رکورد تولید نفت آمریکا در سال 2023 شکست+ اینفوگرافیک

رکورد تولید نفت آمریکا در سال 2023 شکست+ اینفوگرافیک
خلاصه اخبار

تولید نفت آمریکا بر اساس جدیدترین آمارها در سال ۲۰۲۳ رکورد شکست و پیش‌بینی می‌شود این کشور در آینده نزدیک رقیبی در این زمینه نداشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تولید نفت آمریکا بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی این کشور (EIA) نه‌تنها در سال 2023 رکورد پیشین خود را شکسته است، بلکه احتمالاً هیچ کشور دیگری در آینده نزدیک نمی‌تواند این رکورد را بشکند. این در حالی است که جهان برای گذار سبز به کاهش سوخت‌های فسیلی نیاز دارد.

تولید نفت آمریکا بی‌رقیب شد

طبق آمار بین‌المللی انرژی، آمریکا در 6 سال متوالی بیش از هر کشور دیگری نفت خام تولید کرده است. تولید نفت خام و گاز در این کشور، از جمله میعانات گازی، در سال 2023 به طور متوسط ​​12.9 میلیون بشکه در روز بود که رکورد قبلی آمریکا و جهان یعنی 12.3 میلیون بشکه در روز را که در سال 2019 ثبت شده بود، شکست. رکورد ماهانه تولید نفت آمریکا در دسامبر 2023 به بیش از 13.3 میلیون بشکه در روز رسید.

به گزارش forbes ، بعید است رکورد تولید نفت آمریکا در سال 2023 را هیچ کشوری در کوتاه‌مدت بشکند؛ چراکه کشور دیگری تاکنون به ظرفیت تولید 13 میلیون بشکه در روز نرسیده است. حتی شرکت دولتی آرامکو عربستان سعودی اخیراً برنامه‌های خود را برای افزایش ظرفیت تولید به 13 میلیون بشکه در روز تا سال 2027 کنار گذاشته است.

آمارهای EIA نشان داد تولید نفت آمریکا پس از نزدیک به 40 سال کاهش تولید سالانه، در سال 2009، تجدید حیاتی را تجربه کرد که به پذیرش گسترده تکنیک‌های شکست هیدرولیکی و حفاری افقی از جانب تولیدکنندگان نسبت داده شد. از آن زمان، تولید به طور پیوسته رو به افزایش بوده است.

تنها وقفه در رشد آمار تولید نفت آمریکا در سال‌های 2020 و 2021 رخ داد، زمانی که تقاضا و قیمت‌ها به دلیل تاثیر اقتصادی همه‌گیری کووید-19 کاهش یافت. افزایش اخیر در کل تولید نفت خام و گاز طبیعی در آمریکا عمدتاً ناشی از رشد تولید در حوضه پرمین واقع در غرب تگزاس و شرق نیومکزیکو بوده است.

سه تولیدکننده بزرگ نفت جهان، آمریکا، روسیه و عربستان سعودی، 40 درصد از تولید نفت جهان را در سال 2023 به خود اختصاص دادند.

اینفو نفت

آمریکا در صادرات نفت اول نیست

یکی از تفاوت‌های چشمگیر بین آمریکا و دو تولیدکننده اصلی دیگر این است که روسیه و عربستان سعودی همچنان نفت بسیار بیشتری نسبت به مصرف خود تولید می‌کنند؛ این موضوع آنها را به صادرکنندگان اصلی نفت خام تبدیل کرده است. 

آمریکا هنوز نقش واردکننده خالص نفت خام را دارد اما به طور پیوسته به سمت تبدیل شدن به یک صادرکننده خالص حرکت می‌کند. زمانی که تنها نفت خام در نظر گرفته شود، آمریکا در سال پیش میلادی، 2.4 میلیون بشکه در روز وارد کرد. با این حال، این میزان از بالغ بر 10 میلیون بشکه در روز در سال‌های 2005 و 2006 کاهش یافته و پایین‌ترین سطح از سال 1972 بوده است .

آمریکا در سال 2011 به صادرکننده خالص محصولات نهایی مانند گازوئیل و بنزین تبدیل شد. در سال 2020، آمریکا به وضعیت صادرکننده خالص محصولات نهایی به اضافه نفت خام رسید و در سال 2023 این صادرات خالص به 1.6 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. اگر تولید نفت آمریکا با همین روند کنونی افزایش یابد، می‌تواند تا پایان دهه به صادرکننده خالص نفت خام تبدیل شود.

این رکورد جدید در تولید نفت آمریکا، نشان‌دهنده جایگاه فزاینده آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی در زمینه انرژی است. همچنین نشان می‌دهد چگونه نوآوری و فناوری می‌تواند به افزایش تولید و کاهش وابستگی به واردات نفت کمک کند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

مرجع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *