مطالبه اصلی سهامداران از سازمان بورس و دو شرط بازدهی مطلوب تا پایان سال

مطالبه اصلی سهامداران از سازمان بورس و دو شرط بازدهی مطلوب تا پایان سال
خلاصه اخبار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تبعات سیاست‌های دولت و سازمان بر نوسانات بورس و مطالبه اصلی فعالان، دو شرط کسب بازدهی مطلوب تا پایان سال را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، امیرحسین جنانی با بیان اینکه یکی از عوامل نوسانات بازار سهام ایران ، سیاست‌های دولت و سازمان بورس است به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: سهامدارانی که مرداد 99 وارد این بازار شدند و زیان دیدند چشم به تصمیم‌های عشقی دوخته بودند تا بلکه بتوانند به اصل پول یا سود برسند.

بعد از گذشت 30 ماه از ریاست وی بر سازمان بورس و در 13 ماه گذشته، شاخص بورس روند پرنوسانی پشت سر گذاشت و با خروج سرمایه مواجه بود و سازمان بورس اقداماتی جهت حفظ شاخص در دستور کار قرار داد. ایجاد صندوق‌های جدید برای گسترش سرمایه‌گذاری غیر مستقیم از جمله اقدامات بود که یکی از عوامل جذب سرمایه است.

برخی فعالان اقتصادی با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیز دست یافتند. یکی از اقداماتی که می‌‌توانست زمینه افزایش سرمایه در بورس را فراهم کند، تجدید‌ ارزیابی دارایی‌‌ شرکت‌ها‌ بود که به نتیجه مطلوبی نرسید. مهم‌‌ترین مزیت تجدید ارزیابی، بروز رسانی دارایی‌‌ های غیرتجاری شرکت‌‌ها به واقعیت است. با وجود موافقت رئیس سازمان بورس و برخی وزرای دولت این مهم در سال 1402 تصویب نشد. بنابراین رای و نظر رئیس سازمان بورس آن‌‌قدرها هم اثرگذار نیست.

چالش‌های متعددی عملکرد بازار سرمایه را تحت‌‌تاثیر منفی قرار می‌دهد. از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها اصرار دولت به قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف، نرخ بالای بهره بانکی، چند‌نرخی بودن ارز، قوانین و مقررات خلق‌الساعه و سود سپرده 30 درصدی بانکی است که باعث ریزش قیمت مداوم شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد دست سازمان بورس که سکاندار و نهاد ناظر این بازار است، کوتاه شده و توان اجرا و وضع قوانین برای کنترل یا در دست گرفتن بازی را ندارد و بازار طبق میل و خواسته به‌صورت هیجانی به عوامل تورمی اقبال نشان می‌دهد.

خواسته اصلی فعالان از سازمان بورس این است که مسیر سیاست گذاری به سمتی پیش رود که باعث ‌پیش‌بینی‌‌پذیری اقتصاد شود. اگر دولت در مورد پیش‌ بینی‌پذیری اقتصاد و تثبیت متغیر‌های اقتصادی برنامه‌ریزی کند، شرایط بهتری در اقتصاد و بازارهای مالی بویژه بورس ایجاد خواهد شد. شفافیت دولت باعث اعتماد مردم و اوضاع مناسب بازارها می‌شود.

مهم‌ترین وظیفه سازمان بورس در خصوص توسعه عمق بازار تلاش در راستای شفافیت اطلاعات قابل دسترسی سرمایه‌گذاران و ارائه اطلاعات نهانی به صورت اطلاعات آشکار جهت استفاده ذی‌نفعان است اما عشقی در سال آخر ریاست، فعالیت نظارتی و نهادی چندانی بر فعالیت‌‌‌های دستوری دولت نداشت.

اگر دولت دست از مداخلات در اقتصاد بردارد و قیمت ارز نیمایی به قیمت ارز بازار آزاد نزدیک‌تر شود، می‌توان انتظار بازدهی مطلوب تا پایان سال داشت.

مرجع: بورس پرس

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *