عدمتعادل بودجه مترو
دنیایاقتصاد- گروه مسکن و شهری :
حفظ و نگهداری شبکه مترو مستلزم تامین هزینه بهرهبرداری و نگهداری بوده که برای جبران این امر نیاز به تامین اعتبار موردنیاز و سرمایهگذاری مستمر شهرداریها و البته حمایت متناسب دولت برای جلوگیری از استهلاک ناوگان و زیرساخت است. اما به دلیل نبود برنامه منسجم در تامین منابع مالی، جوابگو نبودن درآمدهای مترو، ضعف سیاستگذاری یکپارچه و ضعف نهاد تنظیمگر اقدامات موثری تاکنون صورت نگرفته است که بتواند بهصورت پایدار نیازهای بهرهبرداری و نگهداری را رفع کند.
مسعود شکیباییفر، یک کارشناس امور حملونقل، با اعلام این مطلب به «دنیایاقتصاد»، درباره عدمتعادل منابع ورودی و مصارف شبکه مترو تصریح کرد: به عنوان نمونه طبق بررسیهای به عمل آمده، قیمت تمامشده بلیت متروی تهران صرفا با لحاظ هزینههای بهرهبرداری و جاری 20-15هزار تومان برآورد میشود. منابع دریافتی از محل فروش بلیت، حدود 15درصد هزینهها بدون لحاظ هزینه استهلاک و سرمایهگذاری است که بسیار پایین است. این موضوع لزوم حذف تعرفهگذاری دولتی و امکان رقابت با سایر شیوههای حملونقل را میطلبد تا سرمایهگذاران بخش خصوصی برای ورود به این حوزه ترغیب شوند و امکان بهرهبرداری و نگهداری مطلوب میسر شود. وی افزود: با توجه به اینکه طبق عرف متداول که تامین یکسوم سهم هزینه بهرهبرداری به عهده دولت، یکسوم به عهده شهرداریها و بقیه با بلیت مسافر تامین شود، لازم است قیمت بلیت هر مسافر در کلانشهر تهران، حداقل به 6هزار تومان افزایش یابد تا قیمت بلیت توسط مسافر بتواند سهم خود را از بهرهبرداری و نگهداری بپردازد.
این کارشناس حملونقل راجع به توسعه و نگهداری شبکه مترو پیشنهاد کرد: در وهله اول اولویت تخصیص منابع برای شبکه مترو به ترتیب برای نگهداری، تعمیرات، تامین قطعات یدکی ناوگان و تجهیزات ثابت زیرساخت احداث شده در کشور قرار گیرد. سپس تامین ناوگان بهویژه برای شهر تهران و بهرهبرداری مطلوب از زیرساخت احداث شده فعلی در کشور مدنظر باشد. به این منظور لازم است بخش اعظم اوراق مشارکت سنواتی که در قانون بودجه پیشبینی شده و در اختیار وزارت کشور قرار دارد، به تامین ناوگان مترو اختصاص یابد. بسیار مهم و حیاتی است دانش فنی کارفرما با به کارگیری متخصصان این بخش و مراودات فنی، مالی و پروژهای شهرداریها و وزارت کشور با شرکتها و کشورهای پیشرو در صنعت ریلی درونشهری به منظور اعمال مدیریت مطلوب در حوزه بهرهبرداری و توسعه و همچنین ظرفیتسازی برای صدور خدمات فنی و مهندسی، تسهیل انتقال دانش فنی به داخل کشور و کیفیت دانش مشاوران داخلی تقویت شود.
شکیباییفر در ادامه گفت: برای جبران هزینههای بهرهبرداری لازم است؛ منابع دولتی یارانه بلیت، متناسب با عملکرد جابهجایی مسافر هر شهر اختصاص یابد. در ادامه لازم است با توجه به عقبماندگی تاریخی و نیاز شدید خطوط فعال بهویژه خطوط تهران به واگن مترو، تامین منابع موردنیاز برای حداقل هزار دستگاه واگن مترو شهر تهران با مشارکت دولت و شهرداریها در دستور کار قرار گیرد. در همین زمینه لازم به تاکید است؛ بدون مشارکت بخش خصوصی دستیابی به اهداف بسیار دشوار بوده و ضروری است با افزایش انگیزه برای مشارکت بخش خصوصی در تامین مالی بخشهای پربازده احداث پروژههای سامانه ریلی شهری و حومهای با اولویت تامین ناوگان اقدامات لازم صورت پذیرد. چنین رویکردی نیاز به سیاستگذاری، تنظیمگری و پیگیری ویژه دارد که در این رابطه اصلاح تعرفهها و ایجاد مشوقهای سرمایهگذاری (از محل منابع دولت و شهرداریها بهویژه تجاریسازی فضاهای اطراف یا داخل ایستگاههای مترو یا اختصاص منابع حاصل از صرفهجویی سوخت و عدمواردات فرآورده بر اساس ماده (12) قانون رفع موانع تولید) برای افزایش جذب سرمایهگذاری و مشارکت بخش خصوصی و بازگشت سرمایه مطابق طرحهای دارای توجیه اقتصادی مالی امری ضروری است.
سهم 10درصدی متروی تهران از حملونقل شهری
شکیباییفر، کارشناس امور حملونقل، درباره عملکرد فعلی جابهجایی مسافر به وسیله مترو اظهار کرد: در حال حاضر روزانه بهطور متوسط بالغ بر 2.4 میلیون نفر در سراسر کشور از مترو استفاده میکنند و سهم حمل نقل متروی شهر تهران 10درصد از حملونقل شهری (حدودا 2 میلیون نفر از 20 میلیون سفر روزانه) است. وی افزود: همچنین در حال حاضر شبکه مترو برای بهرهبرداری بهینه از زیرساخت احداثشده فعلی و با هدف دستیابی سرفاصله زمانی مناسب با کمبود 2300 دستگاه واگن مواجه است که لازم است شهرداریهای کلانشهرهای مربوطه با اهتمام بیشتری نسبت به تامین ناوگان موردنیاز اقدام کنند.
این کارشناس حملونقل درباره تکالیف دولت و شهرداریها در خصوص توسعه حملونقل درونشهری (مترو) بر اساس اسناد بالادستی و قوانین مصوب، اظهار کرد: بر اساس مفاد مندرج در قوانین بالادستی از جمله قانون حمایت از سامانههای حملونقل ریلی شهری و حومه و قانون توسعه حملونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت (مصوب سال 1386) و ماده (10) قانون هوای پاک، دولت مکلف شده ظرفیت و ناوگان حملونقل مسافر با مترو را در شهر تهران به 30درصد و در سایر کلانشهرها به 10درصد کل حملونقل شهری برساند.
وی افزود: همچنین به استناد ماده (58) قانون برنامه ششم توسعه، سیستم حملونقل عمومی را حمایت کند تا 2000 دستگاه واگن و تجهیزات به خطوط ریلی شهری اضافه شود. علاوه بر این وزارت کشور نیز از محل درآمدهای عمومی شهرداریها و بودجه عمومی، ناوگان حملونقل درونشهری را به میزان سالانه 5درصد با اولویت کلانشهرها و شهرهای بالای 500هزار نفر جمعیت افزایش دهد. البته در مقابل طبق ماده 5 قانون حمایت از توسعه حملونقل ریلی و شهری (مصوب سال 1385) سهم شهرداریها میتواند بیشتر از 50درصد نیز باشد. شکیباییفر ضمن تشریح اقدامات توسعهای و طرحهای فعال برای گسترش مترو گفت: با توجه به محدودیت منابع بودجه عمومی، مناسب است استفاده ازمنابع دیگری مانند فاینانس، تهاتر نفت و منابع صندوق توسعه ملی نیز در دستور کار مدیران مربوطه باشد.
وی افزود: طرحهای در دست اجرای این حوزه که در قوانین بودجه نیز ثبت شده، شامل 15 طرح تملک داراییهای سرمایهای با عنوان «احداث قطار شهری و حومهای» در برنامه «حملونقل شهری و روستایی» است که جمعا به طول 640 کیلومتر، با پیشرفت فیزیکی میانگین کشور 50 درصد، با اعتبار مصوب 2777 میلیارد تومان و رشد 114 درصدی نسبت به سال 1402 بوده و در پیوست شماره یک قانون بودجه سال 1403 درج شده است. رشد 114 درصدی مذکور بیانگر اهتمام بخش دولتی در سرعت بخشیدن به این پروژههای مهم است. از طرفی طبق بند ب تبصره یک قانون بودجه 1403 مبلغ 30 همت اوراق مالی اسلامی ریالی با سهم 50درصد دولت و 50درصد شهرداریها برای توسعه خطوط و ناوگان قطار شهری لحاظ شده که از این محل در سال 1402 مبلغ 18 همت به این امر تخصیص داده شده است.این کارشناس حملونقل در ادامه گفت: در این بین پروژههای قطار شهری دارای 10 طرح (شامل شهر تهران و 9 کلانشهر دیگر) جمعا به طول 465 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی متوسط 52درصد و پروژههای قطار حومهای دارای چهار طرح به طول 175 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی متوسط 44درصد در دست احداث است.
تامین 2200 دستگاه واگن طی 5 سال آینده
شکیباییفر درباره برنامهریزیها و سیاستگذاریهای صورتگرفته در خصوص تامین ناوگان جدید اظهار کرد: با توجه به منابع موردنیاز و قابل تجهیز از محل فاینانس، تهاتر نفت، منابع داخلی شهرداریها و کمکهای دولت یا مجوز انتشار اوراق تاکنون اقدامات مطلوبی صورت گرفته که نیاز به حمایت بیشتری دارد.وی افزود: با این حال طی سالهای اخیر و با عنایت به قوانین بالادست و با هدف کاهش سرفاصله زمانی، تامین بیش از 2200 دستگاه واگن در دستور کار دولت و شهرداریها قرار گرفته که بخشی از آن نیز محقق شده و قرار است طی 5 سال آینده وارد شبکه مترو کشور شوند. خوشبختانه در این زمینه فرآیند اخذ مصوبه شورای اقتصاد نیز طی شده است.
این کارشناس حملونقل درباره تامین واگنهای مترو و آثار و تبعات آن در توسعه حملونقل مترو اظهار کرد: با افزودن واگنهای جدید مترو و اجرای سایر الزامات تکمیلی موردنیاز، بهرهبرداری از زیرساختهای فعلی، عملکرد روزانه شبکه مترویی کل کشور، با افزایش 4 میلیون نفر، به 6.4 میلیون مسافر در روز یعنی بیش از دو و نیم برابر خواهد رسید و هدوی (سرفاصله) قطارهای اعزامی در برخی خطوط از 12-10 دقیقه فعلی به حدود 4-3 دقیقه کاهش مییابد که علاوه بر کاهش مصرف سوخت مایع، راحتی و آسایش مسافران را در پی خواهد داشت که منجر به صرفهجویی سوخت ناشی از خرید و به کارگیری ناوگان مذکور روزانه بالغ بر 38 میلیون لیتر بنزین میشود.
منبع: دنیای اقتصاد