لیدر‌های شاخص‌ساز فروردین ماه باز می‌گردند؟ / قیمت فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها در دست اصلاح!

لیدر‌های شاخص‌ساز فروردین ماه باز می‌گردند؟ / قیمت فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها در دست اصلاح!
خلاصه اخبار

اکوایران: بازار سهام در روند صعودی فروردین ماه امسال شاهد لیدری نماد‌های فولادی و شیمیایی بورس تهران بودند که با شکل‌گیری شرایط رکودی معاملات سهام وارد فاز اصلاحی شدند.

به گزارش اکوایران، بورس تهران در جریان 26 روز معاملاتی طی شده از سال 1403 با چهار روند معاملاتی متفاوت را تجربه کرده است. فروردین ماه امسال با روند صعودی قدرتمند شاخص کل بورس تهران آغاز شد و صنایع فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به عنوان سنگین‌ترین صنایع بورس تهران لیدری شاخص کل را به عهده گرفتند.

روند صعودی شاخص‌های سهامی با افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه روز 21 فروردین ماه درگیر اصلاح شد و قیمت‌ها در روز 26 فروردین ماه به طور متوسط به سطح ابتدای سال بازگشت. سومین روندی که شاخص‌های سهامی در سال جاری تجربه کردند به بازه زمانی 26 فروردین ماه تا 3 اردیبهشت باز می گردد. در این روند تراز شاخص کل از زیر 2 میلیون و 200 هزار واحد تا بالای سطح 2 میلیون و 300 هزار واحدی رشد داشت.

اما و اگرهای شاخص دلار در برابر یورو

چهارمین روند امسال نیز رکود معاملاتی است که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنیم. شاخص دو صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیایی در هر سه روند ابتدایی نقش حامی شاخص کل را ایفا کردند و بازدهی بیشتری نسبت به شاخص کل داشتند.

با این حال در روند رکودی این روز‌ها شاخص صنعت فلزات اساسی ریزش قابل توجهی داشته و و نماد‌های این صنعت تاثیر بالایی بر افت تراز شاخص کل داشتند. از سوی دیگر در صورت تداوم روند رکودی معاملات سهام امکان تشدید ریزش قیمتی در بین نماد‌های پتروشیمی بازار سهام نیز وجود دارد.

با تمام این تفاسیر همچنان بازدهی شاخص صنعت فلزات اساسی از ابتدای سال 6.45 درصد بوده و شاخص صنعت محصولات شیمیایی نیز 7.5 درصد رشد داشته است؛ در حالی که شاخص کل بورس تهران در این مدت تنها 3.18 درصد بالا رفته است. بسیاری از صنایع سنگین دیگر بازار سهام در همین بازه زمانی عملکردی ضعیف‌تری نسبت به شاخص کل داشتند که به عنوان مثال می توان به شاخص صنعت استخراج کانه‌های فلزی اشاره کرد که از ابتدای سال 1403 کمتر از 1 درصد رشد داشته است.

کم‌محلی بانک مرکزی ژاپن به حال و روز ین

مرجع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *