روزهای سخت شرکت مازراتی
سانتو فیچیلی، مدیرعامل مازراتی میگوید با وجود کاهش تولید و زیان مالی این شرکت در سال گذشته، گروه خودروسازی استلانتیس قصد ندارد این خودروساز لوکس ایتالیایی را تعطیل یا واگذار کند.
آقای فیچیلی در نامهای که اتحادیه کارگری UILM منتشر کرده، نوشته: «استلانتیس به تعهدات خود در قبال ایتالیا، کارکنان و همه خودروسازان زیرمجموعهاش از جمله مازراتی پایبند است.»
این نامه در پاسخ به درخواست رئیس اتحادیه برای شفافسازی درباره آینده مازراتی منتشر شده است.
مازراتی از خودروسازان قدیمی و معتبر ایتالیا است. این شرکت در سال 2021 پس از ادغام فیات-کرایسلر با گروه پژو-سیتروئن عضوی از گروه استلانتیس شد.
تولید مازراتی در سال 2024 نصف شد و به حدود 11 هزار و 300 دستگاه کاهش یافت. این کاهش باعث شد شرکت 260 میلیون یورو (295 میلیون دلار) ضرر کند و نگرانیهایی درباره آیندهاش مطرح شود.
فیچیلی به تازگی به مدیریت مازراتی و آلفارومئو منصوب شده تا هر دو شرکت را از بحران نجات دهد. او پیشبینی کرده که سال 2025 سال سختی برای مازراتی است و این شرکت در سال 2026 برای سودآوری آماده خواهد شد.
یکی از برنامههای مدیر تازه مازراتی این بود که با کاهش قیمت، فروش در آمریکا را بیشتر کند. اما وضع تعرفههای جدید دونالد ترامپ بر ماشینهای وارداتی به افزایش قیمت منجر میشود و شرایط را برای مازراتی سخت خواهد کرد.
مازراتی در حال حاضر مدلهای گرنتوریسمو (GranTurismo) کوپه، نسخه روباز آن با نام گرنکابریو (GranCabrio)، شاسیبلند گریکاله (Grecale) و مدل اسپرت MC20 را همراه با چند مدل اسپرت در تعداد بسیار کم تولید میکند. این کارخانه فعلا برنامهای برای عرضه مدل جدید اعلام نکرده و در حال بازنگری برنامههای آیندهاش است.
منبع: ایران جیب