مشاور السودانی: سفر بارزانی به تهران اختلافات را از بین برد

مشاور السودانی: سفر بارزانی به تهران اختلافات را از بین برد
خلاصه اخبار

مشاور نخست وزیر عراق ضمن ابراز خوشنودی از سفر رئیس اقلیم کردستان به ایران گفت که این سفر تا حد زیادی اختلافات را از بین برد.

به گزارش ایسنا، ضیاء الناصری، مشاور رسانه‌ای محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در اظهاراتی گفت: سفر نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به ایران اختلاف قبلی را تا حد زیادی از بین برد. هرتلاشی که در راستای حل اختلافات با ایران باشد به سود دو کشور است و اظهاراتی که از نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران درمورد اهمیت روابط دو کشور شنیدیم خوش‌بینانه و امیدوارکننده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه رووداو با اشاره به اینکه سفر بارزانی به تهران تا حد زیادی اختلافات را از بین برد خاطرنشان کرد که دیدار نیچروان بارزانی با رهبر انقلاب اسلامی ایران اهمیت و اولویت زیادی به این سفر داد.

الناصری با اشاره به اختلافات به وجود آمده میان ایران و عراق به دلیل حملات ایران علیه تروریست‌های تجزیه‌طلب در اربیل گفت: ما از این سفر حمایت می‌کنیم و این سفر موفقیت‌آمیز بوده و معتقدیم که این سفر به بسیاری از پرسش‌های تهران پاسخ می‌دهد. ما شاهد سفرها و دیدارهای متقابل و همچنین تفاهماتی هستیم تا این صفحه اختلافات را پشت سر بگذاریم و سوء‌تفاهم‌ها با کشور همسایه‌مان از بین برود.

مشاور السودانی خاطرنشان کرد: سفر هیات بزرگ کُردی به تهران روند ارتباطات ما با تهران را تسهیل کرد و اختلافات باقی‌مانده را حل کرد. ما ترجیح می‌دادیم که تهران و اربیل به‌طور مستقیم باهم صحبت کنند و اختلافات حل شود، سپس در گام دوم ما وارد عمل شویم تا طرف‌های ذیربط کارهای لازم را انجام دهند.

وی گفت: اظهارات بارزانی در تهران مبنی بر اینکه امنیت ایران مرتبط با امنیت کردستان و عراق است و اجاره نمی‌دهیم که خاک ایران مورد هدف قرار گیرد، یک پیام اطمینان‌بخش به تهران است. همچنین آنچه بارزانی درخصوص اهمیت عراق و ثبات و امنیت اقلیم کردستان در تهران شنید، پیامی مهم از سوی ایران است و این اطمینان را می‌دهد که همانند دفعات قبلی تنش نظامی رخ نخواهد داد و به گزینه‌های دیپلماتیک و تماس‌های امنیتی و سیاسی در سطوح بالا روی خواهیم آورد.

ضیاء الناصری در پایان درخصوص فواید این سفر تاکید کرد: هنوز زود است که درمورد فواید سفر صحبت کنیم بنابراین باید عجله نکنیم و منتظر بمانیم و معمولا هدف از سفرها تنها گرفتن عکس‌ها نیست و بررسی‌ها و دستور کارهایی در هر سفر وجود دارد.

نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز گذشته در سفری رسمی وارد تهران شد و با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران از جمله مقام معظم رهبری و سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مرجع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *