معرفی و بررسی عملکرد صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک

معرفی و بررسی عملکرد صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک
خلاصه اخبار

دارایی صندوق سرمایه گذاری مختلط ترکیبی از اوراق با درآمد ثابت و سهام است. از این رو در این مطلب به معرفی صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک خواهیم پرداخت.

صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک در تاریخ 1393/11/11 با دریافت مجوز از سازمان بورس و ثبت در اداره ثبت شرکت ها، فعالیت خود را آغاز کرد. عملکرد این صندوق بر اساس مفاد اساسنامه و امیدنامه و در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه است. فعالیت این صندوق تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) انجام شده و متولی صندوق نیز بطور مستمر فعالیت آن را زیر نظر دارد.

نوع صندوق: مختلط / کوچک
آغاز فعالیت: 1393/11/11
مدیر: شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات
مدیر ثبت: شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات
متولی: موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت رهبین
مدیر سرمایه گذاری: سعید ابراهیمی، فرنوش شیخ الاسلامی، سید امیر اعتمادی
حسابرس: موسسه حسابرسی رازدار
ضامن نقد شوندگی: ندارد
ضامن سودآوری: ندارد
عمر صندوق: 1573 روز (4 سال و 3 ماه)
سایت صندوق: http://fundtpb.com
سایت اختصاصی صندوق در رسام فاند: http://fundtpb.rasamfunds.com

مدیریت دارایی های صندوق که عمدتاً شامل سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس می شود، توسط مدیر سرمایه گذاری صندوق صورت می گیرد. سرمایه گذاران در ازای سرمایه گذاری در این صندوق گواهی سرمایه گذاری دریافت می کنند. صدور واحد سرمایه گذاری و ابطال آنها بر اساس ارزش خالص دارایی های روز بعد از ارایه درخواست صورت می گیرد. ضامن صندوق پرداخت وجوه سرمایه گذران حداکثر ٧ روز پس از ارایه درخواست ابطال را ضمانت کرده است.

ارکان صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک

اهداف سرمایه گذاری

هدف از تشکیل صندوق، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و تشکیل سبدی از دارایی‌ها و مدیریت این سبد است؛ با توجه به پذیرش ریسک موردقبول، تلاش می‌شود، بیشترین بازدهی ممکن نصیب سرمایه‌گذاران گردد. انباشته‌شدن سرمایه در صندوق، مزیت‌های متعددی نسبت به سرمایه‌گذاری انفرادی سرمایه‌گذاران دارد: اولاً هزینه بکارگیری نیروهای متخصص، گردآوری و تحلیل اطلاعات و گزینش سبد بهینه اوراق بهادار بین همه سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود و سرانه هزینه هر سرمایه‌گذ‌ار کاهش می‌یابد. ثانیاً، صندوق از جانب سرمایه‌گذاران، كلیه حقوق اجرایی مربوط به صندوق از قبیل دریافت سود سهام و كوپن اوراق بهادار را انجام می‌دهد و در نتیجه سرانه هزینه هر سرمایه‌گذ‌ار برای انجام سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد. ثالثا،ً امکان سرمایه‌گذاری مناسب و متنوع‌تر دارایی‌ها فراهم شده و در نتیجه ریسک سرمایه‌گذ‌اری کاهش می‌یابد.

الزامات سرمایه گذاری

شرح نسبت از کل دارائیهای صندوق
1-  سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و واحدهای سرمایه ­گذاری “صندوق­ های سرمایه ­گذاری غیر از اوراق بهادار “ثبت شده نزد سازمان” حداقل 40% و حداکثر 60% از کل دارایی های صندوق
   1-1 سهام و حق‌تقدم سهام منتشره از طرف یک ناشر و قرارداد اختیار معامله همان سهام حداکثر 20% از دارایی های صندوق که به بند 1  اختصاص داده شده‌اند
   1-2 سهام، حق‌تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام طبقه بندي شده در یک صنعت حداکثر 30% از دارایی های صندوق که به بند 1  اختصاص داده شده‌اند.
   1-3 سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در  بازار اول و دوم فرابورس ایران حداکثر 10% از کل دارایی های صندوق
   1-4  سهام و حق تقدم سهام منتشره از طرف یک ناشر حداکثر 5% از کل سهام و حق‌تقدم سهام منتشره ناشر
   1-5 واحدهای سرمایه ­گذاری “صندوق های سرمایه ­گذاری غیر از اوراق بهادار” ** حداکثر 5% از کل دارایی‌های صندوق و تا سقف 30% از تعداد واحدهای صندوق سرمایه‌پذیر که نزد سرمایه‌گذاران می‌باشد
   1-6  اخذ موقعیت خرید در قرارداد اختیار معامله سهام حداکثر 5% از ارزش روز سهام و حق تقدم سهام صندوق
   1-7  اخذ موقعیت فروش در قرارداد اختیار معامله خرید سهام  حداکثر 100% از تعداد سهام پایه موجود در پرتفوی مجاز سرمایه‌گذاری صندوق در سهام
2- اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی  حداقل 40% و حداکثر 60% از کل دارایی های صندوق
   2-1  اوراق بهادار منتشره از طرف یک ناشر  حداکثر 40% از دارایی‌های صندوق که به بند (2) اختصاص داده شده اند.
   2-2  اوراق بهادار تضمین شده توسط یک ضامن  حداکثر 30% از دارایی‌های صندوق که به بند (2) اختصاص داده شده اند
3- سرمایه گذاری در گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده نزد یکی از بورس‌ها حداکثر 5% از کل دارایی های صندوق

معرفی مدیر صندوق

شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات مجوز فعالیت سبدگردانی / تاییدیه مدیریت صندوق های سرمایه گذاری را طی نامه شماره 206120/120 مورخ 1391/10/17 از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ نموده است.

معرفی مدیر سرمایه گذاری صندوق

نام مدرک تحصیلی مدارک بازار سرمایه سوابق حرفه ای
سعید ابراهیمی کارشناسی ارشد اصول مقدماتی بورس اوراق بهادار
کارشناس عرضه و پذیرش
از تاریخ 1382 تاکنون به عنوان مدیر معاملات بر خط، مدیر سبد گردانی، مدیر سرمایه گذاری صندوق های توسعه صادرات، توسعه پست بانک و بازارگردانی پست بانک ایران و توسعه فراز اعتماد در شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات مشغول به فعالیت بوده است.
سید امیر اعتمادی     کارشناسی ارشد   اصول بازار سرمایه
تحلیلگری بازار سرمایه
مدیریت سبد
کارشناس عرضه و پذیرش
معامله گری های بازار سرمایه
از سال 1391 تا 1393 به عنوان معامله گر و از سال 1393 تا 1397 به عنوان کارشناس ارشد سرمایه گذاری در کارگزاری بورس ابراز مشغول به فعالیت بوده است. در سال 1394 بعنوان تحلیلگر مالی هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی و در سال 1396 مشاور مالی و سرمایه گذاری سازمان اقتصادی کوثر فعالیت داشته است. در سال 1397 تاکنون نیز به عنوان کارشناس سرمایه گذاری و مدیر صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک و توسعه فراز اعتماد فعالیت دارد.
فرنوش شیخ االسالمی   کارشناسی ارشد   اصول بازار سرمایه
کارشناس عرضه و پذیرش
تحلیلگری اوراق بهادار  
از تاریخ 1394/09/01 تا کنون به عنوان مشاوره عرضه در شرکت کارگزاری بانک توسعه صادرات مشغول به فعالیت بوده است. از تاریخ 1392/06/10 تا 1393/03/31 بعنوان کارشناس سرمایه گذاری در شرکت سرمایه گذاری تأمین آتیه مسکن مشغول به فعالیت بوده است

بررسی عملکرد صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک

معرفی و بررسی عملکرد صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک

صندوق های سرمایه گذاری مختلط از آنجایی که درصد متوسطی از ترکیب دارایی خود را به سرمایه گذاری اوراق تاثیر پذیر از شرایط تورمی همانند سهام اختصاص می دهند، با سرعت کمتری تورم قیمت ها را دنبال می کنند. اما از طرفی در شرایط رکودی نیز به دلیل سرمایه گذاری نیمی دیگر از دارایی خود در اوراق با درآمد ثابت، از فشار افت قیمت ها تا حدودی در امان هستند.

قیمت صدور هر واحد (به تومان) قیمت ابطال هر واحد (به تومان)
294,112 292,171

همچنین مقایسه بازدهی صندوق و شاخص کل در یکسال گذشته (به درصد) بصورت جدول و نمودار زیر است:

بازدهی شاخص کل بازدهی صندوق
125.87 58.76
معرفی و بررسی عملکرد صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک

خالص ارزش دارایی صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک

معرفی و بررسی عملکرد صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک

خالص ارزش دارایی صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک از 10 میلیارد و 683 میلیون تومان اردیبهشت 97 به 10 میلیارد و 723 میلیون تومان رسیده است که حاکی از کاهش 0.3 درصدی دارایی های این صندوق می باشد.

ترکیب دارایی صندوق

معرفی و بررسی عملکرد صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک
اوراق مشارکت سپرده بانکی وجه نقد سهام پنج سهم با بیشترین وزن سایر دارایی ها
42.82 15.15 0.00 24.30 16.77 0.95

بر اساس الزامات سازمان بورس، صندوق های سرمایه گذاری مختلط باید بین 40 تا 60 درصد از دارایی خود را در اوراق مشارکت با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند. از این رو با توجه به شرایط تورمی این روز ها، بازدهی کمتری از صندوق های سهامی خواهند داشت.

معرفی و بررسی عملکرد صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک
معرفی و بررسی عملکرد صندوق سرمایه گذاری توسعه پست بانک

پنج صنعت با بیشترین سرمایه پذیری (به درصد) عبارتند از:

فلزات اساسی استخراج کانه های فلزی محصولات شیمیایی فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای سرمایه گذاری ها
11 7.94 7.66 6.26 2.50
شرکت سهم از کل دارایی (به درصد) صنعت
پتروشیمی شازند (شاراک) 4.14 محصولات شیمیایی
بانک تجارت (وتجارت) 3.87 بانکها و موسسات اعتباری
سنگ آهن گهر زمین (کگهر) 3.85 استخراج کانه های فلزی
ملی مس (فملی) 3.58 فلزات اساسی
ایران خودرو (خودرو) 3.57 خودرو و ساخت قطعات
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و بازدهی صندوق های سرمایه گذاری به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.