قیمت بیت کوین سطح ۶۶٬۰۰۰ دلار را پس گرفت؛ آیا اصلاح به پایان رسیده است؟ + تحلیل تکنیکال

قیمت بیت کوین سطح ۶۶٬۰۰۰ دلار را پس گرفت؛ آیا اصلاح به پایان رسیده است؟ + تحلیل تکنیکال
خلاصه اخبار

قیمت بیت کوین تنها چند روز پس از هاوینگ موفق به بازگشت به بالای ۶۶٬۰۰۰ دلار شد که نشان می‌دهد ممکن است فاز اصلاح قیمت آن به پایان رسیده باشد. در این مطلب، با بررسی نظر تحلیلگران به احتمالات پیش رو در مورد رفتار بیت کوین خواهیم پرداخت. به گزارش میهن بلاکچین، بیت کوین در …

قیمت بیت کوین تنها چند روز پس از هاوینگ موفق به بازگشت به بالای 66٬000 دلار شد که نشان می‌دهد ممکن است فاز اصلاح قیمت آن به پایان رسیده باشد. در این مطلب، با بررسی نظر تحلیلگران به احتمالات پیش رو در مورد رفتار بیت کوین خواهیم پرداخت.

به گزارش میهن بلاکچین، بیت کوین در 22 آوریل (3 اردیبهشت) سطح 66٬000 دلار را پس گرفت که می‌تواند نشان‌دهنده تغییر در احساسات بازار باشد و منجر به پایان فاز اصلاح قیمت شود. همچنین، شروع کار بازارهای مالی سنتی پس از فروکش‌ کردن تنش در خاورمیانه، با نوسان زیادی همراه نبود، در حالی که بازار طلا با کاهش قیمت باز شد. افزایش سود باز (Open interest) در سراسر بازار مشتقه، همراه با میزان بالاتر اهرم و همچنین پوزیشن‌های بازارهای اختیار معامله نشان می‌دهند که ممکن است روند صعودی در راه باشد.

QCP Capital، صندوق تامینی کریپتو، در به روزرسانی گزارش خود در بازار دوشنبه اشاره کرد که در سه هاوینگ گذشته قیمت بیت کوین، شاهد یک حرکت تصاعدی در حدود 50 تا 100 روز پس از این رویداد بوده است. در این گزارش آمده است:

اگر این الگو این بار تکرار شود، گاوهای بیت کوین هنوز چند هفته فرصت دارند تا پوزیشن لانگ بزرگ‌تری ثبت کنند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

بیت کوین از سطح 66٬000 دلار عبور کرد

تحللیگر کریپتو، تریدر آلن (Trader Alan) در پستی در 22 آوریل در پلتفرم X، اظهار داشت که رسیدن قیمت بیت کوین به سطح 66٬600 دلار در نمودار 4 ساعته می‌تواند نشان‌دهنده افزایش قیمت بیت کوین باشد:

این شکست با تشکیل «کف‌های بالاتر در مقاومت» و [شاخص قدرت نسبی] RSI به طور همزمان همراه است. این اتفاق به ما میگوید که قدرت خرید بیشتر شده و در تایم فریم پایین یک کف قوی شکل گرفته است. این امر منجر به صعود بیشتری خواهد شد.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم 4 ساعته
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم 4 ساعته؛ منبع: X

رکت کپیتال (Rekt Capital) نیز در پستی در 22 آوریل در پلتفرم X به سطح 66٬600 دلار به عنوان سطح مقاومت اصلی برای BTC اشاره کرد:

بیت کوین در حال حاضر در حال تلاش برای بازپس‌گیری این سطح است. اگر موفق شد می‌تواند تا 67٬150 دلار حرکت کند. اگر از این سطح هم عبور کند مقصد بعدی 69٬000 دلار خواهد بود.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی؛ منبع: X

متیو هایلند (Matthew Hyland)، تحلیلگر بازار کریپتو، به حفظ یک میانگین متحرک کلیدی در آخرین کندل هفتگی بیت کوین اشاره کرده است.

SMA-10 در نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی
SMA-10 در نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی؛ منبع: تریدینگ ویو

میانگین متحرک ساده (SMA) 10 هفته‌ای بیت کوین به عنوان یک خط حمایتی مهم در بازار صعودی عمل می‌کند و از اکتبر 2023 با موفقیت به حمایت خود از قیمت ادامه داده است. SMA-10 هفته‌ای در زمان نگارش این مطلب 65٬686 دلار است.

شاخص MVRV-Z بیت کوین به حالت قبل بازگشت

بر اساس گزارش لوک اینتو بیت کوین (LookIntoBitcoin)، پس از اصلاح هفته گذشته، MVRV Z-score بیت کوین، یک شاخص تکنیکال که برای ارزیابی حالت اشباع خرید یا اشباع فروش یک دارایی استفاده می‌شود، شاهد اصلاح بود و در 17 آوریل به 2.08 سقوط کرد که نشان می‌دهد بیت کوین دیگر در حالت اشباع خرید نیست.

شاخص MVRV Z-Score بیت کوین
شاخص MVRV Z-Score بیت کوین؛ منبع: X

به گفته فیلیپ سوئیفت (Philip Swift)، بنیانگذار LookIntoBitcoin، این شاخص یک روند صعودی سالم را مطابق با چرخه‌های صعودی قبلی نشان می‌دهد:

شاخص MVRV Z-Score بیت کوین بار دیگر یک توفق در اواسط چرخه بین 2 و 3 داشته است. اصلاح بازار در ماه گذشته بسیار سالم و مشابه چرخه‌های قبلی بوده است.

سود باز بیت کوین یادآور اکتبر 2023 است

داده‌های کوین گلس (Coinglass) نشان می‌دهد سود باز (OI) بیت‌کوین در 18 آوریل و دوباره در 21 آوریل منفی شد. این معیار اکنون به منطقه مثبت بازگشته و در 22 آوریل در محدوده 0.0079٪ باقی مانده است که نشان‌دهنده افزایش اشتهای معامله‌گران برای پوزیشن‌های لانگ است.

سود باز بیت کوین
سود باز بیت کوین؛ منبع: Coinglass

این تغییر در احساسات بازار معمولا پس از تغییرات قابل توجه قیمت آشکار می‌شود، همانطور که با 5٪ افزایش قیمت بیت کوین بین 20 آوریل تا 22 آوریل مشاهده شد.

همچنین، کاهش اخیر OI بیت کوین به زیر 0٪، پایین ترین سطح را در بیش از شش ماه گذشته نشان داد که مشابه همان چیزی است که در اکتبر 2023 اتفاق افتاد.

وضعیت فاندینگ ریت بیت کوین

صندوق QCP Capital در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده که فاندینگ ریت (Funding rate)، هزینه‌ای که معامله‌گران مشتقات اهرمی باید برای باز نگه داشتن پوزیشن‌های خود بپردازند، از سطوح بسیار بالا کاهش یافته و حتی برای برخی از ارزهای دیجیتال کوچک‌تر به شدت منفی شده است و اگر ریسک‌پذیری به بازار بازگردد، آنها را برای یک حرکت سریع و صعودی آماده می‌کند.

فاندینگ ریت ارزهای دیجیتال نسبت به ماه گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است
فاندینگ ریت ارزهای دیجیتال نسبت به ماه گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است؛ منبع: CoinGlass

QCP Capital در گزار خود گفته است:

آنچه در کوتاه‌مدت می‌توانیم ببینیم، یک شورت اسکوییز است که توسط آلت‌کوین‌ها و ممکوین‌ها رهبری می‌شود که به صورت مداوم شاهد فاندینگ ریت منفی بوده‌اند و برخی از آن‌ها به 100٪- [سالانه] رسیده‌‌اند. بازگشت احساسات سوداگرانه می‌تواند منجر به چشم پوشی از پوزیشن‌های شورت و از سرگیری پوزیشن‌های لانگ شود.

بیت کوین برای تایید شکست باید سطح 69٬000 هزار دلار را پس بگیرد

به گفته جاک کونر (Jag Kooner)، رییس بخش مشتقات بیتفینکس (Bitfinex)، علیرغم افزایش قیمت در این هفته، به دلیل کاهش عمق بازار که می‌تواند منجر به نوسانات بیشتر قیمت شود، هنوز برای تایید پایان اصلاح فعلی خیلی زود است. وی در این باره اظهار داشت:

در حالی که از ناحیه محدود به رنج در بازه زمانی پایین‌تر خارج شده‌ایم، مهم است که به یاد داشته باشیم پس از یک لیکویید شدن انبوه پوزیشن‌ها به مبلغ بیش از 2 میلیارد دلار در 2 روز از 12 آوریل، عمق بازار به طور قابل توجهی کمتر از چند هفته پیش است. این بدان معنی است که سود باز کمتر و سفارش‌های اسپات کمتری وجود دارد، بنابراین سفارش‌های کوچک‌تر آسان‌تر می‌توانند بازار را حرکت دهند.

وی خاطرنشان کرد که نسبت به عملکرد قیمت بیت کوین در کوتاه مدت خوشبین است، اما نسبت به یک لیکویید شدن احتمالی دیگر هشدار داد زیرا اهرم‌های بیشتری دوباره وارد بازارها می‌شوند.

به گفته هارالامپیف (Haralampiev) از شرکت نکسو (Nexo)، برای تایید حرکت قاطع به سمت بالاترین سقف‌های جدید، بیت کوین ابتدا باید بر مقاومت 69٬000 دلار غلبه کند:

سطوح کلیدی برای تایید احساسات صعودی و حرکت قیمت در محدوده 69٬000 دلار تا 70٬000 دلار است. در نهایت، عبور قیمت از این سطوح می‌تواند منجر به رسیدن به ATHهای جدید شود، البته به شرطی که احساسات در بازار صعودی باقی بماند.

بیت کوین با مقاومت قابل توجهی در مرز 67٬000 دلار مواجه است و بیش از 553 میلیون دلار پوزیشن‌های اهرمی شورت در تمام صرافی‌ها وجود دارد.

بر اساس داده‌های کوین گلس (Coinglass)، حرکت احتمالی قیمت به بالاتر از مرز 69٬000 دلار، بیش از 1.12 میلیارد دلار از پوزیشن‌های اهرمی شورت را لیکویید خواهد کرد.

Liquidation Map در صرافی‌های بیت کوین
Liquidation Map در صرافی‌های بیت کوین؛ منبع: Coinglass

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

پس از هاوینگ چهارم بیت کوین، فعالان بازار در حال بررسی واکنش قیمت بیت کوین هستند. تحلیلگری با نام مستعار Moustache با بررسی عملکرد قیمت بیت کوین از زمانی که به سقف قبلی خود در سال 2021 رسیده است، هدف مهم بعدی برای قیمت BTC را 80٬000 دلار می‌داند:

هدف اصلی بعدی بیت کوین: 80٬000 تا 85٬000 دلار. هرکسی که مدتی مرا دنبال می‌کند می‌داند که از سال 2022 روی این هدف تمرکز کرده‌ام.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی؛ منبع: X

از دیدگاه تحلیل تکنیکال، نمودار قیمت بیت کوین یک الگوی پرچم را در نمودار هفتگی نشان می‌دهد که به ادامه روند صعودی اشاره دارد.

الگوی پرچم در تایم فریم هفتگی در نمودار قیمت بیت کوین
الگوی پرچم در تایم فریم هفتگی در نمودار قیمت بیت کوین؛ منبع: تریدینگ ویو

گاوها از مرز بالای این الگوی پرچم با مقاومت 67٬500 دلار روبرو هستند. بسته شدن کندل این هفته بالاتر از این سطح، نشانه خروج احتمالی از این الگو است و مسیر را به بالاترین سقف تاریخی 73٬835 دلار و سپس به مرز 80٬000 دلار باز‌ می کند.

احتمال لیکویید شدن پوزیشن‌های لانگ!

کردیبل کریپتو (Credible Crypto)، معامله‌گر و تحلیلگر محبوب، معتقد است بیت کوین می‌تواند قبل از صعود قطعی، یک بار دیگر برای لیکویید شدن پوزیشن‌های لانگ به سطح پایین‌تر بازگردد:

اگر این حرکت صعودی قبل از اینکه واقعا شروع شود، دچار تزلزل شود، من انتظار دارم چیزی شبیه به این اتفاق بیفتد.

از زمانی که این حرکت صعود شروع شد، OI در تایم فریم پایین در حال افزایش است. بنابراین یک حرکت نزولی برای لیکویید کردن پوزیشن‌های لانگ قبل از پامپ «واقعی» قیمت من را شگفت‌زده نمی‌کند.

نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم 15 دقیقه
نمودار قیمت بیت کوین در تایم فریم 15 دقیقه؛ منبع: X

مرجع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *