شاخص کل در جدال با ریسک‌های مختلف – باید به کدام خبرهای بازار توجه کنیم؟

شاخص کل در جدال با ریسک‌های مختلف – باید به کدام خبرهای بازار توجه کنیم؟

به گزارش سیگنال نیوز، بازار این روزها در گیر و دار اخبار و ریسک‌های مختلف قرار گرفته بود. از حادثه تروریستی کرمان تا بحث‌های مربوط به آزادسازی قیمت خودرو.

از سمت دیگر اما یکی از مهم‌ترین تعیین‌کنندگان روند بازار، سیاست‌گذار پولی یا همان بانک مرکزی است.

در ادامه این عوامل و تاثیر آن‌ها بر شاخص را برسی می‌کنیم…

اخبار و ریسک‌های سیستماتیک با شاخص کل چه کرد؟

روز چهارشنبه حادثه‌ی تروریستی کرمان رخ داد و اهالی بازار انتظار بازاری سراسر قرمز با صف خریدهای سنگین را داشتند.

شاخص کل روز شنبه 16 دی، منفی باز شد اما در ادامه وضعیت کمی متعادل‌تر شد.

خبر مهمی که به تغییر روند بازار کمک کرد خبر عرضه 60 هزار خودرو توسط خودروسازان 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار بود. این تصمیم برای افزایش سرمایه در گردش این شرکت‌ها و بازپرداخت بدهی قطعه‌سازان گرفته شد.

این تصمیم که نشان دهنده گامی رو به جلو جهت حذف دخالت‌های سیاست‌گذار از فرآیند قیمت‌گذاری در صنعت خودرو بود، باعث ایجاد خوشبینی در بازار نسبت به سهم‌های گروه خودرو و قطعات شد.

بازار با شارژ خبری نزول متعادل‌تری را تجربه کرده و شاخص کل شاخص کل حدود 1500 واحد منفی و هم وزن 230 واحد مثبت بود.

در ادامه اما سیلی از تایید و تکذیب‌ها نسبت به این خبر شکل گرفت و در نهایت ایران خودرو با انتشار اطلاعیه زیر در کدال فروش خودرو با قیمت 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار را فعلاً تکذیب کرد:

برای اطلاع از تازه‌ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید

بانک مرکزی رشد شاخص کل را کلید میزند؟

سیاست‌های بانک مرکزی، یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر بازار سرمایه است.

اما اخبار اقتصادی تاثیرگذاری که باید بیشتر به آن توجه شود سیاست‌های پولی کلان کشور و تاثیر آن بر بازارهای مالی موازی است.

با نزدیک‌شدن به آخر سال نیاز بیشتر به سرمایه در گردش توسط دولت و بانک‌ها بانک مرکزی را در راستای اجرای سیاست‌های انقباضی تحت فشار قرار می‌دهد.

کاهش سود بازار بین بانکی به 23.43 که کمترین مقدار از تیر 1402 است و یا کاهش سپرده قانونی بانک آینده از 15 درصد به 13 درصد نیز این گفته را تایید می‌کند.

در صورت ادامه فرآیند کمترشدن سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، می‌توان به مرور شاهد رونق بیشتر بازار در هفته‌های پایانی بازار یا اوایل سال آینده باشیم.

اخبار تا چه حد می‌تواند بر بازار اثر بگذارد؟

به نظر می‌رسد تاثیر اخبار مختلف بر بازار این روزها کمتر از قبل شده است. همانطور که خبرهای مربوط به تجدید ارزیابی دیگر تاثیری مانند قبل بر بازار ندارد.

روز قبل نیز خبرهای خودرویی حواشی داشته و تایید و تکذیب‌های زیادی در این راستا صورت گرفت.

تاثیرات کوتاه مدت اخبار فارغ از میزان اعتبار و عملیاتی بودن آن‌ها مورد توجه معامله‌گران کوتاه مدت بازار است اما در نهایت به نظر می‌رسد در این مقطع، اخبار مختلف زمانی می‌توانند تاثیر ماندگاری در بازار بگذارند که به مرحله عملیاتی‌شدن و اجرا برسند.

برچسب‌ها