قیمت بیت کوین آماده جهش دوباره؛ ۵ نکته مهم که باید در هفته جاری مدنظر قرار داد

قیمت بیت کوین آماده جهش دوباره؛ ۵ نکته مهم که باید در هفته جاری مدنظر قرار داد
خلاصه اخبار

هفته جدید برای بیت کوین در حالی آغاز می‌شود که این ارز دیجیتال، از کف دو ماه اخیر خود نزدیک به ۸۰۰۰ دلار فاصله گرفته و بار دیگر به بالای ۶۴٬۰۰۰ دلار بازگشته است، اتفاقی که دوباره احساسات صعودی را در بازار ایجاد کرده است. به گزارش میهن بلاکچین، علیرغم اینکه بخشی از رشد اخیر …

هفته جدید برای بیت کوین در حالی آغاز می‌شود که این ارز دیجیتال، از کف دو ماه اخیر خود نزدیک به 8000 دلار فاصله گرفته و بار دیگر به بالای 64٬000 دلار بازگشته است، اتفاقی که دوباره احساسات صعودی را در بازار ایجاد کرده است.

به گزارش میهن بلاکچین ، علیرغم اینکه بخشی از رشد اخیر بیت کوین در تعطیلات آخر هفته اتفاق افتاد، فشار خرید معامله‌گران همچنان در ساعات معاملاتی امروز آسیا حفظ شد که نشان می‌دهد فعلا خرس‌ها (فروشندگان) عملا شانسی برای کاهش قیمت ندارند.

بنابراین، می‌توان گفت احساسات کلی معامله‌گران در رابطه با بیت کوین در هفته دوم ماه می به طور قابل توجهی نسبت به هفته نخست این ماه متفاوت است. با این حال، بار دیگر شاهد افزایش طمع در بازار هستیم که زنگ خطر احتمالی را به صدا در آورده است. اما آیا بیت کوین و آلت کوین‌ها می‌توانند روند صعودی کنونی خود را ادامه دهند؟

این سوالی است در حال حاضر معامله‌گران در ذهن دارند. به دنبال اصلاح اخیر بیت کوین، بازار از پوزیشن‌های لوریج‌دار عملا پاک شده و وضعیت متعادل شده است. در صرافی‌های ارز دیجیتال نیز شاهد بازگشت فاندینگ ریت به محدوده خنثی و تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به پوزیشن‌های لانگ در قیمت‌های کنونی بیت کوین هستیم.

علیرغم دید صعودی فعلی، اگر بازار مسیر مقابل را در پیش بگیرد، قیمت بیت کوین می‌تواند تا میانگین خرید هولدرهای کوتاه‌مدت یا میانگین متحرک 100 روزه خود اصلاح شود. این سطوح، حمایت‌های کلاسیکی برای بیت کوین محسوب می‌شوند و اغلب از ریزش بیشتر جلوگیری کرده‌اند.

در این مطلب تصمیم داریم تا نگاهی دقیق‌تر به وضعیت فعلی بیت کوین بیندازیم و عواملی که در هفته جاری می‌توانند بر قیمت تاثیر بگذارند را زیر ذره‌بین ببریم.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

پیروزی گاوهای بیت کوین

کندل هفتگی بیت کوین بدون هیچ دردسری با رنگ سبز و در حوالی 64٬000 دلار، حدود 900 دلار بالاتر از کلوز ماه آپریل بسته شد.

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 ساعته - منبع: TradingView
نمودار بیت کوین تایم فریم 1 ساعته – منبع: TradingView

کندل این هفته اگرچه در مقایسه با عملکردهای تاریخی بیت کوین آنقدرها بزرگ نیست، نشان‌دهنده بهبود قابل توجه قیمت از کف 56٬500 دلاری است و از این لحاظ اهمیت دارد.

جای تعجب نیست که تحلیلگران و معامله‌گران در حال حاضر نسبت به روند فعلی بیت کوین خوش‌بین هستند.

دن کریپتو تریدز (Daan Crypto Trades)، معامله‌گر محبوب بازار رمزارزها در توییتی در رابطه با وضعیت کنونی بازار نوشته است:

بیت کوین تمام نقدینگی که در 2 ماه گذشته ایجاد شده بود را جارو کرد و پس از آن به سرعت افزایش یافت. ما هنوز در محدوده نوسانی بزرگتری هستیم، با این حال، حداقل در هفته آینده مقداری مومنتوم صعودی داریم.

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 هفته - منبع: Daan Crypto Trades
نمودار بیت کوین تایم فریم 1 هفته – منبع: Daan Crypto Trades

تونی سورینو (Tony Severino)، بنیانگذار شرکت کوین چارتیست (CoinChartist) نیز با اشاره به شباهت‌های ریزش اخیر با اصلاحات بیت کوین در طول بازارهای صعودی قبلی این ارز دیجیتال نوشت:

هر ریزش بیت کوین از نوامبر سال 2022 یک الگوی چکش در تایم فریم هفتگی تشکیل داده است. آیا این بار متفاوت است؟

الگوی چکش در نمودار بیت کوین - منبع: Tony Severino
الگوی چکش در نمودار بیت کوین – منبع: Tony Severino

سورینو پیش از این نیز در توییت دیگری خاطرنشان کرده بود قیمت بیت کوین به دنبال آن است تا باند بالایی اندیکاتور بولینگر در تایم فریم 1 ماهه که از ماه فوریه تاکنون به عنوان حمایت ایفای نقش کرده را پس بگیرد.

وی در این رابطه نوشت:

این یک پیشرفت مثبت محسوب می‌شود.

نگاهی به عملکرد بیت کوین در ماه‌های مختلف - منبع: CoinGlass
نگاهی به عملکرد بیت کوین در ماه‌های مختلف – منبع: CoinGlass

بر اساس داده‌های کوین گلس، قیمت بیت کوین در ماه می تاکنون 5.8٪ افزایش یافته و ریزش کلی سه‌ماهه دوم را به زیر 10٪ رسانده است.

بررسی سطوح حمایتی و مقاومتی مهم بیت کوین

بازار رمزارزها به ماهیت غیرقابل پیش‌بینی بودنش معروف است. در این بازار، یک روند به یکباره ظهور می‌کند و به سرعت محو می‌شود و احساسات را تغییر می‌دهد.

در صورتی که بیت کوین ناگهان مسیر خود را تغییر دهد، بسیاری به دنبال سطوح حمایتی احتمالی آن خواهند بود. در وضعیت فعلی نیز این ماجرا برقرار است.

مایکل فن دی پوپ (Michaël van de Poppe)، تحلیلگر مطرح بازار رمزارزها و مدیرعامل شرکت معاملاتی ام‌ان تریدینگ (MNTrading) با اشاره به اهمیت سطح 60٬000 دلاری می‌گوید:

بیت کوین بالای 60٬000 دلار است و هنوز خبری از سرمایه‌گذاران خرد نیست. تا زمانی که بیت کوین بالای این سطح باقی بماند، وضعیت خوب خواهد بود و آلت کوین‌ها کم کم بیدار خواهند شد.

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه - منبع: Michaël van de Poppe
نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه – منبع: Michaël van de Poppe

در حال حاضر، محدوده 60٬000 دلاری با برخی از سطوح حمایتی بیت کوین از جمله میانگین متحرک ساده 100 روزه و قیمت تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت که از ابتدای بازار صعودی سال 2023 از ریزش جلوگیری کرده‌اند مطابقت دارد.

این سطوح در حال حاضر به ترتیب در حوالی 60٬650 و 59٬920 دلار قرار دارند.

قیمت تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین - منبع: Look Into Bitcoin
قیمت تحقق یافته هولدرهای کوتاه‌مدت بیت کوین – منبع: Look Into Bitcoin

در همین حال، تد تاکس ماکرو (Tedtalksmacro)، دیگر تحلیلگر مطرح بازار معتقد است میانگین متحرک نمایی 50 روزه را هم باید به این سطوح دارای اهمیت اضافه کرد.

وی در این رابطه می‌گوید:

بازپس‌گیری میانگین متحرک نمایی 50 روزه در حوالی 64٬000 دلار، محدوده معاملاتی فعلی بیت کوین، برای تعیین ساختار تایم فریم‌های بلندمدت اهمیت زیادی دارد. معامله‌گران باید در روندها به این میانگین توجه کنند.

نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه - منبع: TradingView
نمودار بیت کوین تایم فریم 1 روزه – منبع: TradingView

همه نگاه‌ها به اقتصاد کلان آمریکا

برخلاف هفته‌های گذشته، این هفته، در تقویم اقتصاد کلان آمریکا اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. با این حال، صحبت در رابطه با رویدادها و آماری که اخیرا منتشر شده‌اند همچنان ادامه دارد.

به دنبال انتشار آمار بازار کار آمریکا در اواخر هفته گذشته، بازار دارایی‌های پرریسک از جمله ارزهای دیجیتال جان تازه‌ای به خود گرفتند. در حال حاضر انتظار می‌رود فدرال رزرو در ماه‌های آتی نرخ بهره را کاهش دهد و این کاهش قطعی به نظر می‌رسد.

فن دی پوپ حتی معتقد است حتی شانس کمی برای اتخاذ سیاست‌های تسهیل کمی (QE) توسط فدرال رزرو و افزایش دوباره نقدینگی در بازارها نیز وجود دارد.

وی در این رابطه می‌گوید:

آلت کوین‌ها بیشتر چالش‌های موجود را تا به اینجای کار متحمل شده‌اند. هفته پیش رو هفته جالبی خواهد بود و به احتمال زیاد شاهد حرکت صعودی بازار خواهیم بود،‌ به خصوص بعد از انتشار داده‌های اقتصادی وحشتناک روز جمعه. تسهیل کمی به زودی می‌آید.

نمودار شاخص دلار آمریکا تایم فریم 1 روزه - منبع: TradingView
نمودار شاخص دلار آمریکا تایم فریم 1 روزه – منبع: TradingView

به دنبال انتشار آمار بازار کار آمریکا، شاخص دلار این کشور به پایین‌ترین سطح خود از 10 آپریل سقوط کرد.

در حال حاضر نیز همه نگاه‌ها به آمار مدعیان بیکاری (jobless claims) آمریکاست که قرار است در تاریخ 9 می (20 اردیبهشت 1403) منتشر شود.

وضعیت در بازار فیوچرز چگونه است؟

همزمان با نزدیک شدن بیت کوین به 65٬000 دلار، جو بازارهای فیوچرز این ارز دیجیتال به طور قابل توجهی آرام است. با این حال، مثل احساسات، این وضعیت نیز می‌تواند در یک لحظه تغییر کند.

بر اساس داده‌های فعلی، در حال حاضر فاندینگ ریت بیت کوین در محدوده خنثی قرار گرفته است.

هیت مپ فاندینگ ریت - منبع: CoinGlass
هیت مپ فاندینگ ریت – منبع: CoinGlass

تحلیلگران پلتفرم معاملاتی دیسنتریدر (DecenTrader) در این باره می‌گویند:

فاندینگ ریت بیت کوین پس از منفی شدن در اواخر هفته گذشته به حالت خنثی بازگشته است. اصلاح قیمت به زیر 60٬000 دلار بسیاری از معامله‌گران با به وحشت انداخت.

تحلیلگران معتقدند ریست کلی وضعیت بازار پس از اصلاح تا 56٬500 دلار وضعیت خوبی را ایجاد کرده و فاندینگ ریت نیز در سطوح سالمی قرار گرفته است.

دن کریپتو تریدز می‌گوید:

امیدواریم وضعیت در رالی صعودی بعدی نیز به همین منوال باقی بماند.

شاخص ترس و طمع کریپتو - منبع: BTC.com
شاخص ترس و طمع کریپتو – منبع: Alternative.me

همزمان با جو آرام بازار فیوچرز، شاخص ترس و طمع کریپتو از امتیاز 43 (خنثی) هفته گذشته خود به 71 (طمع) رسیده و بار دیگر شاهد حاکم شدن طمع بر بازار هستیم.

بررسی پارامترهای مختلف بلاکچین بیت کوین

علیرغم افزایش دوباره قیمت بیت کوین تا 64٬000 دلار، این رشد به اندازه‌ای کافی نیست تا از ریزش احتمالی سختی استخراج شبکه در تاریخ 9 می جلوگیری کند.

در حال حاضر تخمین زده می‌شود که سختی استخراج بیت کوین در دوره تنظیم سختی بعدی حدود 1.3٪ کاهش یابد.

نگاهی به پارامترهای کلی شبکه بیت کوین - منبع:‌BTC.com
نگاهی به پارامترهای کلی شبکه بیت کوین – منبع:‌BTC.com

علیرغم این پیش‌بینی‌ها، در حال حاضر سختی استخراج در کنار هش ریت بیت کوین در بالاترین سطوح خود قرار دارند و این نشان می‌دهد ماینرها علیرغم نصف شدن پاداش بلاک پس از هاوینگ چهارم، همچنان پر قدرت به فعالیت ادامه می‌دهند.

بر اساس گزارشات مختلف، علیرغم کاهش درآمد ماینرها و نوسانات گسترده بازار، در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر تسلیم شدن این سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

مرجع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *