«شفافیت» شهرداری کجاست؟
دنیایاقتصاد: سامانه شفافیت شهرداری تهران حداقل در ۹بخش کلیدی ناقص بوده و همین موضوع عملکرد صحیح این سامانه را نقض کرده است؛ گزارش عملکرد مالی، تغییر کاربری باغات، پروندههای تغییر کاربرد، شناسنامه اراضی مشجر، تصمیمگیران در خصوص مصوبات کمیسیون ماده ۵، فرمول محاسبه عوارض ساختوساز، آرای قطعی کمیسیون ماده ۷، اطلاعات مربوط به معاونان و مدیران، اطلاعات طرح ترافیک و اطلاعات مربوط به سامانه ۱۳۷ در زمره دادههایی هستند که در سامانه شفافیت شهرداری تهران ناقص وارد شدهاند و این موضوع عملکرد این سامانه و شفافیت شهرداری را نقض کرده است.
رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران ضمن ابراز گلایه از عدمبهروزرسانی برخی موارد در سامانه شفافیت گفت: وبسایت شفافیت برای این به وجود آمد که شهروندان از اطلاعات مدیریت شهری آگاه باشند. وقتی این اطلاعات، بهروز نباشد؛ هدف ما از به وجود آمدن این وبسایت برآورده نشده است. این در حالی است که بهرهمندی شهروندان از اطلاعات بهروز و جامع مدیریت شهری زیربنای تحقق شهرداری غیرحضوری است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شورای اسلامی شهر تهران، احمد صادقی، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: توقع شهروندان و شورای اسلامی شهر تهران این است که وبسایت شفافیت شهرداری تهران به عنوان اولین وبسایت شفافیت کشور، همواره در بهروز و غنی بودن اطلاعات، الگو باشد.
او با اشاره به حوزه معاملات در سامانه شفافیت گفت: موارد درجشده در این بخش، ظاهرا به صورت برخط از سامانه جامع معاملات منتشر میشود، اما من چند ابهام و سوال در این زمینه داشتم که طی نامهای برای شهرداری ارسال کردم؛ پاسخی که آمد قانعکننده نبود و من از همکارانم در کمیته خواستم که جلسات کارشناسی برگزار کنند. بعد از دو جلسه و چند مرحله پیگیری، اکثر ابهامات همچنان پابرجاست. به عنوان مثال عرض کنم که چرا برخی از زیرمجموعههای شهرداری تهران، هیچ قراردادی روی سایت شفافیت ندارند؟ یا چرا بعضی مجموعهها تمام قراردادهای خود را به صورت چابک ثبت میکنند؟ یا اصلا برنامه شهرداری برای ثبت و گردش قراردادها در همه واحدها یکسان است؟
صادقی در ادامه با اشاره به موارد مربوط به حوزه شهرسازی گفت: «پروندههای صادره در باغات» با قراردادن دو فیلتر منطقه و تاریخ شروع و پایان جهت نمایش دادهها، عملا غیرقابل استفاده است. «پروندههای تغییر کاربرد» از پایان تیر ماه 1401 بهروز نشده است. در حالی که در برخی صدور پروانهها، کاربرد نیز تغییر پیدا میکند. «شناسنامه اراضی مشجر» مدتهاست که هیچ تغییری نکرده است، در حالی که میدانیم تعداد این اراضی دو برابر شده است. رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران افزود: «مصوبات کمیسیون ماده 5» به صورت برخط از سامانه کمیسیون مربوطه منتشر میشود؛ اما مشخص نیست چه کسانی در کمیسیون در حال تصمیمگیری هستند! ضروری است که فورا، اسامی امضاکنندگان مصوبات جدید و قدیم در ذیل مصوبه منتشر شود. «آرای قطعی کمیسیون ماده 7» مدتهاست بهروز نشده است. همچنین مقرر بوده که «ماشین حساب محاسبه عوارض» جهت اطلاع عموم شهروندان از میزان عوارض شهرسازی در دسترس باشد که بهجای آن فایل PDF مصوبه شورا بارگذاری شده است.
صادقی در ادامه با اشاره به حوزه منابع انسانی در سامانه شفافیت گفت: اطلاعات معاونان و شهرداران و مدیران کل و معاونان و سوابق خدمت مدیران عامل، معاونان و اعضای هیاتمدیره هنوز به طور کامل منتشر نشده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به موارد قابل انتشار در موضوع برنامه و بودجه افزود: در بخش «گزارش عملکرد مالی» از قبل دارای دو پیشخوان بوده است که پیشخوان درآمد 1403 بهروز نیست و پیشخوان (داشبورد) هزینه هم کلا حذف شده است. صورتهای مالی، اساسنامه و آییننامه مالی و معاملاتی: موارد مربوط به ستاد و مناطق و گزارش تلفیقی ناقص است و اطلاعات حدود 10 سال گذشته منتشر نشده است.
وی در ادامه افزود: سابق بر این «پیامهای 137پلاس» یک بخش مستقل بود که جزئیات دادههای ثبت شده را منتشر میکرد، اما متاسفانه در دوره اخیر جلوی انتشار آن دادههای ارزشمند گرفته شد و هرماه یک گزارش یک صفحهای منتشر میشود که آن هم از تیرماه بهروز نشده است!
صادقی اضافه کرد: همچنین هنوز اطلاعات «دریافتکنندگان طرح ترافیک خبرنگاری» سال 1403 منتشر نشده است، در حالی که میتواند برخط باشد. اطلاعات «پلهای عابر پیاده» در سه بخش منتشر شده است که هیچیک بهروز نیست.
تهران به 13هزار اتوبوس نیاز دارد
حبیب کاشانی، خزانهدار شورای اسلامی شهر تهران، نیز در جلسه روز گذشته شورا خواستار دقت بیشتر در انتصابات و شفافسازی در برنامههای حملونقل شهری شد. وی گفت: تهران به 13هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. اما آماری از افزایش تعداد واگنها و اتوبوسها که بتواند این نیاز را رفع کند؛ وجود ندارد. این در حالی است که مردم انتظار دارند عملکرد شهرداری را در عمل ببینند. در حالی عضو شورای شهر از نیاز تهران به 13هزار دستگاه اتوبوس خبر میدهد که در شرایط کنونی تعداد کل ناوگان اتوبوسرانی شهری حدود 6هزار اتوبوس است. کاشانی از شهردار تهران خواست با حضور در شورا، درباره رویکردهای مدیریتی و برنامههای آینده شفافسازی کند.
منبع: دنیای اقتصاد