بورس و کابوس قطعی برق/ قطعی برق چه تاثیری بر سودآوری صنایع دارد؟ +نمودار

بورس و کابوس قطعی برق/ قطعی برق چه تاثیری بر سودآوری صنایع دارد؟ +نمودار

قطع مكرر و گسترده برق كه در ماه‌های خرداد و تير هرسال شدت می‌گیرد، باعث ايجاد ضرر و زيان‌های كوچک و بزرگ به بخش‌های دولتی، خصوصی و كارخانجات و زندگی شخصی مردم می‌شود.

برای جلوگیری از مشکل در تامین برق شهری و خانگی در کلانشهرها، در سنوات اخیر بارها مشاهده شده که برای جبران کسری برق، برق صنایع با قطعی‌های مکرر و محدودیت‌هایی همراه شده است که این موضوع اثرات مخربی بر جریان سودآوری این شرکت‌ها گذاشته است.

در كوتاه‌مدت ممكن است قيمت محصولات شرکت‌ها به واسطه كاهش توليدات آن‌ها و کاهش عرضه رشد كند، اما در بلندمدت این موضوع اثری منفی بر تداوم سودآوری شرکت‌ها خواهد گذاشت. طبیعی است که ضرر و زیان ناشی از کاهش تولید برای شرکت‌ها بسیار بیشتر از افزایش نرخ موقتی است که به دلیل کمبود عرضه در بازار رخ می‌دهد.

با توجه به آنچه گفته شد، قطعی برق در فصل گرما را می‌توان یکی از اساسی‌ترین مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی فعال در بورس دانست. نتیجه این قطعی خسارت به تولیدکنندگان، آسیب به مواد اولیه و تجهیزات صنعتی، افزایش قیمت نهایی محصولات و امثال این موارد است.

قطعی برق صنایع از دو جنبه، تاثیر منفی بر بازار سهام می‌گذارد، اول بار روانی این موضوع، روی تابلوی معاملات تاثیر منفی خود را نشان می‌دهد و دوم افت تولید و کاهش سودآوری سبب زیان می‌شود.

با توجه به این که بیشترین مصرف برق صنایع کشور متعلق به تولید آلومینیوم، مس، زنجیره فولاد و کارخانه‌های سیمان است، خاموشی برق در اواخر بهار و تابستان، نتایج نامطلوبی بر جریان سودآوری این شرکت‌ها برجای می‌گذارد.

نکته دیگر این که به‌ طور متوسط حدود 33 درصد از کل برق تولید شده در ایران در بخش صنعت مصرف می‌شود و بیش از 31 درصد از انرژی مصرفی این بخش هم مربوط به صنعت فولاد است، بنابراین صنعت فولاد، بیشترین تاثیر منفی را از این موضوع دریافت می‌کند.

به عنوان مثال بررسی صورت‌های مالی نماد کاوه در گروه فلزات اساسی به وضوح، اثر منفی قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان را بر جریان سودآوری این شرکت نشان می‌دهد. در زمستان جریان تولید فولاد در این شرکت به دلیل قطعی گاز تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و در تابستان نیز به دلیل محدودیت برق، تولید آهن اسفنجی در این شرکت افت پیدا می‌کند.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
برچسب‌ها