ریزش قیمت نفت / کدام صنایع ضرر می کنند؟

ریزش قیمت نفت / کدام صنایع ضرر می کنند؟

عوامل کاهش قیمت نفت

در پایان معاملات روز چهارشنبه، قیمت نفت با کاهش بیش از 4 درصدی، کانال 90 دلار را از دست داد. تحلیلگران به دلایل مختلفی برای این کاهش قیمت اشاره کردند. یکی از مهمترین دلایل حال بد اقتصاد اروپا است. پس از گذر از بحران‌های سال‌های گذشته مانند کرونا و جنگ اوکراین، اقتصاد اروپا به شدت ضعیف شده و در برابر شوک‌های وارده استحکام لازم را ندارد.

عامل دیگر این کاهش قیمت بزرگ، افت تقاضای فصلی ایالات متحده بوده است. با توجه به اتمام تابستان، بسیاری از مردم دنیا از سفر‌های تابستانی برگشته و پیک مسافرت‌های خارجی کاهش یافته است. همین امر باعث کاهش تقاضای سوخت شده است و بر کاهش قیمت نفت دامن زده‌است.

پالایشگاه نفت

اثر ریزش قیمت نفت بر اقتصاد ایران

اثر افت قیمت نفت بر اقتصاد ایران را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد. در ادامه به بررسی این ریزش قیمت بر اقتصاد ایران می‌پردازیم:

  1. کاهش حاشیه سود پالایشگاه‌ها : با توجه به همبستگی قیمت بنزین و گازوییل با قیمت نفت، هر گونه کاهش قیمت نفت می‌تواند باعث افت قیمت بنزین شده و حاشیه سود پالایشگاه‌ها را کاهش دهد. صنعت پالایشی و نماد‌های شپنا، شبریز، شبندر،شتران و صندوق پالایش می‌تواند از این کاهش قیمت آسیب ببینند.
  1. کاهش قیمت مواد پتروشیمی : محصولات پتروشیمی در دنیا که معمولا از نفت یا مشتقات آن بدست می‌آیند نیز کاندید بعدی کاهش قیمت هستند. این افت قیمت می‌تواند حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بورس را کاهش داده و قیمت آن‌ها در بازار افت کند.
  2. افزایش کسری بودجه دولت: با توجه به داده‌های موجود، ایران امسال در فروش نفت بسیار خوب عمل کرده است. به شکلی که توانسته با وجود تحریم‌های ایالات متحده، روزانه 2 میلیون بشکه نفت صادر کند. یکی از مهمترین دلایل این عملکرد خوب، قیمت بالا نفت است. نفت ایران با تخفیف‌های مناسبی که دارد، گزینه جذابی  برای خرید در دنیا است. کاهش قیمت نفت می تواند میزان فروش نفت را کاهش داده و باعث رشد کسری بودجه شود. این ناترازی می تواند علت رشد قیمت ارز در بازار باشد.

موارد ذکرشده در این مقاله، می‌تواند بر روند آتی بازار سرمایه اثرگذار باشد.