شرکت ملی نفت برای احداث بندر مکران ورود کرد

شرکت ملی نفت برای احداث بندر مکران ورود کرد
خلاصه اخبار

اکوایران: با بهره‌برداری از مرحله نخست بندرگاه نخل ناخدا در بندرعباس، فاصله سفر دریایی به جزیره هرمز ۵ کیلومتر کاهش یافت. این پروژه که پس از سال‌ها توقف مجدداً فعال شده، بخشی از برنامه‌های کلان توسعه زیرساخت‌های دریایی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش اکوایران، در مراسمی با حضور مسئولان استانی، امروز -7 فروردین- فاز اول بندرگاه نخل ناخدا در بندرعباس امروز به بهره‌برداری رسید. این پروژه که از سال 1390 آغاز شده بود، پس از چند سال توقف، مجدداً در سال گذشته فعال شد و هم‌اکنون موج‌شکن و اسکله‌های آن تکمیل شده است.

سعید رسولی، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در این مراسم اعلام کرد: «بندر نخل ناخدا موجب کاهش 5 کیلومتری مسیر دریایی به جزیره هرمز شده و بخشی از پروژه‌های دریامحور در حال اجراست.»

او از برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه بزرگ بندر مکران در سال جاری خبر داد و افزود: «همکاری با شرکت ملی نفت برای احداث این بندر در حال انجام است.»

براساس گزارش ایسنا، محمد آشوری تازیانی، استاندار هرمزگان نیز با اشاره به برنامه‌های توسعه زیرساخت‌های دریایی گفت: «احیای بندر لنگه به عنوان یکی از بنادر متوسط و کوچک در دستور کار سازمان بنادر قرار گرفته است. این بندر تاریخی که زمانی مرکز اقتصاد دریایی منطقه بود، بار دیگر احیا خواهد شد.»

بر اساس گزارش‌ها، لایروبی بندرگاه نخل ناخدا هم‌اکنون در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تمامی بخش‌های این بندر تا سال آینده به بهره‌برداری کامل برسد. این پروژه نقش مهمی در توسعه حمل‌ونقل دریایی و تجارت منطقه خواهد داشت.

پروژه‌های کلیدی برای توسعه مکران

این در حالیست که چندی پیش، سید حمید پورمحمدی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در خصوص برنامه‌های دولت برای توسعه مکران در 5 فروردین به تاکید رئیس‌جمهوری بر اولویت‌دهی به اقتصاد دریامحور در برنامه‌های توسعه‌ای اشاره کرد و گفت که منطقه مکران به‌عنوان محور اصلی توسعه ملی شناخته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، او همچنین از اقدامات و تمهیدات این سازمان برای توسعه سواحل جنوب کشور و به‌ویژه مکران خبر داد.

پورمحمدی به تشریح پروژه‌های مهم برای توسعه منطقه مکران پرداخت و از جمله آنها به پروژه‌های زیرساختی در حوزه حمل و نقل، برق‌رسانی، بهداشت و درمان، آب‌رسانی و بنادر اشاره کرد. از جمله پروژه‌های حمل و نقل می‌توان به تکمیل کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب کشور و ارتقای شبکه ریلی چابهار اشاره کرد. همچنین پروژه‌هایی مانند تکمیل بیمارستان 540 تختخوابی چابهار و پروژه‌های آبرسانی از جمله خط انتقال از آب شیرین‌کن کنارک تا چابهار نیز در نظر گرفته شده‌اند.

خبر مرتبط
روایت تازه از توسعه مکران
روایت تازه از توسعه مکران

اکوایران: رئیس سازمان برنامه و بودجه، از تمرکز دولت بر توسعه منطقه مکران به‌عنوان محور اصلی اقتصاد دریامحور خبر داد و از تدوین برنامه‌های جامع برای توسعه زیرساخت‌ها، مشارکت جامعه محلی، ایجاد نهاد راهبر توسعه منطقه‌ای و تدوین سند یکپارچه برای سیستان و بلوچستان خبر داد.

توسعه ساحلی مکران، آخرین فرصت توسعه سرزمینی ایران

به گزارش اکوایران، از حدود 5 سال پیش مطالعاتی در منطقه مکران برای انجام اقدامات توسعه‌ای در این سواحل آغاز شده و وزارتخانه‌های راه و نفت با کمک دانشگاه شهید بهشتی پیشگام این مطالعات شده‌اند.

محمدحسین شریف‌زادگان، استاد توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی منطقه‌ای، در این خصوص به اکوایران گفت: برنامه‌ریزی‌ها در این سند توسعه برای سه دوره 5 ساله انجام شده که قرار است فعالیت‌هایی برای توسعه درون‌زا و برون‌را در این منطقه انجام شود. توسعه برون‌زا جاذب سرمایه و نیروی کار خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که در پایان این 3 دوره 5 ساله جمیت کنونی منطقه به 1.5 میلیون نفر برسد.

شریف‌زادگان معتقد است که توسعه ساحلی مکران شاید آخرین فرصت توسعه سرزمینی ایران باشد.

گفت‌وگوی کامل شریف‌زادگان با اکوایران را می‌توانید در لینک زیر ببینید:

خبر مرتبط
مکران؛ آخرین فرصت توسعه سرزمینی ایران
مکران؛ آخرین فرصت توسعه سرزمینی ایران

از مرز ایران و پاکستان که منطقه‌ای است به نام گواتر تا میناب، منطقه‌ای ساحلی قرار دارد که به آن مکران گفته می‌شود.

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا در بارگزاری کپچا