٪۹۸ از طلبکاران صرافی FTX مقدار ۱۱۸٪ از دارایی خود را به صورت نقد دریافت خواهند کرد

٪۹۸ از طلبکاران صرافی FTX مقدار ۱۱۸٪ از دارایی خود را به صورت نقد دریافت خواهند کرد
خلاصه اخبار

صرافی FTX یک طرح سازماندهی بلندپروازانه را با هدف بازپرداخت مقدار قابل توجهی از بدهی خود به طلبکاران اعلام کرده است. هر چند این طرح با انتقاداتی درباره ازرش‌گذاری دارایی‌ها و شرایط تسویه مواجه شده است، ابتدا باید به تایید دادگاه ورشکستگی برسد. به گزارش میهن بلاکچین، بر اساس این طرح پیشنهادی، طلبکاران FTX با …

صرافی FTX یک طرح سازماندهی بلندپروازانه را با هدف بازپرداخت مقدار قابل توجهی از بدهی خود به طلبکاران اعلام کرده است. هر چند این طرح با انتقاداتی درباره ازرش‌گذاری دارایی‌ها و شرایط تسویه مواجه شده است، ابتدا باید به تایید دادگاه ورشکستگی برسد.

به گزارش میهن بلاکچین ، بر اساس این طرح پیشنهادی، طلبکاران FTX با طلب کمتر از 50٬000 دلار، ظرف 60 روز پس از تایید دادگاه ورشکستگی دلاور، 118٪ از طلب خود را به صورت نقدی دریافت خواهند کرد. به علاوه، سایر طلبکاران غیر دولتی برای جبران ارزش زمانی سرمایه‌گذاری‌های خود، مستحق 100٪ مطالبات و تا 9٪ دریافت سود خواهند بود.

این طرح به تسویه با نهادهای نظارتی مانند IRS و CFTC نیز می‌پردازد. IRS قرار است حدود 200 میلیون دلار دریافت کند، اما هنوز جزئیات تسویه حساب با CFTC فاش نشده است.

ارزش پیش‌بینی شده دارایی‌هایی که باید جمع‌آوری و به وجه نقد برای توزیع طلب‌ها تبدیل شود بین 14.5 تا 16.3 میلیارد دلار تخمین زده شده است. این مقدار از طریق کسب درآمد از دارایی‌های مختلف، از جمله سرمایه‌گذاری‌های اختصاصی از شرکت‌های Alameda یا FTX Ventures و دعاوی قضایی به دست آمده است.

جان جی ری سوم (John J. Ray III)، مدیر عامل و مدیر ارشد بازسازی FTX، از این طرح پیشنهادی ابراز خرسندی کرد و بر قصد این شرکت برای بازپرداخت 100٪ از مبالغ بدهی به اضافه سود برای طلبکاران غیردولتی تاکید کرد. با این حال، همه طلبکاران FTX از این طرح راضی نیستند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

نارضایتی طلبکاران

طلبکاران FTX از این طرح ابراز نارضایتی می کنند؛ چرا که بازپرداخت طلب آن‌ها نه با نرخ‌های فعلی بازار ، بلکه با نرخ زمان وررشکستگی (نوامبر 2022) محاسبه خواهد شد.

علاوه بر این، بعضی از طلبکاران از این طرح پیشنهادی، به ویژه در مورد گنجاندن بند تبرئه سالیوان و کرامول (Sullivan & Cromwell)، شرکت حقوقی که بر روند ورشکستگی نظارت می‌کند، ابراز نارضایتی کرده‌اند. این بند از برخی از طرفین در برابر مسئولیت اتهامات سوء رفتار، مانند فروش دارایی‌های FTX با تخفیف‌های قابل‌توجه محافظت می‌کند.

سونیل کاوری (Sunil Kavuri)، یکی از طلبکاران بزرگ، نگرانی‌هایی را در مورد بند تبرئه مطرح کرد و گفت که این بند می‌تواند سالیوان و کرامول را از مسئولیت‌پذیری اقدامات مشکوک احتمالی در طول فرآیند ورشکستگی تبرئه کند.

بند تبرئه - منبع: سونیل
بند تبرئه – منبع: سونیل

علاوه بر این، مایک بلشه (Mike Belshe)، مدیر عامل BitGo، ساختار پیشنهادی برای پرداخت غرامت را مورد انتقاد قرار داد و استدلال کرد این ساختار برای جبران خسارت کامل قربانیان حتی به مقدار استاندارد هم نمی‌رسد. با وجود اذعان به پیچیدگی‌های ذاتی فرآیند ورشکستگی، بلشی بر نیاز به شفافیت و عدالت در رسیدگی به نگرانی‌های طلبکاران تاکید کرد.

با این وجود، جیمز سیفرت (James Seyffart)، تحلیلگر ETF بلومبرگ، چشم انداز مثبتی را ارائه داد و مسیر اخلاقی این طرح را تحسین و در عین حال محدودیت‌های آن در بازگرداندن کامل زیان طلبکاران را تصدیق کرد. سیفرت بر اهمیت حرکت در «جهت صحیح اخلاقی» تاکید کرد؛ حتی اگر ارقام پیشنهادی به طور کامل نارضایتی طلبکاران را جبران نکنند.

نتیجه چه خواهد بود؟

طرح سازماندهی مجدد FTX در بحبوحه نبردهای حقوقی مداوم و بررسی دقیق اقدامات سم بنکمن‌فرید، مدیر عامل سابق آن که به اتهام کلاهبرداری محکوم شده بود، انجام می‌شود. سرنوشت این طرح همچنان نامشخص است، چرا که وقتی طلبکاران گزینه‌های خود را می‌سنجند، نسبت به برخی مفاد، از جمله بند بحث برانگیز تبرئه ابراز نگرانی می‌کنند.

هر چند طرح پیشنهادی FTX نشان‌دهنده تلاشی جسورانه برای رسیدگی به نگرانی‌های طلبکاران و ترسیم مسیری رو به جلو در میان روند ورشکستگی است. با این حال، نارضایتی و انتقاد طولانی مدت بر چالش‌های پیش‌رو در دستیابی به اجماع و تضمین نتایج عادلانه برای همه ذینفعان می‌افزاید.

مرجع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *