سه مدل جدید از اوتار به ایران رسید ؛ آوا موبیلیتی مدعی جدید واردات AVATR
تصاویر ارسالی نشان می دهد که سه مدل جدید از اوتار به گمرک جنوب کشور رسیده و شرکت آوا موبیلیتی این خودروها را به ایران خواهد آورد.
تصاویر ارسالی نشان می دهد که سه مدل جدید از اوتار به گمرک جنوب کشور رسیده و شرکت آوا موبیلیتی این خودروها را به ایران خواهد آورد.
در روزهای اول سال جدید بود که بی ام اسپیس به عنوان بازوی وارداتی گروه بهمن از خودروی اوتار 11 پرده برداشت. خودرویی تمام برقی، لوکس و البته های تک که با دیگر محصولاتی که تا به حال در ایران دیده ایم متفاوت است. نشان AVATR اگرچه چینی است اما حاصل همکاری مشترک چانگان، سی ای تی ال (CATL) و هواوی بوده و نادر فقیه زاده طراح ارشد این کمپانی به حساب می آید. پس عملا حساب این برند چینی از دیگر چینی هایی که دیده ایم جداست و محصولات متفاوت و البته گران قیمتی را عرضه می کند. حالا تصاویر جدیدی از گمرک بندرعباس به دستمان رسیده که نشان می دهد سه خودروی اوتار 11 هیبرید، اوتار 07 و اوتار 12 به خاک ایران رسیده اند اما اینبار خبری از گروه بهمن نیست و شرکتی با نام آوا موبیلیتی وارداتی این خودرو را انجام می دهد. قبل تر شوروم بزرگی با این نام در منطقه فرشته تهران دیده شده بود و حالا مشخص شد که قرار است شوروم مرکزی این شرکت در همان منطقه باشد. البته آواموبیلیتی در مقابل گروه بهمن سابقه چندانی در بحث خودرو ندارد اما باید دید رقابت این شرکت با بی ام اسپیس در خصوص واردات نشان AVATR به کجا می رسد. در ادامه معرفی مختصری از این دو مدل خواهیم داشت.
دقت داشته باشید این دو مدل جدید هم همانند مدل یک یک، اوتار یک دو و اوتار صفر هفت نامیده می شوند.
اوتار 07 (AVATR 07)
اوتار 07 یکی از مدل های این نشان های تک است که در آگوست 2024 رونمایی شد و پس از آن به بازار آمد. این خودرو خط طراحی منحصر به فرد آواتار را دارد که دستپخت نادر فقیه زاده است. در تمامی مدل های این نشان می توان المان هایی مدرن و متفاوت را دید که امضای طراحی برای نشان AVATR به حساب می آید.
این خودرو در دو نسخه تمام برقی و رنج اکستندد عرضه می شود اما آواموبیلی برای بازار ایران نسخه اکستندد رنج (REEV) را در نظر گرفته است که مجهز به پیشرانه برقی و بنزینی است اما پیشرانه بنزینی در مدار قدرتی نبوده و تنها وظیفه شارژ پک باتری را به عهده دارد. پیشرانه 1.5 لیتر توربو که تامین کننده آن چانگان است به عنوان ژنراتور عمل می کند و یک یا دو پیشرانه برقی (تک یا دو دیفرانسیل) وظیفه به حرکت درآوردن خودرو را بر عهده دارند.
هنوز مشخص نیست کدام نسخه (تک یا دو دیفرانسیل) به ایران می آید. در نسخه تک دیفرانسیل یک پیشرانه سوار بر محور عقب است و توان تولید نهایت قدرت 310 اسب بخار قدرت و 367 نیوتن متر گشتاور را دارد. حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت را در این نسخه داریم و شتابگیری در 6.6 ثانیه انجام می شود. پک باتری در هر دو نسخه 39.05 کیلووات ساعتی است و در نسخه تک دیفرانسیل با باک پر و باتری های فول شارژ می توان مسافت 1,100 کیلومتر را (بر اساس استاندارد CLTC) پیمود.



در نسخه دو دیفرانسیل دو پیشرانه برقی سوار بر دو محور می شوند و در مجموع می توانند نهایت قدرت 485 اسب بخار و بیشینه گشتاور 629 نیوتن متر را تولید کنند. نهایت سرعت در این نسخه هم 190 کیلومتر بر ساعت است اما مدت زمان شتابگیری 0 تا 100 به 4.9 ثانیه کاهش میابد که عددی فوق العاده است. همچنین به دلیل افزایش وزن ناشی از اضافه شدن موتور، میزان پیمایش ترکیبی تا 1,050 کیلومتر کاهش میابد.
هنوز مشخص نیست آواموبیلیتی کدام نسخه از این خودرو را به بازار کشور میاورد اما انتظار می رود همانند مدل 11 در هر دوی این مدل ها پکیج کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی را داشته باشیم. همچنین مشخص است که در دو مدل 07 و 12 پکیج کاملی از دوربین ها و رادارهای اولتراسونیک را داریم پس انتظار می رود قابلیت های کمکی و خودران هر دو مدل 12 و 07 کامل باشد. گفتنی است دو مدل 07 و 12 مجهز به دوربین های جانبی به جای آینه های جانبی هستند که از این حیث این دو مدل نسبت به نسخه وارداتی بی ام اسپیس کامل تر به نظر می رسد.
اوتار 12 (AVATR 12)
اوتار 12 سدانی فست بک از این کمپانی چینی است که المان های طراحی کلی اوتار را دارد و یکی از زیباترین اثر های نادر فقیه زاده است. این خودرو هم قرار است در نسخه REEV به کشور بیاید که یک پیشرانه 1.5 لیتر توربو بنزینی در کنار قوای محرکه برقی در آن عمل می کند. پیشرانه بنزینی نقش ژنراتور دارد و پیشرانه برقی سوار بر محور عقب توان تولید نهایت قدرت 310 اسب بخار قدرت و 367 نیوتن متر گشتاور را دارد. نهایت سرعت روی 190 کیلومتر بر ساعت محدود شده است و شتابگیری در 6.7 ثانیه انجام می شود. پک باتری در این خودرو هم 39.05 کیلووات ساعتی است که با هر بار شارژ کامل آن می توان مسافت 245 کیلومتر را در حالت برقی پیمود. با باک پر از بنزین و پک باتری فول شارژ هم میزان پیمایش ترکیبی به 1,155 کیلومتر می رسد. البته دقت داشته باشید که این پیمایش ها بر اساس استاندارد CLTC محاسبه شده اند و در واقعیت میزان پیمایش می تواند مقداری کمتر از این اعداد باشد.
در این نسخه هم انتظار می رود پکیج کاملی از امکانات ایمنی و رفاهی را داشته باشیم و به نظر می رسد آواموبیلیتی تا جای ممکن سعی کرده که کامل ترین نسخه را به ایران بایورد. البته باید منتظر ماند و دید دقیقا چه نسخه ای و با چه امکاناتی از این مدل ها به بازار می آیند.



اوتار 11 هیبرید
اوتار 11 آواموبیلیت هم از نسخه REEV است و موتور بنزینی به عنوان ژنراتور دارد. قبل تر در مورد طراحی و آپشن های این خودرو در نسخه تمام برقی بصورت مفصل گفته ایم اما مشخصات فنی کاملا متفاوت است. پیشرانه برقی سوار بر محور عقب توان تولید نهایت قدرت 310 اسب بخار قدرت و 367 نیوتن متر گشتاور را دارد. شتابگیری در 6.9 ثانیه انجام می شود و نهایت سرعت روی 200 کیلومتر بر ساعت محدود شده است. پک باتری 39.05 کیلووات ساعتی است و پیمایش برقی و ترکیبی به ترتیب 225 و 1065 کیلومتر (بر اساس استاندارد CLTC) است.
باید دید آواموبیلیت چه زمان مشخصات رسمی و قیمت این سه مدل را اعام می کند اما فراموش نکنید خودروهای نشان اوتار ارزان نیستند و به عنوان خودرویی لوکس و های تک شناخته می شوند. پس همانند اوتار تمام برقی 11 بی ام اسپیس، از این خودروها هم نباید انتظار قیمت پایین داشته باشیم.



منبع: آخرین خودرو