سهم بخش خصوصی از تولید و عرضه خودرو افزایش یافت

سهم بخش خصوصی از تولید و عرضه خودرو افزایش یافت
خلاصه اخبار

طبق آخرین آمار وزارت صمت سهم خودروسازان خصوصی از بازار خودرو کشور نیز افزایش یافته؛ به طوری که تولید این دسته از خودروسازان نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد ۵۸درصدی همراه بوده و تولید خودروهای سواری آنها نیز ۷۲درصد افزایش داشته است. همچنین سهم بخش خصوصی در سال‌جاری حدود ۲۳درصد از کل تولید خودرو در کشور بوده است

آخرین گزارش بخش تجارت خارجی در مورد اسفندماه سال 1402 از رشد 78 درصدی اختصاص ارز وزارت صمت به بخش مونتاژ خودرو حکایت دارد.

هرچند وزیر صمت، چهارشنبه گذشته از تشکیل تیم کارشناسی جهت بررسی این مستندات ارزی خبر داده است، با این حال به‌نظر می‌رسد تخصیص بیشترین ارز صنعت به‌مونتاژ خودروهای چینی از دید وزیر صمت پنهان نبوده است.

12 دی‌ماه سال گذشته نیز محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک‌مرکزی با حضور در مجلس شورای‌اسلامی از اختصاص 5 میلیارد و 406 میلیون‌دلار ارز به‌حوزه خودرو و قطعات و رشد 8‌ درصدی آن خبر داد.

آمار منتشرشده از سوی سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد ارز تخصیص‌یافته برای واردات قطعات خودروهای مونتاژی طی اسفندماه سال 1402 با رشد 78 درصدی نسبت به بازه زمانی 1401 همراه بوده است.

طبق آمارهای یادشده، واردات قطعات محصولات مونتاژی در رتبه پنجم کل کالاهای وارداتی از ابتدای سال تا انتهای اسفندماه قرار دارد. براساس این گزارش، کالاهای مربوط به «خودرو و نیرومحرکه» با ثبت تخصیص ارز 10 میلیاردی، 15 درصد از کل واردات کشور در 12 ماه سال گذشته را به‌خود اختصاص داده‌اند.

همچنین «خودرو و نیرومحرکه» در رتبه نخست کل واردات صنعتی کشور قرار دارد. کل ارزی که در اسفندماه سال گذشته به‌خودرو یعنی مونتاژی‌ها و خودروسازان داخلی تخصیص یافته، جمعا 2 میلیارد و 458 میلیون‌دلار است. همان‌طور که عنوان شد، در حوزه خودرو و نیرومحرکه، بیشترین واردات مربوط به قطعات خودروهای مونتاژی است؛ به‌طوری که در اسفندماه، یک‌میلیارد و 588 میلیون‌دلار قطعات منفصله برای تولید خودرو سواری با داخلی‌سازی 14 تا 30 درصد که مربوط به‌محصولات مونتاژی است، وارد کشور شده است. این درحالی است که در مدت مشابه سال 1401 این رقم تنها 891 میلیون‌دلار بود.

بنابراین در این بازه زمانی، واردات قطعه برای مونتاژ چینی‌ها 78‌ درصد رشد را ثبت کرده‌ است. در کنار این موضوع، طبق آخرین آمار وزارت صمت، سهم خودروسازان خصوصی از بازار خودرو کشور نیز افزایش یافته؛ به‌طوری که تولید این خودروسازان نسبت به‌سال 1401 با رشد 58 درصدی همراه بوده و تولید خودروهای سواری آن‌ها نیز 72 درصد افزایش یافته است.

همچنین سهم بخش‌خصوصی در سال‌ جاری حدود 23 درصد از کل تولید خودرو در کشور بوده است. درعین حال واردات قطعاتی برای تولید خودرو با داخلی‌سازی پایین (30 تا 50 درصد) با ثبت رقم یک‌میلیارد و 588 میلیون‌دلار در رتبه نخست واردات در حوزه خودرو قرار دارد. اما قطعات منفصله برای تولید خودروهای سواری با داخلی‌سازی 30 تا 50 درصد، سهم 501 میلیون‌دلاری از واردات 12 ماه سال گذشته داشت.

این رقم در مدت مشابه سال پیش از آن 361 میلیون‌دلار بود که رشد 39 درصدی را نشان می‌دهد. واردات قطعات برای تولید وانت با داخلی‌سازی 61‌ درصد در بازه زمانی ذکرشده، رشد 57 درصدی داشته است؛ به‌طوری که در اسفندماه سال گذشته 369 میلیون‌دلار قطعه برای تولید وانت وارد ایران شده است. این درحالی است که این رقم طی مدت مشابه سال پیش از آن، 236 میلیون‌دلار بوده که رشد 57‌ درصدی داشته است. طبق آمارهای یادشده، بیشترین واردات قطعات خودرو مربوط به‌کشور چین است.

کاهش قیمت 12 میلیون‌تومانی پارس سال سفارشی ELX

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا 12 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که پارس سال سفارشی ELX (1402) با 12 میلیون‌تومان کاهش 768 میلیون‌تومان، تارا اتومات V4 ال ایکس (1402) با 7 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 138 میلیون‌تومان، پارس سال (1402) با 7 میلیون‌تومان کاهش 694 میلیون‌تومان، تارا 6 دنده (85 گانه) (1403) با 6 میلیون‌تومان کاهش 802 میلیون‌تومان و پژو 207 پانوراما اتومات ارتقا یافته (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 65 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد کاهش بهای 5 تا 25 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فیدلیتی پرایم 5 نفره (رینگ 10 پره) (1403) با 25 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 910 میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم 7 نفره (رینگ 10 پره) (1403) با 15 میلیون‌تومان کاهش به 2 ‌میلیارد و 40 میلیون‌تومان، دانگ‌فنگ شاین مکس (2023) با 10 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 930 میلیون‌تومان، ام‌وی‌ام X55 پرو (1403) با 10 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 605 میلیون‌تومان و جک S5 نیوفیس (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 680 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش بهای 50 و 100 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که سوزوکی سیاز (2023) با 100 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 500 میلیون‌تومان، جتا VS5 (2023) با 50 میلیون‌تومان افزایش 2 میلیارد و 900 میلیون‌تومان، تویوتا پریوس تیپ C با 50 میلیون‌تومان افزایش 3 میلیارد و 150 میلیون‌تومان و کیا سونت (2023) با 50 میلیون‌تومان افزایش 3 میلیارد و 300 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

از طرفی در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد افزایش بهای 200 میلیون‌تومانی یک مدل خودرو بودیم. جایی که ارزش پورشه ماکان با 200 میلیون‌تومان افزایش به 22 میلیارد و 200 میلیون
‌تومان رسید.

مرجع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *