طرحهای پیشگیری از قاچاق سوخت در محاق
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: این شرکت برنامههای متعددی برای پیشگیری از قاچاق سوخت دارد، اما بیشتر این برنامهها به دلیل بوروکراسی یا نبود زیرساختهای کافی به نتیجه مطلوب نرسیدهاند.
محمدصادق عظیمیفر در گفتوگو با «شانا» با بیان اینکه پیشگیری از قاچاق سوخت یکی از مواردی است که به نظارت دقیق و موثر نیاز دارد، اظهار کرد: آمارهای رسمی نشان میدهد بخش عمده قاچاق در حوزه مصرف رخ میدهد که ازجمله علل آن نبود نظارت کافی متولیان مصرف بر تطابق عملکرد مصرفکنندگان با سهمیههای سوخت است، همچنین بررسیها نشان میدهد بخش عمده قاچاق سوخت در حوزه حملونقل اتفاق میافتد.
وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه نفتگاز در سال1403 حدود 124میلیون لیتر در کشور بود که نیمی از این مقدار در بخش حملونقل مصرف شدهاست، افزود: با استفاده از سه پایگاه داده شامل دوربینهای بینجادهای، سامانه هوشمند سوخت و سامانههای صدور بارنامههای راهداری و شهرداریها، توانستهایم مسیر و نحوه مصرف سوخت ناوگان دیزلی را بررسی کنیم و بر اساس تحلیل آماری این خودروها، تاکنون تقریبا 30درصد انحراف در نحوه تخصیص سوخت شناساییشده و بر اساس این دادهها برآورد میکنیم حدود 50درصد قاچاق سوخت در بخش حملونقل انجام میشود.
وی با تاکید بر اینکه برای پیشگیری و مقابله با قاچاق سوخت باید بدانیم منشا اصلی انحراف سوخت کجاست تا بتوانیم اقدامهای موثری در این زمینه را انجام دهیم، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برنامههای متعددی برای پیشگیری دارد، اما بیشتر این برنامهها به دلیل بوروکراسی یا نبود زیرساختهای کافی به نتیجه مطلوب نرسیدهاند.
منبع: دنیای اقتصاد