شوک انتخاباتی به بورس/ سیاست کدام کاندید به بورس ضربه می‌زند؟

شوک انتخاباتی به بورس/ سیاست کدام کاندید به بورس ضربه می‌زند؟

اخبار و فعل و انفعالات سیاسی از مهم­ترین عوامل تاثیرگذار بر روند بازارهای مالی و دارایی هستند.

در این اثنا، بازار سهام هم به شدت تحت تاثیر تصمیمات سیاسی قرار دارد و می‌­توان در برهه‌­های مختلف، میان اتفاقات و کنش‌­های سیاسی و نوسانات شاخص‌­های سهامی ارتباط برقرار کرد.

در مقام مثال می‌توان  به روند شاخص کل در سال جاری اشاره کرد؛ در نخستین ماه سال، بازار در سایه ترس از کشمکش نظامی میان ایران و اسرائیل در مدار نزولی قرار گرفت و چند صباحی بعد و پس از برطرف­‌شدن سایه جنگ و زدوده­‌شدن سایه ریسک سیستماتیک بازار افت روزهای قبل را جبران کرد.

بعد از سقوط بالگرد رئیس جمهور در اواخر اردیبهشت نیز، بر صحنه سیاسی کشور بلاتکلیفی حاکم شد و این موضوع موجبات افت قیمت­‌ها را در بازار سهام فراهم کرد.

سیاست‌های هر کاندید چطور بر بورس اثر می‌گذارد؟

از سوی دیگر سیاست‌­های کلی حاکم بر اقتصاد کشور که درآمد و سود شرکت­‌ها را تحت‌­الشعاع قرار می­‌دهد نیز بر وضعیت بورس تاثیرگذار است.

برای مثال موضوعی مثل قیمت­‌گذاری دستوری، به شدت بر روند  سود شرکت­‌ها اثرگذار است.

چنین سیاست‌هایی، در حکم تیشه‌­ای بر ریشه تولید است و سبب می‌­شود تا جریان پول، به جای سرمایه‌­گذاری در جریان فعالیت­‌های تولیدی، راهی فعالیت‌­های سفته‌­بازانه و بازارهای موازی شود. بهای تمام‌­شده محصولات شرکت­‌ها مطابق با تورم عمومی جامعه رشد می­کند و در صورتی که سیاست قیمت­‌گذاری دستوری و سرکوب قیمتی برای محصولات شرکت‌­ها اجرایی شود، سبب می­شود تا حاشیه سود شرکت ها کاهش و در نهایت سود خالص شرکت­‌ها با افت معناداری مواجه شود.

متعاقبا اثر این موضوع در تابلوی معاملاتی و افت قیمت سهام پدیدار می­گردد. همان­طور که عنوان شد، در چنین فضایی، جریان پول راهی بازارهای دیگر می‌­شود و می­توان از صندوق­‌های طلا به عنوان یکی از مقاصد این سرمایه­‌های خرد یاد کرد.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *