سودآوری شرکت ها امسال بهتر از پارسال

سودآوری شرکت ها امسال بهتر از پارسال

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

یک تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه گزارش شرکت های بورسی در سال 99 چند تفاوت اساسی با سال 98 دارد، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: مهم ترین اختلاف قیمت دلار است. قیمت دلار در سامانه نیما که قیمت مرجع شرکت های صادرات محور است در سال 99 به طور میانگین نزدیک به 20 هزار تومان بود درحالی که در 1398 حدود 12 هزار تومان قیمت داشت. این اختلاف مهم ترین عاملی است که فارغ از مقدار صادرات، باعث اختلاف سودآوری شرکت ها در سال 99 شد. بنابراین ممکن است برخی از شرکت ها به طور واقعی سود نکرده باشند و میزان تولید به میزان همان سال 98 باشد اما چون دلار رشد کرد شرکت ها سودآوری بالاتر داشتند.

روزبه شریعتی ادامه داد: از طرف دیگر در 6 ماهه دوم سال 99 دنیا به واکسن کرونا امیدوار شده بود و این باعث شد قیمت ها در بازارهای جهانی در انتهای این سال که برابر با سه ماهه نخست سال 2021 است، دو برابر بالاتر از سه ماهه آخر سال 98 باشند. یعنی اختلاف بازارهای جهانی هم قابل توجه بود. برای مثال قیمت جهانی ورق گرم که بزرگ ترین فروشنده آن فولاد مبارکه است در زمستان سال 99 به 720 تا 750 دلار رسید درحالی که در زمستان 98 نزدیک به 450 دلار قیمت داشت. طبیعی است که سودآوری شرکت ها در سال 99 بهتر از سال 98 باشد.

او در ادامه با اشاره به تلاطم قیمت سهم ها در سال 99 اظهار کرد: یکی از دلایل این تلاطم، انتظارات تورمی و چرخش انتظارات تورمی بود. انتظارات از بازارها واقعیت ها را شکل می دهند و گاهی انتظارات از واقعیت ها جلو می زنند. تا شهریور 1399 این انتظار وجود داشت که ترامپ رای می آورد و فجایع اقتصادی و دلار 45 هزار تومانی رخ می دهد. بعد از رای آوردن بایدن انتظارات تغییر کرد و بازار 1399 علاوه بر مسائل داخلی که دولت مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت کرد، تحت تاثیر اتفاقات جهانی نیز بود.

این فعال بازار سرمایه با تاکید بر اینکه روند بازار سرمایه در سال 1400 منطقی تر است، توضیح داد: شواهد حاکی از بازگشت بازار به روند منطقی خود است و با توجه به نرخ کنونی دلار، انتظار می رود وضعیت سودآوری شرکت ها در کنار روند منطقی بازار قرار گرفته و وضعیت بازار سرمایه در سال جاری نسبت به سال 1399 امیدوارکننده تر باشد. حدود یک ماه است که تعداد صف فروش ها کاهش یافته و بازار تحلیلی شده است. درواقع معاملات در بازار سرمایه گزارش محور شده و سهام داران بنیادی و تحلیلی رفتار می کنند. این وضعیت بهتر از سال 99 است که همه سهم ها باهم دارای صف فروش یا صف خرید می شدند.

شریعتی در پایان گفت: این روند منطقی در بازار با توجه به نرخ دلار 26 هزار تومانی در بازار آزاد و بیش از 22 هزار تومانی در سامانه نیما نشان می دهد که سودآوری شرکت ها در سال 1400 هم ادامه دارد و حتی بهتر از سال 99 خواهد بود البته نه با اختلافی که در این دو سال دیده شد.

*خبرنگار: پونه درخشان

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.