رالی افت نرخ نیکل در 2024 ادامه‌دار می‌شود؟

رالی افت نرخ نیکل در 2024 ادامه‌دار می‌شود؟
خلاصه اخبار

نیکل، یک فلز کلیدی برای تولید فولاد ضد زنگ و باتری، این فلز از سال 2023 با مازاد عرضه جهانی مواجه شد و این موضوع باعث شد تا نیکل در سال 2023 حدود 40 درصد ارزش خود را از دست بدهد، با توجه به پیش‌بینی روند برتری عرضه نسبت به تقاضا در بازار این فلز تا سال 2028، فعالان این بازار به صعود قابل ملاحظه قیمتی در بازار نیکل امیدوار نیستند، اما اخبار محدودیت دوره‌ای عرضه و احتمال رشد تقاضا از سوی چین می‌توان این بازار را افزایشی کند.

به گزارش اکوایران در حالی ماه مارس به روزهای پایانی نزدیک می‌شود که نیکل در مسیر افت نرخ نوسان دارد و بخش قابل توجی از رشد بهای این فلز در ماه فوریه و روزهای ابتدایی ماه مارس از میان رفته است. این فلز در معاملات آتی ظرف روز 25 مارس با نرخ 16 هزار و 720 دلار به ازای هر تن معامله شد که این رقم، کمترین بهای فروش آن پس از 21 فوریه امسال بود. این در حالی است که ظرف روز 13 مارس این فلز تا 18 هزار و 302 دلار به ازای هر تن که بیشترین نرخ فروش آن ر بازه 5 ماهه بود نیز صعود کرده بود. اما رفع محدودیت عرضه در زمینه این فلز باعث شد تا روند رشد بهای این فلز متوقف و معکوس شود.

سقوط نرخ 40 درصدی

نیکل از سال 2023 با مازاد عرضه مواجه شده و این موضوع به سقوط بهای این فلز در بازار جهانی منجر شده است؛ این فلز ظرف سال 2023 کاهش نرخی 40 درصدی را به ثبت رساند و از 27 هزار و 900 دلار به ازای هر تن در ابتدای ژانویه 2023 به 16 هزار و 609 دلار به ازای هر تن در پایان دسامبر رسید.

داده‌های جهانی نشان می‌دهد که تقاضا برای نیکل در سال گذشته کمتر از میانگین تاریخی جهانی بود و این موضوع به افت بهای این فلز دامن زد. نیکل، یک فلز کلیدی برای تولید فولاد ضد زنگ و باتری، با مازاد عرضه جهانی مواجه شده است. شرکت واله به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان کلیدی نیکل معدنی در گزارش‌های خود پیش‌بینی می‌کند که این روند برتری عرضه نسبت به تقاضا در بازار نیکل تا سال 2008 ادامه‌دار شود و پس از آن به سمت کسری برود.

فعالان بازار چشم‌انتظار PMIچینی‌ها

ظرف ماه فوریه نگرانی‌هایی در خصوص عرضه مستمر نیکل معدنی از سوی اندونزی به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده این فلز مطرح شد و این موضوع باعث شد تا ظرف روزهای پایانی فوریه و ابتدای مارس نیکل مجدد وارد مسیر رشد نرخ شود و تا روز 13 مارس به کانال قیمتی 18 هزار و 302 دلار به ازای هر تن نیز صعود کند. این در حالی بود که اکثر فعالان بازار بر این باور بودند که رشد تقاضا حامی افزایش بهای نیکل نیست و بنابراین این روند رشد نرخ نمی‌تواند ادامه‌دار شود. در ادامه نیز نگرانی در خصوص محدودیت عرضه معدنی نیکل از سوی اندونزی برطرف شده و همین موضوع نیز باعث شده تا نیکل مجدد وارد رالی افت نرخ شود.

در شرایط کنونی فعالان بازار چشم‌انتظار انتشار داده‌های شاخص مدیران خرید صنعتی چین برای ماه مارس هستند تا بتوانند برآوردی دقیق‌تر از مصرف این فلز داشته باشند. چین بزرگترین بازار مصرف نیکل است و بنابراین داده‌های تولید صنعتی چین می‌تواند تقاضا برای نیکل را مشخص کند.

مرجع: اکو ایران