فارس نیاز به احداث خطوط انتقال سوخت دارد/ استارت پروژه از امسال

فارس نیاز به احداث خطوط انتقال سوخت دارد/ استارت پروژه از امسال
خلاصه اخبار

ایسنا/فارس تأمین سوخت یکی از مباحث بسیار مهم و استراتژی کشور و هر استانی است. چرا که از اصلی‌ترین نیازهای مردم امروز همین مبحث است. بنابراین توجه و تسهیل این کار می‌تواند نقش بسزایی در بخش اقتصادی داشته باشد.

استان فارس علی‌رغم اینکه بیشتری جمعیت کشور نسبت به مساحت آن داراست، تنها دارای یک پالایشگاه برای تامین سوخت است که آن هم ظرفیت محدودی دارد بنابراین فارس بخش عمده‌ای از سوخت مورد نیاز خود را از استان‌های همجوار به خصوص هرمزگان و از طریق ناوگان حمل و نقل سوخت تامین می‌کند.

این مسئله موجب افزایش میزان تردد کامیون‌های سوخت در محورهای مواصلاتی فارس و آثار ناشی از آن اعم از مباحث ترافیکی و سانحه‌ای و حتی قاچاق سوخت می‌شود لذا توجه به احداث خطوط لوله‌های انتقال سوخت از پالایشگاه بندرعباس یکی از نیازهای اصلی استان فارس است که با توجه به حجم بالای کار، نیاز به اعتبارات ملی دارد.

گرچه طی سال‌های متمادی تلاش‌هایی در این راستا شد اما در هر روی برای تحقق این پروژه مهم و تاثیرگذار در اقتصاد استان فارس، نیاز به حمایت همه جانبه نمایندگان مجلس و دولت وجود دارد. حسینعلی امیری، استاندار فارس طی روزهای گذشته نوید اجرای این کار را در استان داده بود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس هم در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: استان فارس تقریباً روزانه هشتم و نیم میلیون مصرف بنزین و هفت و نیم میلیون نیز مصرف گازوئیل دارد که این حجم مصرف سوخت شامل نفت کوره، سوخت هوایی و گاز مایع نیز است.

اسدالله طاهری حسین‌خانی با بیان اینکه تقریباً 20 درصد بنزین مورد نیاز فارس توسط پالایشگاه شیراز تولید می‌شود، افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در سال 1404 قریب 10 درصد مصرف سوختمان در استان افزایش خواهد داشت یعنی روزانه قریب 10 میلیون مصرف بنزین خواهیم داشت در صورتی که ظرفیت تولید بنزین پالایشگاه شیراز روزانه تنها یک میلیون و 800 هزار لیتر است که با این احتساب، حتی 20 درصد هم دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای استان باشد و بقیه سوخت مورد نیاز را باید به وسیله کامیون‌های حمل سوخت انجام دهیم.

وی با یادآوری اینکه قریب 90 درصد سوخت مورد نیاز استان را باید از استان‌های دیگر تامین کنیم، گفت: عمده سوخت استان از پالایشگاه بندرعباس با مسافت 600 کیلومتری است و برای تامین سوخت مناطقی نظیر کازرون، کوه‌چنار، مصیری و نورآباد از پایانه بوشهر و گاهی اوقات هم از انبار ذخیره سوخت ماهشهر استفاده می‌کنیم و برای مناطقی نظیر جهرم، خفر، داراب، زرین‌دشت و فسا هم معمولا از انبار نفت سیرجان، کرمان یا رفسنجان سوخت تامین می‌کنیم.

طاهری حسین‌خانی ادامه داد: مابقی نواحی استان مانند نواحی شمالی، بخش مرکزی و… به وسیله ذخیره انبار نفت شهرستان شیراز که شامل سوخت پالایشگاه شیراز و بندرعباس است، سوخت تغذیه می‌شود.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس اظهار کرد: ماهانه قریب 300 میلیارد تومان کرایه نفت‌کش پرداخت می‌کنیم که مبلغ جمع آن سالانه 600 هزار میلیارد تومان است و قطعاً در سال 1404 با افزایش نرخ کرایه‌ها، این مقدار هم افزایش خواهد یافت و همین مسائل باعث شده است که ضرورت احداث خطوط انتقال فراورده‌های نفتی از بندرعباس به فارس احساس شود و این مسئله را به جد پیگیری می‌کنیم.

وی با ذکر این نکته که پیگیری احداث خطوط انتقال سوخت از مهر سال 1400 به شدت در دستور کار قرار گرفت و خیلی هم پیشرفت کرد، گفت: استاندار فارس و بخشی از نمایندگان و مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های ایران و مدیرعامل پالایش پخش نیز تقریباً هر هفته پیگیر اجرای این پروژه اساسی هستند.

طاهری حسین‌خانی بیان کرد: در نوروز امسال، مدیرعامل شرکت پالایش پخش هم سفری به استان فارس داشت و این موضوع را با مسئولان ارشد فارس به جد دنبال کرد و قطعاً در سال جاری کارهای تشریفاتی و اداری این کار به نقطه بسیار خوبی رسیده و شروع به فعالیت خواهد کرد.

کلید احداث خطوط انتقال فراورده‌های نفتی از بندرعباس به فارس در سال 1404 استارت می‌خورد؟

وی با بیان اینکه کلید احداث خطوط انتقال فراورده‌های نفتی از بندرعباس به فارس در سال 1404 استارت می‌خورد، گفت: این طرح یکسری موانع زیست محیطی داشت که در دو سه سال گذشته کار آن را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس ادامه داد: این خط لوله از مهرآران بندرعباس به شیراز می‌آید و در طراحی اولیه طرح مذکور، یک انبار ذخیره سوخت در شهرستان فسا دیده شده و آخر کار هم سوخت مورد نیاز به انبار ذخیره سوخت شهرستان شیراز انتقال خواهد یافت.

طاهری حسین‌خانی همچنین گفت: بحث دیگر در این زمینه، توسعه انبار ذخیره سوخت شیراز است؛ ظرفیت کنونی این انبار 160 میلیون لیتر است در حالی که ظرفیت انبار شهری مثل اصفهان و بندرعباس حداقل 10 برابر آن است در صورتی که خودشان هم پالایشگاه دارند.

وی با بیان اینکه در روزهای گذشته استاندار فارس از انبار ذخیره سوخت شیراز بازدید کرد و پیگیری‌های لازم را برای توسعه این انبار انجام داد، گفت: ضرورت احداث خطوط انتقال سوخت در فارس از هرچیز دیگری مهم‌تر است چرا که روزانه تصادفات بسیار زیادی در طول خط شیرازـ بندرعباس می‌شود و همچنین چون ما راه عبور به سمت بندرعباس هستیم، قاچاق بسیار بالای سوخت هم در این حمل و نقل‌ها صورت می‌گیرد و علاوه بر این‌ها استفاده از نفتکش‌ها برای حمل و نقل سوخت موجب آلودگی زیست محیطی و افزایش استهلاک جاده‌ها خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی فارس اظهار کرد: انجام پروژه احداث خطوط انتقال سوخت به فارس، موجب کاهش هزینه‌ها و فسادها خواهد داشت لذا یکی از الزاماتی که باید عنایت ویژه‌ای به آن داشت و بحمد الهی نگاه استاندار فارس هم به این قضیه بسیار مثبت است و پیگیری‌های لازم را در این زمینه دارند و امیدواریم برای بهبود شرایط اقتصادی استان، این پروژه مهم به سرانجام برسد.

منبع: ایسنا

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا در بارگزاری کپچا