شکایت کانسنسیس (Consensys) توسعه دهنده کیف پول متامسک از SEC؛ اتریوم اوراق بهادار نیست

شکایت کانسنسیس (Consensys) توسعه دهنده کیف پول متامسک از SEC؛ اتریوم اوراق بهادار نیست
خلاصه اخبار

شرکت کانسنسیس در ۲۵ آوریل (۶ اردیبهشت) علیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) شکایت کرد. در این شکایت ادعاهایی مطرح شده مبنی بر اینکه این سازمان نظارتی، برای قانون‌گذاری اتریوم از اختیارات خود تجاوز کرده است. به گزارش میهن بلاکچین، شرکت کانسنسیس در شکایت نامه خود ادعا کرد SEC قصد دارد از طریق …

شرکت کانسنسیس در 25 آوریل (6 اردیبهشت) علیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) شکایت کرد. در این شکایت ادعاهایی مطرح شده مبنی بر اینکه این سازمان نظارتی، برای قانون‌گذاری اتریوم از اختیارات خود تجاوز کرده است.

به گزارش میهن بلاکچین، شرکت کانسنسیس در شکایت نامه خود ادعا کرد SEC قصد دارد از طریق اقدامات اجرایی علیه شرکت‌های مختلف، از جمله کانسنسیس، اتریوم را به طور غیرقانونی تحت مقررات خود درآورد که این اقدام بیش از حد «تهاجمی و غیرقانونی» است.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

اهداف کانسنسیس از شکایت علیه SEC

این شرکت در پی ثابت کردن این موضوع است که SEC مجوز تنظیم مقررات اتریوم، رابط‌های کاربری نرم‌افزار تحت کنترل کاربر یا کل بلاکچین اتریوم را ندارد.

درخواست کانسنسیس از دادگاه این است که اعلام کند اتریوم اوراق بهادار نبوده و این شرکت با راه‌اندازی متامسک به عنوان یک کارگزار عمل نمی‌کند و با استفاده از متامسک اوراق بهادار نیز به فروش نمی‌رساند. علاوه بر این، کانسنسیس خواهان آن است که دادگاه اعلام کند اقدامات قانونی یا تحقیقات بر سر مسائل موجود، جزئی از اختیارات SEC نیست.

همچنین، این شرکت به دنبال دستوری از جانب دادگاه است تا جلوی ادامه تحقیقات SEC در مورد کیف پول متامسک و فروش ETH و اقدامات قانونی آتی آن را بگیرد. SEC با ارسال اخطار ولز (Wells Notice) و کنفرانس تلفنی در 10 آوریل (22 فروردین)، کانسنسیس را از اقدامات قانونی و احتمالی خود آگاه کرده بود. سرویس استیکینگ و سوآپ متامسک از جمله مورادی هستند که این شرکت را در معرض تهدیدات قانونی قرار داده است.

3 دلیل کانسنسیس در دفاع از خود

این شکایت بر اساس سه دلیل مهم مطرح شده‌ است. اولین دلیل شرکت کانسنسیس این است که SEC تنها قادر است اوراق بهادار را کنترل کند و قبلا هم اعلام کرده که ETH اوراق بهادار نیست.

دلیل دوم کانسنسیس به این موضوع اشاره دارد که SEC به اشتباه پلتفرم‌های غیرمالی را در طبقه برنامه‌های مالی قرار می‌دهد. در ادامه شرکت مذکور بر این موضوع تاکید کرد که ETH از اپلیکیشن‌های اتریوم پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل، کاربردی غیرمالی جدا از نقش خود به عنوان یک کالا دارد. این شرکت در ادامه اشاره داشت که SEC هیچ حقی برای قانون‌گذاری فناوری اینترنت به این شکل ندارد.

در نهایت، شرکت کانسنسیس اظهار داشت که متامسک و سایر برنامه‌‌های مشابه، کارگزار اوراق بهادار نبوده و تنها امکان خرید، فروش و انتقال اتریوم را فراهم می‌کنند. این پرونده در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده، ناحیه شمالی تگزاس ثبت شده و SEC و گری گنسلر (Gary Gensler) رییس آن، به عنوان متهم معرفی شده‌اند.

نتیجه شکایت کانسنسیس از SEC درباره اتریوم چه خواهد شد؟

این موضوع که آیا SEC اتریوم را یک اوراق بهادار می‌داند یا خیر، یکی از بزرگ‌ترین علامت سوال‌ها و چالش‌های بازار ارز دیجیتال تلقی است. نتیجه این شکایت بر هر شرکت یا پروژه‌ای که با ETH سروکار دارد، تاثیر می‌گذارد.

نشریه فورچون (Fortune) ماه پیش اعلام کرد SEC احضاریه‌ جدیدی برای کمپانی‌هایی که با بنیاد اتریوم همکاری داشته‌اند، صادر کرده است. ظاهرا بنیاد اتریوم نیز در همان زمان احضاریه‌ای از یک مقام دولتی ناشناس دریافت کرده است.

یونی سواپ، یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز مبتنی بر اتریوم نیز در 10 آوریل (22 فروردین) اخطار ولز را از SEC دریافت کرد. با این حال، مشخص نیست که اتهامات احتمالی SEC علیه یونی سواپ مستقیما به ETH مرتبط باشد یا خیر.

این موضوع که SEC با ETH به عنوان یک اوراق بهادار رفتار کند یا خیر، می‌تواند بر تایید ETFهای اسپات اتریوم هم تاثیرگذار باشد. SEC در ژانویه (دی 1402) ETFهای اسپات بیت کوین را تایید کرد و بیت کوین را به عنوان یک کالا (نه اوراق بهادار) شمرد. گری گنسلر در آن زمان تاکید کرد تصمیم SEC فقط برای بیت کوین اعمال می‌شود و روی بقیه دارایی‌های دیجیتال تاثیر نمی‌گذارد.

مرجع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *