رفتار غیر منتظره بازار خودرو در مقابل تغییر قیمت‌ها

رفتار غیر منتظره بازار خودرو در مقابل تغییر قیمت‌ها
خلاصه اخبار

اگرچه کمتر از یک هفته به‌شروع سال جدید باقی مانده، اما خرید و فروش خودروهای صفر و کارکرده در بازار همچنان در رکود به‌سر می‌برد و حتی نوید بهار پیش رو هم سبب بیدار شدن بازار خودرو از خواب عمیق زمستانی نشده است.

بازار خودرو ایران طی سال جاری با وجود رشد نرخ ارز با نوسانات حداقلی قیمت مواجه شد و حتی در ماه‌های اخیر و با وجود جهش نرخ ارز، کمترین اثرپذیری را از دلار گرفته و عملا راه این دو، تا حد زیادی از هم جدا شده است.

پیش از این منحنی قیمت در بازار خودرو به‌شدت تابع بازار ارز بود و با کوچک‌ترین نوسان ارزی، بالا و پایین می‌شد؛ به‌طوری که در اواخر فروردین امسال، قیمت دلار صعودی چشمگیر را تجربه کرد و به‌ نزدیک‌ 65 هزار تومان رسید و منحنی قیمت در بازار خودرو نیز که در آن مقطع تحت‌تاثیر ارز بود، روند افزایشی به‌خود گرفت؛ اما در ماه‌های اخیر بازار خودرو مسیرش را از نوسان نرخ ارز جدا کرده است.با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد با نزدیک شدن به‌روزهای پایانی سال، قیمت‌ها در بازار دستخوش تغییراتی شده است که به‌گفته کارشناسان بیشتر ناشی از افزایش قیمت خودرو در کارخانه، تورم انتظاری و البته بازار شب عید است.

درعین حال کارشناسان، کاهش معاملات و بی‌تفاوتی بازار خودرو در این روزها را ناشی از عوامل مختلفی از جمله کاهش توان مالی خریداران و همچنین حرکت سرمایه‌ها به‌سمت دیگر بازارهای سرمایه‌ای از جمله بازار ارز و طلا می‌دانند و معتقدند مهم‌ترین دلیل کاهش وابستگی خودرو به‌نرخ ارز، باز شدن و سرعت گرفتن واردات خودرو در سال جاری است.

اما در این ارتباط سعید موتمنی، کارشناس بازار خودرو معتقد است نوسان نرخ ارز قدرت تصمیم‌گیری و خطر پذیری را از مردم گرفته و به‌دلیل آثار روانی آن بر بازار، نوعی سردرگمی را ایجاد کرده است.

وی در گفت‌وگویی تاکید کرد: «البته با وجود فرا رسیدن روزهای پایانی سال، کماکان بسیاری از بازارها دچار رکود است و این ناشی از افت قدرت خرید مردم است.» وی با بیان این‌که در یک سال گذشته در بازار خودرو افزایش قیمت قابل توجهی رخ نداده است، افزود: «هرچند در اواخر آبان‌ماه افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروسازان را داشتیم، اما بازار خودرو با توجه به‌جهش نرخ دلار، نسبت به بقیه بازارها کمترین رشد را داشته است؛ به‌عنوان مثال سال گذشته همین موقع قیمت کوئیک اتومات حدود 490 میلیون‌تومان بود؛ اما امسال قیمت آن به 530 میلیون‌تومان رسید. همچنین سایپا کوییک دنده درحالی پارسال 395 میلیون‌تومان قیمت داشت که امروز بهای آن به 490 میلیون‌تومان رسیده است.»

به‌گفته رئیس سابق اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو تهران، بررسی قیمت‌ها در بازار خودرو از پارسال تاکنون نشان می‌دهد با وجود افزایش قیمت ارز، قیمت خودروهای داخلی بین 20 تا 23 درصد افزایش یافته است؛ درحالی که اگر قرار بود قیمت خودرو پابه‌پای بهای ارز که تقریبا دو برابر شده است پیش رود، امروز قیمت خودرو 50 تا 60 درصد بالاتر از قیمت‌های فعلی بود.

موتمنی همچنین در خصوص دلایل جدایی قیمت خودرو از دلار تاکید کرد: «خوشبختانه با تامین تقریبی نیاز بازار از طریق تحویل خودرو به‌متقاضیان از سامانه یکپارچه و واردات نسبی خودرو، بازار تا حدی کنترل شده و قیمت خودروها به‌اندازه افزایش قیمت ارز، افزایش نیافته است.»

وی درخصوص وضعیت معاملات در بازار خودروهای دست‌دوم گفت: «بازار خودروهای دست‌دوم هم بر خلاف انتظارات، با تقاضای چندانی همراه نیست و تقاضا در بازار دست‌دوم به کم‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است.

درواقع کاهش قدرت خرید مردم، انتظار برای ثبات قیمت‌ها، خرید و فروش در بازار خودرو را برخلاف سال‌های گذشته و در آستانه سال نو با کاهش مواجه کرده است.»

در هر حال کارشناسان معتقدند در سال‌های اخیر، تورم و افزایش هزینه‌های زندگی، توان مالی خانوارها را به‌شدت تحلیل برده است. اگر در گذشته خرید خودرو برای بسیاری از خانواده‌ها یک نیاز ضروری یا حتی یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شد، امروز این کالای پرطرفدار به محصولی لوکس و دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

ثبات قیمت خودروهای خارجی در بازار آزاد

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته رشد بهای یک تا 21 میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که سورن پلاس فول (85 گانه) (1403) با 21 میلیون‌تومان افزایش 903 میلیون‌تومان، شاهین (سانروف و ESP) (1403) با 17 میلیون‌تومان افزایش 923 میلیون‌تومان، دنا پلاس توربو 6 دنده (85 گانه) (1404) با 12 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 7 میلیون‌تومان، تارا اتومات V4 (1404) با 10 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 175 میلیون‌تومان، رانا پلاس ارتقا (85 گانه) (1403) با 9 میلیون‌تومان افزایش 730 میلیون‌تومان و دنا اتومات آپشنال (1404) با 7 میلیون‌تومان افزایش یک‌میلیارد و 231 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای 5 تا 40 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت اکستریم VX (2023) با 40 میلیون‌تومان افزایش به 4 ‌میلیارد و 580 میلیون‌تومان، اکستریم TXL (1403) با 30 میلیون‌تومان افزایش به 3 ‌میلیارد و 630 میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (1403) با 30 میلیون‌تومان افزایش به 2 ‌میلیارد و 560 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 20 میلیون‌تومان افزایش به 2 ‌میلیارد و 320 میلیون‌تومان و تیگارد X35 (1403) با 10 میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و 430 میلیون‌تومان رسید.

از طرفی درمیان خودروهای وارداتی با رشد بهای 50 میلیون‌تومانی یک مدل خودرو مواجه بودیم. جایی که هیوندای اکسنت (2023) با 50 میلیون‌تومان افزایش 2 ‌میلیارد و 250 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شد.

منبع: اخبار خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا در بارگزاری کپچا