ریزش سنگین بازارهای جهانی/ بحران مالی جدید در راه است؟

ریزش سنگین بازارهای جهانی/ بحران مالی جدید در راه است؟

آمار ضعیف اشتغال آمریکا

داده‌‌‌های اشتغال ایالات متحده منتشر شد. براساس این داده‌­ها، متوسط درآمد ساعتی ایالات متحده با ۰.۱ کمتر از پیش­بینی اجماع تحلیلگران  در عدد ۰.۲ منتشر شد. میزان داده اشتغال NFP در عدد ۱۱۴ هزار شغل منتشر شد که ۶۲ هزار واحد از اجماع کمتر بود. نرخ بیکاری نیز با ۰.۲ واحد درصد کاهش در عدد ۴.۳ درصد انتشار یافت.

امیدواری به کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو

داده‌‌‌های اشتغال آمریکا بسیار کمتر از اجماع تحلیلگران بود و بر این اساس، انتظارات از کاهش نرخ بهره افزایش یافت و به ‌‌‌دنبال این موضوع کاهش قابل‌­توجهی در شاخص‌‌‌های بورسی آمریکا رخ  داد. در این بین، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو نیز در اظهاراتش به پیشرفت بیشتر در مسیر مهار تورم و سرد‌‌‌شدن بازار کار اشاره کرد و صراحتا بر احتمال کاهش نرخ بهره در سپتامبر براساس داده‌‌‌های دلگرم‌‌‌کننده‌‌‌تر، مُهر تایید زد.

ریزش بورس ژاپن

بانک مرکزی ژاپن نیز در روز چهارشنبه به صورت غیرمنتظره نرخ بهره را افزایش داد و این موضوع به افت سنگین شاخص­ بورس ژاپن منجر شد. به گونه‌­ای که در چند روز اخیر، شاخص بورس ژاپن از 39 هزار و 102 واحد به 31 هزار و 458 در روز جاری کاهش یافته است. البته این ریزش صرفا به بازار سهام ژاپن محدود نبوده است و شاخص بورس کره جنوبی و برخی دیگر از کشورهای آسیایی، بخش اعظم رشد خود در سال جاری میلادی را به دلیل ترس از رکود فراگیر جهانی از دست دادند.

بروز نشانه‌­های رکود

داده‌­های ضعیف اقتصادی در ایالات متحده، داده‌­های منفی تلقی می­شدند و داده‌های ضعیف به افزایش نگرانی‌­ها درباره رکود اقتصادی دامن زد، در حالی که قبلا سرمایه­‌گذاران داده­‌های منفی ایالات متحده را به عنوان نشانه‌­ای از احتمال کاهش نرخ بهره و تقویت سهام در نظر می­گرفتند.

طبیعتا رکود حاکم بر اقتصاد جهانی بر قیمت کامودیتی­‌ها نیز اثرگذار خواهد بود و اثر این رکود در اقتصاد عمده کشورها نمایان خواهد شد. نشانه­‌های حاکم‌­شدن رکود بر اقتصاد جهانی در همین آغاز کار خود را در قیمت کامودیتی­‌ها و نفت عیان کرده است. نفت برنت با کاهش قابل­‌توجه در روزهای اخیر به حوالی 75 دلار در هر بشکه رسیده است و طبیعتا این موضوع برای کشوری مثل ایران که از مسیر فروش نفت، درآمد ارزی قابل‌­توجهی کسب می­کند، خبر ناگواری تلقی می­شود.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
برچسب‌ها