فروش بیش از 25هزار قلم کالا در حراج اموال تملیکی
از ابتدای شروع حراج برخط خردهفروشی یکهزار و ۳۰۳مرحله حراج از سوی سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی در ۳۰استان برگزار شده است و بیش از ۲۵هزار قلم کالا به فروش رفته است.
راهاندازی سامانه حراج خردهفروشی یکی از اقدامات مهم سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی است که در سال1402 بهمنظور گذار از روشهای سنتی فروش و قرارگرفتن در بستر تجارت الکترونیک راهاندازی شد.
این سامانه بر اساس تبصره (2) ماده (33) آییننامه معاملات سازمان و بند (2) ماده (56) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماده (9) قانون برنامه پنجساله توسعه و ماده (50) احکام دائمی برنامههای توسعه کشور با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیک) طراحی، پیادهسازی و اجرایی و عملیاتی شد.
افزایش حس رقابتپذیری در شرکتکنندگان با افشای قیمتها، سهولت دسترسی به اطلاعات، امکان جستوجوی کارآمد در سامانه با طیف گستردهای از گزینههای مختلف، صرفهجویی در زمان، تسهیل در فرآیندهای مالی، حاشیه سود بالا و دریافت و تحلیل اطلاعات قیمتهای پیشنهادی، از جمله مزایای این حراج الکترونیکی و آنلاین است.
ایجاد بستر رقابتی و شفاف برای فروش و تعیین تکلیف کالاهای در اختیار سازمان، امکان استفاده عموم افراد جامعه (اعم از کارکنان دولت) از سامانه بهصورت فراگیر و خرید کالا از سازمان بهصورت خردهفروشی، رایگان بودن انجام همه فرآیندهای سامانه قبیل ثبتنام، ورود، مشاهده دستهبندی کالاها و ارائه پیشنهاد و آسان بودن مراحل خرید آنلاین برای مشتریان متناسب با نیازهای خانوار، امکان برگزاری بهصورت روزانه و استفاده کالاها توسط مصرفکننده نهایی از ویژگیهای برگزاری حراج برخط است.
در طول مدت برقراری این سلسله حراجها از شهریورماه سال1402 تا پایان سال1403 جمعا یکهزار و 303مرحله حراج خردهفروشی از سوی سازمان در 30استان برگزار شده است.
همچنین 120هزار نفر در این حراجها شرکت کردند و بیش از 25هزار قلم کالا به فروش رفته است و بیش از 3هزار میلیارد ریال از طریق فروش کالا در این مجموعه حراجها به خزانه کشور واریز شده است. از مزایای این سامانه میتوان به در بستر کاملا شفاف و رقابتی انجام میشود، عموم افراد جامعه (اعم از کارکنان دولت) اجازه شرکت دارند، همه فرآیندهای آن رایگان است و فرآیندهای مالی آن الکترونیکی است، اشاره کرد و پرداخت. همچنین ایجاد رابطه مستقیم دولت و مردم (بسته معیشتی)، گذار از روشهای سنتی، امکان برگزاری بهصورت روزانه، استفاده کالاها توسط مصرفکننده نهایی از آثار مثبت راهاندازی این سامانه است. قیمت پایه نسبت به قیمت فروش بیش از 100درصد رشد داشته است./ شادا
منبع: دنیای اقتصاد