رونمایی از بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران در ۱۴۰۳؛ رقابت نزدیک عراق با چین / پرطرفدارترین محصول ایرانی معرفی شد

رونمایی از بزرگ‌ترین مقاصد صادراتی ایران در ۱۴۰۳؛ رقابت نزدیک عراق با چین / پرطرفدارترین محصول ایرانی معرفی شد
خلاصه اخبار

اکوایران: صادرات غیرنفتی ایران در ۱۱ ماهه ۱۴۰۳ با رشد ۱۸.۷۸ درصدی به ۵۳.۴ میلیارد دلار رسید. افزایش ۳۱.۲۷ درصدی ارزش صادرات پتروشیمی، بهبود کیفیت محصولات و تمرکز بر بازارهای آسیایی، از مهم‌ترین عوامل این جهش صادراتی محسوب می‌شوند.

به گزارش اکوایران، گزارش تازه گمرک ایران نشان می‌دهد که صادرات غیرنفتی کشور در 11 ماهه سال 1403 به 53.4 میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 18.78 درصد رشد داشته است. همچنین، وزن کالاهای صادراتی نیز با افزایش 12.67 درصدی به 141 میلیون تن رسیده است.

بر اساس گزارش ایسنا، در این مدت، صادرات محصولات پتروشیمی با 58.5 میلیون تن وزن و 23.5 میلیارد دلار ارزش، رشد 29 درصدی از نظر وزنی و 31.27 درصدی از نظر ارزش دلاری را تجربه کرده است.

پرمبادله‌ترین کالاهای صادراتی

سه کالای اصلی صادراتی ایران در این دوره شامل: گاز طبیعی با 6.6 میلیارد دلار ارزش و سهم 12.46 درصدی از کل صادرات، پروپان مایع‌شده با 3.3 میلیارد دلار و سهم 6.24 درصدی و متانول با 2.1 میلیارد دلار و سهم 3.86 درصدی بوده است.

افزایش ارزش هر تن کالای صادراتی

متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی ایران در این مدت به 378 دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته، 5.42 درصد افزایش داشته است. این رشد نشان‌دهنده بهبود کیفیت و ارزش افزوده کالاهای صادراتی کشور است.

مقاصد اصلی صادراتی ایران

بزرگ‌ترین واردکنندگان کالاهای ایرانی در این بازه زمانی عبارتند از:

  1. چین با 13.8 میلیارد دلار

  2. عراق با 11.2 میلیارد دلار

  3. امارات متحده عربی با 6.6 میلیارد دلار

  4. ترکیه با 6.4 میلیارد دلار

  5. افغانستان با 2.2 میلیارد دلار

  6. پاکستان با 2.2 میلیارد دلار

  7. هند با 1.8 میلیارد دلار

این هفت کشور در مجموع 82.09 درصد از وزن و 82.78 درصد از ارزش کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند که نشان‌دهنده تمرکز بالای صادرات کشور بر این بازارها است.

منبع: اکو ایران

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا در بارگزاری کپچا