عملکرد عرضه اولیه ها در اصلاح بورس | 2 بهمن 99

عملکرد عرضه اولیه ها در اصلاح بورس | 2 بهمن 99
خلاصه اخبار

فهرست عناویناگر یکبار دیگر به اوایل سال برگردیم، میبینیم که اکثرا عرضه اولیه‌ها را به عنوان یک سرمایه گذاری پرسود و کم ریسک میشناختیم و آنقدر این موضوع تکرار شده بود که حتی برخی آن‌ها را بدون ریسک در نظر می‌گرفتند. اما با شروع اصلاح بورس این سهام نیز همراه با بقیه نمادها افت کردند. […]

اگر یکبار دیگر به اوایل سال برگردیم، میبینیم که اکثرا عرضه اولیه‌ها را به عنوان یک سرمایه گذاری پرسود و کم ریسک میشناختیم و آنقدر این موضوع تکرار شده بود که حتی برخی آن‌ها را بدون ریسک در نظر می‌گرفتند. اما با شروع اصلاح بورس این سهام نیز همراه با بقیه نمادها افت کردند. حالا و بعد از گذشت چند ماه از شروع اصلاح بازار فرصت مناسبی است تا به بررسی عملکرد این سهام در روند اصلاحی بازار بپردازیم و ببینیم که آیا قیمت عرضه اولیه، ملاک خوبی برای تعیین کف قیمت این نمادها است؟

سود و ضرر عرضه اولیه ها

امسال در بازارهای بورس و فرابورس، جمعا 24 عرضه اولیه داشتیم که بعضی از آن‌ها مثل شستا و صبا نقدینگی زیادی نیاز داشت و بعضی مثل گدنا تنها چند هزار تومان. اما در پایان دیماه عملکرد این نمادها چطور بوده است؟ نمودار زیر نیم نگاهی به بازدهی این نمادها دارد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن ipo-1-1024x584.jpg است

این مقایسه نشان می‌دهد که در حال حاضر برای افرادی که دید سرمایه گذاری بلند مدت ندارند، فروش در اولین ریزش صف خرید، سود بیشتری به دنبال داشته است اما نکته جالب اینست که استراتژی بر‌تر در 6 ماه نخست امسال، نگهداری سهام بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که عملکرد عرضه اولیه ها با وجود تخفیف اولیه و دید مثبت فعالان بازار همچنان وابستگی زیادی به شرایط عمومی بازار دارد و باید برای خرید و فروش آن‌ها به این شرایط دقت بیشتری داشت.

قیمت عرضه اولیه یا ارزشگذاری

ارزشگذاری شرکت‌ها برای عرضه اولیه، فرآیندی پیچیده و تخصصی است که توسط شرکت‌های مشاور انجام و توسط بورس یا فرابورس بررسی می‌شود. در نتیجه برخی از سهامداران این قیمت‌ها را به عنوان کف قیمت سهام در نظر می‌گیرند اما آیا این قیمت‌ها ثابت و معیار خوبی است؟

قطعا این اعداد برای بررسی وضعیت و میزان ارزندگی شرکت ها معیارهای خوبی هستند اما باید به چند مورد توجه کنید. اول اینکه ارزشگذاری ها بر اساس داده های مربوط به یک تاریخ مشخص ارائه می‌شوند و به مرور زمان باید بروزرسانی شوند. این موضوع در مورد شرکت‌های سرمایه گذاری و هلدینگ‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که ارزش پورتفو آن‌ها می‌تواند در گذر زمان تغییرات قابل توجهی داشته باشد.

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن ipoo-1-1024x557.jpg است

دومین نکته در مورد روش قیمت گذاری شرکت هاست. دقت کنید که برای ارزشگذاری می‌توان از روش‌های بسیار زیادی استفاده کرد که در برخی موارد مثل استفاده از نسبت قیمت به سود خالص(P/E)، شرایط گروهی که شرکت در آن فعالیت می‌کند بر قیمت گذاری آن تاثیر می‌گذارد.

در نتیجه این امکان وجود دارد که با افت قابل توجه ارزش شرکت‌های حاضر در این لیست، برآورد ارزش شرکت نیز تغییر کند. پس در صورتی که قصد استفاده از ارزشگذاری ارائه شده را دارید، حتما به روش مورد استفاده و پارامترهای به کار رفته در آن دقت کنید.

موضوع دیگری که در مورد روش ارزش‌گذاری شرکت‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد، همخوانی روش استفاده شده توسط مشاور، با استراتژی معاملاتی شماست. به عنوان مثال شاید به نظر شما نسبت (P/E) ملاک خوبی برای بررسی ارزش شرکت نباشد اما این معیار سهم بالایی در ارزشگذاری شرکت داشته باشد.

برای دسترسی به فایل ارزشگذاری شرکت‌ها می‌توانید به سایت بورس(اطلاعیه مربوط به عرضه اولیه) و فرابورس (اطلاعات بازار اول و دوم در منوی پذیرش)مراجعه کنید.

در نهایت باید حتما به این نکته دقت کنید که ارزشگذاری‌ و قیمت در نظر گرفته شده برای عرضه اولیه شرکت ها مربوط به زمان انجام عرضه است و اگر مدت زمان زیادی از عرضه اولیه گذشته، بهتر است که از نتایج سایر روش‌های تحلیلی، استفاده بیشتری داشته باشیم. در ضمن این نکته را مد نظر داشته باشید که نوسان بخشی از ذات بازار است و تشکیل حباب قیمتی در بازار بورس امری طبیعی است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات آموزش بورس  به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.