قیمت اتوبوس برای بخش خصوصی به صرفه نیست/نرخ ارز و تعرفه واردات اتوبوس باید اصلاح شود
وزیر راه و شهرسازی گفت: قیمت اتوبوس با توجه به تعرفه های فعلی واردات و نرخ ارز نسبت به قیمت بلیت برای بخش خصوصی به صرفه نیست و باید اصلاحاتی در تعرفه واردات و نرخ ارز صورت گیرد.
به گزارش ایسنا، فرزانه صادق در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه از 23 اسفندماه صد و سی و نهمین کمیسیون ایمنی راه های کشور را تشکیل دادیم و آغاز سفرهای نوروزی را به دستگاه های تابعه و به همه شقوق حمل و نقلی اعلام کردیم، گفت: جلسات متعدد کمیسیون ایمنی را در استانها با محوریت استانداران تشکیل دادیم و تاکید داشتیم که باید تعامل حداکثری خصوصا در مواقع اضطراری صورت گیرد.
وی افزود:هلال احمر، اورژانس، پلیس راهور و وزارت بهداشت و درمان کمک کردند و در برنامه ریزی های کمیسیون ایمنی راه ها همراهی حداکثری داشتند.
وزیرراه و شهرسازی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که امسال نقش پررنگی داشت، پیشنهاد وزارت بهداشت با پویش نه به تصادف بود. به طور خاص سازمان راهداری در ذیل این پویش، شش دونگ برانیم را تبلیغ کرد و این یکی از مهمترین شعارهایی بود که در این بخش مطرح شد. رسانه ها نیز همراهی کردند. همچنین بروشورهایی در اختیار مسافران قرار گرفت. ضمن اینکه تاکید بر ایمن راندن و مادرانگی در سفر نیز در این پویش حائز اهمیت بود. همه این موارد دست به دست داد که بگوییم تلاشی کردیم که در آگاهی بخشی نسبت به رانندگی ایمن توسط راننده و سرنشینان اقدامات لازم را انجام دهیم.
وی با بیان اینکه آمارها حاکی از کاهش تصادفات است، گفت: البته آمار دقیق را باید بعد از پایان سفرهای نوروزی و از مراجع ذی صلاح بگیریم.
به گفته عضو کابینه دولت چهاردهم، این پویش فقط مختص به یک هفته، دوهفته و ایام نوروز نیست و حتما باید ادامه پیدا کند زیرا براساس آمارهای منتشر شده در خصوص از دست رفتن جان هموطنان در سالهای گذشته، از حدود 20هزار نفر، حدود هزار نفر در تعطیلات نوروزی جان خود را از دست دادند.
صادق تاکید کرد: البته کنار این موارد ذکر شده باید «نه به کیفیت پایین خودرو» و «نه به تعرفه های سنگین واردات ناوگان عمومی» هم داشته باشیم.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش به ظرفیت ناوگان عمومی اشاره کرد و گفت: در حوزه حمل و نقل جاده ای ظرفیت نسبت به سال قبل در بخش اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه ای بیشتر نشد اما نظارت های فنی در پایانه های حمل و نقل به صورت مستمر صورت گرفت و دسترسی به بلیت اتوبوس تسهیل شد.
وی عنوان کرد: حدود 27درصد افزایش حمل و نقل جاده ای در بخش عمومی داشتیم که این عدد امیدبخش است. امید از این نظر که سرمایه گذاری در ناوگان عمومی را با استقبال بیشتری روبه رو خواهد کرد. هرچه استقبال از حمل ونقل عمومی بیشتر شود تلفات هم کمتر خواهد شد و در مصرف سوخت هم صرفه جویی می شود.
صادق با بیان اینکه در بخش راه آهن متقاضی زیادی داریم و قطعا ناوگان فعلی نمیتواند تمام آنها را پوشش دهد، اظهار کرد: در نوروز و قبل از نوروز برنامه ریزی کردیم که تعداد صندلی ها را بیشتر کنیم و 2میلیون و 250هزار صندلی نیز آماده کردیم که بلیت بیش از یک میلیون و 500هزار صندلی به فروش رفت. البته هنوز سفرها به پایان نرسیده است.
تولید داخل و واردات باید همزمان انجام شود
وی با اشاره به اینکه با نیاز کشور در تامین لکوموتیو و واگن فاصله داریم، گفت: در شش ماه گذشته با تسهیلاتی که ایجاد کردیم بخش خصوصی استقبال خوبی داشته است. حتما در سال جاری یکی از مهمترین اقدامات این است که ناوگان ریلی با حداکثر توان داخل تامین شود. البته با توجه به اینکه فاصله زیادی با استاندارد پاسخگویی به متقاضیان داریم باید همزمان واردات هم داشته باشیم.
رشد سفرهای هوایی، دریایی و ریلی در نوروز امسال
وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در بخش هوایی حدود 11 درصد رشد پذیرش و اعزام مسافر داشتیم. در حوزه سفرهای دریایی نیز رشد 14 درصدی و در حوزه ریلی نیز رشد 10درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.
وی تصریح کرد: تمام تلاشمان را کردیم که در حوزه هشدارها و تجهیز ناوگان بتوانیم پاسخگویی بیشتری انجام دهیم. در کنار این تلاش ها در حوزه های ریلی، جاده ای و هوایی نیز بر حقوق مسافران تاکید کردیم که مردم با حق و حقوق خود آشنا شوند. البته تجهیز ناوگان و ایمنی جاده ها تلاش بیشتری را می طلبد که آنچه در شان مردم است را بتوانیم ادا کنیم.
130 نقطه حادثه خیز باقی مانده تا خردادماه اصلاح می شود
وی در پاسخ به آمار اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده ها گفت: یکی از نکات ایمنی جاده ها اصلاح نقاط حادثه خیز است. همچنین دو بانده کردن و بزرگراه شدن محورهای جاده ای، یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود و در کنار آن پایش و مانیتورینگ نیز حائز اهمیت است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: دو سال پیش با صورتجلسه ای که با پلیس راهور انجام شد، مقرر شد 880نقطه حادثه خیز اصلاح شود که تا پایان خرداد امسال 130 نقطه باقی مانده از 880 نقطه اصلاح می شود. البته هزارنقطه دیگر نیز در دستور کار داریم و اعتبار آن باید با تامین اعتبار در بودجه های سنواتی و از درآمدهای حاصل از آن انجام شود. اگر این اعتبارات به موقع انجام شود این هزارنقطه باید ظرف دوسال آینده به اتمام برسد.
صادق در پاسخ به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای جبران کمبود اتوبوس گفت: در حال حاضر 6500دستگاه اتوبوس خدمات رسانی می کنند و به همین میزان اتوبوس هم نیاز داریم. تعداد اتوبوس ها و نیاز کشور با یکدیگر فاصله دارند. عمر ناوگان بالاست و با استانداردها فاصله داریم اما حداکثر توان بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی را پیش خرید خواهیم کرد.
قیمت اتوبوس برای بخش خصوصی به صرفه نیست
وی با بیان اینکه تجهیز ناوگان مسافری و افزایش تعداد آن نیازمند تسهیلات است، گفت: قیمت اتوبوس با توجه به تعرفه های فعلی و نرخ ارز برای بخش خصوصی نسبت به فروش بلیت مقرون به صرفه نیست. از طرفی نمی توانیم قیمت بلیت را بالا ببریم زیرا اقشار مختلفی از آن استفاده می کنند؛ بنابراین باید تغییراتی در تعرفه ها و نرخ ارز ایجاد شود تا با این تغییرات بتوانیم نیاز اتوبوس کشور را تامین کنیم. اگر همکاری های لازم انجام شود می توانیم تعداد اتوبوس ها را در 5سال به عدد واقعی برسانیم.
ادامه دارد…
منبع: ایسنا