتاژی به حدود 3 میلیارد دلار رسیده باشد. در این رابطه اصلاح تعرفهها انجام شده و اولویت تخصیص ارز هم با مونتاژکارانی است که ارزبری کمتر و توانایی هایتک بالاتری داشته باشند.
مرجع: اخبار خودرو