صندوق های سرمایه گذاری کالایی به زودی در تالار نقره‌ای

صندوق های سرمایه گذاری کالایی به زودی در تالار نقره‌ای
خلاصه اخبار

در هفته گذشته اظهار نظرهای گوناگونی پیرامون بورس کالای ایران مطرح شد که “توسعه صندوق های کالایی کشاورزی در بورس کالا با حمایت سازمان بورس”، “مرجع اول قیمت زعفران دنیا به کمک بورس کالا می شویم”، “انبارهای پذیرش شده زیره سبز افزایش می یابد” و “بهبود بازار صادراتی زیره سبز با عرضه در بورس کالا” از مهم ترین عناوین آنها بود.

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، از مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای در هفته گذشته راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و قرارداد آتی زیره سبز بود که با حضور علی اکبر مهرفرد معاون وزیر جهاد کشاورزی، شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و حسین زینلی مدیر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و فعالان بازار زیره و بازار سرمایه برگزار شد.

در این مراسم رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: روند تکمیل زنجیره ابزارهای مالی در بورس کالای ایران به این گونه است که در گام اول معاملات گواهی سپرده کالایی راه اندازی می شود و سپس معاملات قراردادهای آتی شروع به کار می کند. همچنین پس از تکمیل معاملات در بازار مشتقه با قرارداد اختیار معامله، صندوق های کالایی راه اندازی می شود که سازمان بورس با جدیت به دنبال تسهیل اخذ مجوز صندوق های کالایی به خصوص در حوزه کشاورزی است.

صدور مجوز صندوق کالایی کشاورزی تسهیل می‌شود

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در خصوص اثرات راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری کالایی در ایجاد رونق و نقدشوندگی معاملات انواع کالا و گواهی های سپرده کالایی گفت: بدون شک راه اندازی صندوق های مبتنی بر کالا در شرایط امروز بازار ما یک الزام مفید و اثربخش است که می توانند در حوزه های مختلف و روی کالاهای مختلف ایجاد شده و فعالیت کنند.

محمودرضا خواجه نصیری افزود:صندوق های کالایی یا صندوق های سرمایه‌گذاری کالایی چندین هدف را دنبال می کنند، یکی از آن هدف ها این است که منابع مالی را از سوی افرادی که علاقه مند به سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی هستند، تجمیع می‌کند. در نتیجه این اقدام صرفه ای که ایجاد می‌شود قابلیت ورود به یک بخش خاص را دارد، حتی قابلیت تعیین قیمت برای یک بخش خاص را خواهد داشت.

وی در بیان مزیت دیگر این صندوق ها اظهار کرد: یکی دیگر از این مزایا آن است که افرادی که حرفه ای نیستند و شاید فرصت کافی را برای این کار ندارند که خود مستقیما اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای کشاورزی مثل گواهی سپرده گندم، زعفران، زیره و یا ذرت و جو، اوراق اختیار ذرت و جو و همچنین قراردادهای آتی زعفران و زیره را معامله کنند با خرید واحدهای صندوق های سرمایه‌گذاری کالایی دست به انجام این کار می زنند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.