تاثیر نرخ‌های جدید خوراک بر پتروشیمی‌ها چه خواهد بود؟

تاثیر نرخ‌های جدید خوراک بر پتروشیمی‌ها چه خواهد بود؟

اثر نرخ‌­های جدید خوراک و سوخت بر پتروشیمی‌­ها

شاید در یک سال اخیر و در بازار سهام کمتر کسی را بتوان پیدا کرد که مساله نرخ خوراک شرکت­‌های پتروشیمی را نشنیده باشد. هزینه خوراک، یکی از مهم­‌ترین هزینه‌­های شرکت‌­های پتروشیمی است که دستکاری فرمول آن در برهه‌­های مختلف توسط دولت، وضعیت بازار سهام را تحت‌­الشعاع قرار می‌دهد.

نقش نرخ خوراک در ریزش اردیبهشت 1402

مهم‌­ترین رویدادی که در این زمینه می‌­توان مثال زد، ریزش دسته‌­جمعی قیمت سهام در میانه‌های اردیبهشت سال گذشته است که بعدها مشخص شد در نتیجه جلسه افزایش نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی به وقوع پیوسته است.

این موضوع ضربه مهلکی بر پیکره اعتماد در تالار شیشه‌­ای وارد کرد و مساله عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سهام را بیش از پیش عیان ساخت. با وجود گذشت 16 ماه از ماجرای مذکور، همچنان شاخص کل بورس در ارقامی پایین‌تر از سقف اردیبهشت پارسال قرار دارد.

بررسی شاخص محصولات شیمیایی که مختص شرکت‌­های پتروشیمی است، نشانگر افت 12.3 درصدی این نماگر نسبت به سقف اردیبهشت 1402 است.

شفاف­‌سازی شخارک

حال با وجود گذشت 16 ماه از فعل و انفعالات حادث­‌شده در اردیبهشت سال گذشته، پتروشیمی خارک در سایت کدال در خصوص نرخ خوراک پنج ماهه ابتدایی سال گذشته اطلاعاتی را منتشر کرده است.

بعد از سلسله وقایعی که در سال گذشته بر سر ماجرای نرخ خوراک رخ داده بود، در نهایت نرخ 8 هزار و 4 هزار و 100 تومان به ازای هر متر مکعب برای خوراک و سوخت شرکت­‌ها اعلام شده بود. اما با توجه به اطلاعاتی که پتروشیمی خارک در سایت کدال منتشر کرده است، نرخ‌­های جدید 4 هزار و 400 و 2 هزار و 600 تومان به عنوان نرخ‌­های جدید خوراک و سوخت مشخص شده است.

اثر نرخ‌­های جدید بر شرکت­‌های پتروشیمی

نکته­‌ای که از مقایسه این اعداد و ارقام دریافت می‌­شود این است که این موضوع موجبات تعدیل مثبت در سود شرکت­‌های پتروشیمی که مصرف‌­کننده گاز هستند را فراهم خواهد کرد؛ زیرا هزینه‌­های این شرکت‌­ها را با کاهش همراه خواهد کرد که در نهایت منجر به رشد سود این شرکت­‌ها و تعدیل مثبت سود خواهد شد. اوره­‌سازها و متانول­‌سازهای بازار سرمایه جزو شرکت­‌هایی هستند که بیشترین تاثیر را از این محل دریافت خواهند کرد.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *