زیان هنگفت «ایران ایر» از تحریم پروازها به اروپا/ تعلیق پروازهای ایران به سوریه تا سوم بهمن ماه

زیان هنگفت «ایران ایر» از تحریم پروازها به اروپا/ تعلیق پروازهای ایران به سوریه تا سوم بهمن ماه
خلاصه اخبار

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه پروازهای ایران به دمشق و لاذقیه سوریه تا سوم بهمن ماه امسال معلق است گفت: زیان ایران ایر از بابت تحریم پروازها هنگفت و بسیار بالا است.

به گزارش خبرنگار « اقتصاد آنلاین »؛ حسین پورفرزانه در حالی در اولین نشست خبری رسمی خود بعد از انتصاب به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری در جمع رسانه های مکتوب و تصویری معتقد بود که اروپا با نقض حقوق بشر، مردم ایران را تحریم کرد نه صنعت هوانوردی.

او ادامه داد: اروپا بر خلاف پیمان بین المللی شیکاگو که تحریم صنعت هوانوردی تجاری را به خاطر امنیت جان مسافران منع کرده است با تحریم صنعت هوانوردی ایران ضمن نقض حقوق بشر، مردم ایران را تحریم کرد.

پورفرزانه در پاسخ به سوال خبرنگار «اقتصاد آنلاین» که از او پرسید آیا آماری از اینکه بعد از اعمال تحریم اروپا برای صنعت هوایی و لغو پروازهای «ایران ایر» چه میزان ضرر و زیان مالی به ناوگان هوایی و این ایرلاین وارد شده است؟ گفت: طبق گفته های مدیر عامل ایران ایر، این شرکت هوایی در حال حاضر 700 میلیون دلار زیان انباشته دارد. اما در خصوص اینکه چه میزان در این مدت ضرر مالی به این ایرلاین وارد شده است فعلا آماری در دست نیست.

ضرر هنگفت به ایران ایر از بات لغو پروازها به اروپا

او ادامه داد: پروازهای اروپایی کاملا توسط ایران ایر از دست رفته است و ضرر هنگفتی به این ایرلاین وارد شده است. به هر حال به دنبال این هستیم که با روش های قانونی و جایگزین، به اقتصاد ایران ایر کمک کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که آیا پروازها به سوریه برقرار است یا خیر؟ گفت: پرواز به یک کشور باید از کشور مقصد اجازه داده شود. وقتی در آن کشور مثل سوریه جنگ رخ می دهد باید آن کشور به لحاظ سازمانی نیز آمادگی پذیرش پرواز را نیز داشته باشد.

پروازها به سوریه تا سوم بهمن ماه امسال تعلیق شد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در حال حاضر پروازها به شهرهای مهم سوریه مثل دمشق و لاذقیه تا 22 ژانویه یعنی سوم بهمن ماه امسال تعلیق شده است. اما در مورد لبنان پروازها برقرار است و مشکلی نیست.

به دنبال ایجاد صندوق های توسعه حمل و نقل هوایی خصوصی هستیم

او در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصاد آنلاین که پرسید ترکیش ایرلاین که در حال حاضر جزو ایرلاین های برتر دنیا است از سوی دولت آن کشور مورد حمایت قرار می گیرد. آیا به عنوان مثال از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تقاضای حمایت از صنعت هوایی شده است؟ گفت: صنعت هوانوردی کشور در سال گردش مالی 80 همتی دارد. بنابراین یکی از برنامه ها می تواند حمایت همین وزارت میراث و گردشگری از ایرلاین ها باشد. اما به هر حال به دنبال ایجاد صندوق های توسعه حمل و نقل هوایی خصوصی هستیم.

پورفرزانه در خصوص اینکه آیا نرخ ارز بر نرخ بلیت هواپیما اثرگذار خواهد بود؟ گفت: نرخ ارز بر نرخ بلیت هواپیما اثرگذار خواهد بود. به هر حال در حال حاضر برای نرخ بلیت پروازهای حج تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است.

راه اندازی دو ایرلاین برای انجام پروازهای خارجی به جای ایران ایر

وی با اشاره به اینکه در حال راه اندازی دو ایرلاین برای انجام پروازهای خارجی به جای ایران ایر هستیم اظهار داشت: پس از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران ایر با مشکل تامین دارو و نقل و انتقالات دارو به کشور مواجه شدیم بنابراین تحریم ایران ایر و صنعت هوانوردی، در حقیقت تحریم مردم و تحریم بیماران ایرانی است و در واقع تحریم کنندگان متوجه موضوعات حقوق بشری نیستند. 

پورفرزانه در پاسخ به سوال یکی از رسانه ها که پرسید تعداد هواپیماهایی که در دولت سیزدهم وارد کشور شده چقدر است و آیا آمار واردات 100 فروند هواپیما درست بوده گفت: آمار اعلام شده برای واردات 100 فروند پرنده در سه سال دولت سیزدهم در سه گروه هواپیماهای سبک، سنگین و بالگرد غلط نبود اما در بخش هواپیماهای مسافری 75 هواپیما وارد شده که در حال حاضر 45 فروند آن فعال است.

وی افزود: بخشی از این تعداد هواپیما انبار قطعه بودند و قرار نبود جنبه پروازی داشته باشند و تعدادی از این هواپیماها هم هر چند برای انجام پرواز وارد کشور شدند اما فعلا در مرحله چک هستند و فعال شدن آنها چند ماه زمان می‌برد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیش از 400 شرکت دانش بنیان دربخش تعمیر و نگهداری و قطعات هواپیما در کشور در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: دنبال این نیستیم که ریسکی به پروازها اضافه کنیم تا زمانی که بتوانیم از هواپیمای به روز دنیا ناوگان را مجهز کنیم اما اگر روزی این راه بسته شود باید به سمت هوایپمای داخلی برویم. هر چند اولویت اسن است که از شرکت‌های بزرگ و معتبر دنیا هواپیما بخریم و وارد کنیم اما به هیچ وجه پرچم این صنعت را زمین نمی‌گذاریم و متوقف نخواهیم شد. 

وی خاطر نشان کرد: از 10 سال گذشته هر موتور هواپیما که برای تعمیر از کشور خارج شد، توقیف شد. به همین خاطر تعمیر و نگهداری قطعات فقط در داخل انجام می شود.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *