دولت ترکیه تنها راه نجات اقتصادی خود را مسدود کرد!

دولت ترکیه تنها راه نجات اقتصادی خود را مسدود کرد!

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

ترکیه قانون‌گذاری کرد

بانک مرکزی ترکیه(TCMB) به تازگی «آیین‌نامه‌ی استفاده از دارایی‌های رمزارز به عنوان روش پرداخت» را عرضه کرده است. این آیین‌نامه روز جمعه به صورت عمومی و در روزنامه‌ی رسمی دولت ترکیه منتشر شده است.

این بانک مرکزی روز جمعه همچنین اعلام کرد که «فرآیند مطالعه و بررسی استفاده از دارایی‌های رمزارز در پرداخت‌های درون مرزی اکنون به پایان رسیده است».

طبق آنچه در بیانیه‌ی بانک مذکور با اشاره به فاکتور‌هایی همچون نوسان بالا، عدم وجود چهارچوب قانونی مشخص و همچنین تراکنش‌های غیرقابل بازگشت، آمده است «دارایی‌های رمزارزی مخاطرات قابل توجهی برای طرفین مبادله ایجاد می‌کنند».

ترکیه لیر بانک مرکزی Turkey

بانک مرکزی ترکیه در ادامه هشدار می‌دهد که دارایی‌های رمزارزی «ممکن است به دلیل ماهیت و ساختار ناشناس خود در فعالیت‌های غیرقانونی مورد استفاده قرار بگیرند، این درحالیست که کیف‌پول آن‌ها نیز ممکن است به سرقت رفته و یا بدون اجازه‌ی مالک اصلی دارایی‌های داخل آن انتقال یابد».

هدف از این آیین‌ناهه مشخص است

در بخشی از اعلامیه‌ی بانک مرکزی ترکیه صراحتاً اعلام شده که هدف از این آیین‌نامه‌ی جدید منع استفاده از دارایی‌های رمزارزی در پرداخت(به صورت مستقیم و غیر مستقیم) بوده و ارائه‌ی خدمات پرداخت و صدور پول الکترونیکی مرتبط با این حوزه‌ی کاملاً غیرقانونی است. در ادامه توضیح داده شده که:

دارایی‌های رمزارزی نباید به طور مستقیم و یا غیرمستقیم برای پرداخت مورد استفاده قرار بگیرند… هیچ خدمات مرتبط با دارایی‌های رمزارزی نیز به صورت مستقیم و غیرمستقیم قانونی نیست. بانک مرکزی ترکیه

علاوه بر این، در اعلامیه‌ی بانک مرکزی توضیح داده شده که «موسسات فعال در زمینه‌ی خدمات پرداخت و پول‌های الکترونیکی حق ندارند در پلت‌فرم‌هایی که سرویس مبادله، نگهداری، انتقال و صدور دارایی‌های رمزارزی را ارائه می‌کنند، به عنوان واسطه حضور بعمل آورند».

به زودی اجرا می‌شود

در این اطلاعیه توضیح داده شده که چهارچوب قانونی جدید از تاریخ 30ام آوریل 2021 لازم الاجرا بوده و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری ترکیه نیز روند اعمال آن را پیگیری می‌کند.

ترکیه لیر بانک مرکزی Turkey
قدرت خرید لیر

این چهارچوب قانونی ضد رمزارز درحالیست که طی یک سال گذشته ارز ملی ترکیه(لیر) بخش قابل توجهی از قدرت خرید خود را از دست داده است. پس از برکناری رئیس پیشین بانک مرکزی آقای ناچی اقبال(Naci Agbal) و معرفی ساهاب کاوچی‌اوقلو(Sahap Kavcioglu) به عنوان جانشین وی در تاریخ دوم مارس، تنها طی 24 ساعت بالغ بر 14 درصد از ارزش لیر ترکیه کاسته شد.

این روند کاهش ارزش لیر ترکیه باعث شد تا دارایی‌های رمزارزی در میان مردم این کشور به شدت محبوب شوند. بین ماه‌های فوریه و مارس، حجم مبادله‌ی دارایی‌های رمزارزی در ترکیه به شدت افزایش یافت و همزمان با برکناری ناچی اقبال به رقم سرسام‌آور 218 میلیون میلیارد لیر(27 میلیارد دلار) رسید.

ترکیه لیر بانک مرکزی Turkey
لیر در حال فروپاشی

این درحالیست که به گزارش پلت‌فرم تجریه و تحلیل داده‌های بلاک‌چینی چینالیسیس(Chainalysis) حجم مبادلات رمزارز در مدت مشابه سال گذشته در ترکیه چیزی حدود 7 میلیارد لیر بوده است.

نظر شما در رابطه با رویکرد دولت ترکیه علیه رمزارز درحالیکه اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز دارند چیست؟ چه عواملی باعث شده تا ترکیه دارایی‌های رمزارزی و استفاده از آن‌ها را ممنوع اعلام کند؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
نظرات کاربران
  • ترکیه بدهی خارجی حدود 440میلیارد دلار دارد و صنعت گردشگری این کشور بدلیل ویروس کرونا بشدت ضربه خورده اما اوایل آمار درستی از ویروس کووید ارائه نمی کرد با توجه به کسری شدید درآمد و بدهی بالا ترکیه دیگر طاقت کاهش بیشتر ارزش لیر توسط ارز دیجیتال را ندارد ….این واکنشی به بحران اقتصادی این کشور است ….چون ترکیه در مسیر دستگاه های خودپرداز بیت کوین بود اما این تصمیم نشان از بحران جدی اقتصادی فراتر از ایران در کشور ترکیه است.ایرانیان متأسفانه با نهایت نابخردی در ترکیه ملک خریدند و حالا باید منتظر کاهش ارزش سرمایه گذاری خود باشند.