فراز و فرود بی‌حاصل شاخص کل بورس تهران!/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 4 اردیبهشت+ نمودار

فراز و فرود بی‌حاصل شاخص کل بورس تهران!/ پیش‌بینی بازار سهام امروز 4 اردیبهشت+ نمودار
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: بورس تهران روز دوشنبه با افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص هم‌وزن در کنار کاهش 18 درصدی ارزش معاملات خرد مواجه بود. بورس تهران در معاملات روز دوشنبه شاهد تعادل جریان حقیقی و حقوقی در بازار سهام بود و 42 میلیارد تومان به مالکیت حقیقی بازار سهام افزوده شد.

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام در روند معاملات روز گذشته شاهد افزایش تراز شاخص کل و رشد تراز شاخص کل هم‌وزن بود. دیروز روند معاملات در لحظات ابتدایی با افزایش تراز شاخص هم‌وزن و افت تراز شاخص کل همراه بود اما پس از نیم ساعت، شاخص کل بورس تهران نیز صعودی شد. نیمه انتهایی بازار سهام نیز با کاهش تراز اندک شاخص‌های سهامی همراه بود و در نهایت بازدهی مثبت اندکی را برای این شاخص‌ها به ارمغان آورد.

روز دوشنبه، شاخص‌های فرابورسی مشابه شاخص‌های بورس با افزایش تراز همراه شدند. شکاف بازدهی شاخص کل و هم‌وزن که در بورس تهران نزدیک به 40 صدم درصد بود و عملکرد بهتر شاخص کل هم‌وزن را نشان می‌داد؛ در بازار فرابورس ایران این شکاف رقم 53 صدم درصدی داشت و افزایش تراز بیشتر شاخص کل هم‌وزن را بیان می‌کرد. کمترین بازدهی را در میان شاخص‌های اصلی فرابورس، شاخص بازار دوم فرابورس با 10 صدم درصد رشد به ثبت رساند و بیشترین بازدهی نیز به شاخص کل هم‌وزن فرابورس با 69 صدم درصد افزایش تراز تعلق گرفت.

در بین شاخص صنایع نیز صنعت استخراج کانه‌های فلزی با 38 میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت سرمایه‌گذاری‌ها با 32.4 میلیارد تومان و صنعت ساخت محصولات فلزی با 17 میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت فرآورده‌های نفتی با 29 میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی با 12.2 میلیارد تومان و صنعت اطلاعات و ارتباطات با 8.9 میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی 30 روز اخیر

دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام با 18 درصد کاهش، به سطح 5 هزار و 256 میلیارد تومانی رسید. روند جریان پول حقیقی در معاملات سهام دیروز متعادل بود و شاهد ورود پول به بازار سهام و صندوق‌های درآمد ثابت بودیم.

دیروز ارزش صف‌های خرید سهام به نسبت روز یکشنبه 18 درصد افزایش یافت و به 340 میلیارد تومان رسید و ارزش صفوف فروش نیز با 19 درصد کاهش تا سطح 141 میلیارد تومان کاهش داشت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی به نسبت روز یکشنبه افزایش داشت و به 26.4 میلیون تومان رسید. دیروز سرانه فروش هر کد حقیقی نیز افزایش داشت و در سطح 24.6 میلیون تومانی ایستاد. با این اوصاف شکاف سرانه همچنان به سمت خریداران حقیقی سنگینی می‌کند.

پیش بینی بورس سه‌شنبه

IMG_20240422_233600_275

با توجه به روند معاملات روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ معاملات روز سه‌شنبه با کف حمایتی 2 میلیون و 300 هزار واحدی شاخص کل بورس و 25 هزار و 500 واحدی شاخص کل فرابورس آغاز خواهد شد. کاهش ریسک سیاسی بازار سهام در کنار تاثیر میان مدت افزایش قیمت‌ها در بازار‌های موازی باعث آزادی ارزش معاملات خرد از رکود شدید هفته‌های اخیر شده است. سود تسعیر ارز بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ بورس تهران همچنان سیگنالی مثبت برای بازار سهام به شمار می‌رود. احتمال افزایش نرخ دلار نیمایی نیز که شایعه آن در بین فعالان بازار سهام می‌چرخد نیز یکی از حامی‌های این روز‌های بازار سهام است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح 4 تا 7 همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با افت تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی اندک شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل به نسبت شاخص کل هم‌وزن در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود. صفوف خرید سهام اندکی افزایش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال رشد اندکی وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در سطح 25 میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای 24 میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً کاهش تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس افزایش یابد.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *