سیاست تثبیت بانک مرکزی شکست خورد ؟

سیاست تثبیت بانک مرکزی شکست خورد ؟

حدود یکسال از زمامداری فرزین بر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می گذرد و در این یکسال با سیاستی تحت عنوان تثبیت اقتصادی، سعی شد قیمت دلار، نقدینگی و تورم حفظ شده و کاهش یابد. به روایت آمار دکتر فرزین در این عمل نیز موفق بوده و در حالی سال اول حضور خود در بانک را به اتمام می رساند که نرخ رشد نقدینگی به 26 درصد کاهش یافت. همچنین تورم به سطوح 40 درصد رسید و قیمت دلار در یکسال گذشته فقط بازدهی 15 درصدی توانست ایجاد کند. بر این اساس آمار نشان می دهد که دکتر فرزین و تیم تحت مدیریت ایشان به خوبی توانسنتند وضعیت اقتصادی جامعه را از تلاطم خارج کرده و ثبات نسبی در بازارها ایجاد کنند.

سیاست تثبیت اقتصادی بانک مرکزی

یکی از مهمترین عواملی موجب کاهش تلاطم های اقتصادی شد، سیاست تثبیت اقتصادی بانک مرکزی بود. افزایش نرخ سپرده قانونی بانک های ناتراز و کنترل رشد ترازنامه بانک ها، دو گام اولیه در اجرای این سیاست اقتصادی بود. بر این اساس شاهد افزایش بهره در سیستم بانکی بودیم. به این دلیل که بانک های ناتراز برای جبران ناترازی خود، مجبور به جذب سپرده با نرخ های بالا یا قرض گرفتن از سایر بانک ها در بازار بین بانکی بودند و همین امر موجب افزایش نرخ بهره در سیستم بانکی شد.

از طرفی با توجه به سیاست کنترل رشد ترازنامه بانک ها ، اعطای تسهیلات در سطح جامعه نیز کاهش داشت و این امر موجب کاهش تقاضا در سطح جامعه شد.

شکست سیاست تثبیت اقتصادی

بانک آینده به عنوان یکی از بانک های ناتراز کشور، نرخ سپرده قانونی بالاتری نسبت به سایر بانک ها داشت و این امر موجب افزایش فشار بر این بانک شده بود. این افزایش نرخ سپرده قانونی در قالب سیاست تثبیت اقتصادی بود که به نظر می رسد این سیاست به انتهای عمر خود نزدیک است.

بانک آینده در اطلاعیه ای در کدال اعلام کرده است که نرخ سپرده قانونی این بانک از 15 درصد به 13 درصد کاهش داشته است. این تغییر می تواند از دو مورد نشات بگیرد. یک اینکه وضعیت ناترازی بانک آینده بهبود یافته است و به همین دلیل بانک مرکزی اقدام به کاهش نرخ سپرده قانونی این بانک نموده است. دو اینکه سیاست تثبیت اقتصادی فشار مضاعفی را بر سیستم بانکی کشور وارد کرده و به همین دلیل بانک مرکزی در حال تغییر سیاست خود است.

اطلاعیه کدال بانک آینده

با توجه به بررسی دارایی های بانک آینده، گزاره دوم صحیح تر می تواند باشد. در هر حال باید منتظر ماند و دید اوضاع چگونه می شود.

برچسب‌ها