دلیل سفر 2 مقام ارشد روسیه به ایران چیست؟

دلیل سفر 2 مقام ارشد روسیه به ایران چیست؟
خلاصه اخبار

اقتصادنیوز: رسانه‌های روسی در گزارشی هدف سفر کاری مشترک ویتالی ساولیف و الکسی اورچوک معاونان نخست‌وزیر روسیه به تهران در روز دوشنبه سوم دی‌ماه ۱۴۰۳ را تشریح کردند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ساولیف معاون نخست‌وزیر روسیه در این باره گفت:‌ هدف هیات روسی از سفر به تهران، حل و فصل مسائل حمل و نقل و لجستیک با ایران خواهد بود.

به گزارش تاس، ساولیف خاطرنشان کرد: ایران یک شریک استراتژیک برای ما است، البته ما موضوعات مشترک زیادی داریم که قرار است در مورد آنها بحث کنیم از جمله در زمینه حمل و نقل دریایی، زمینی، ریلی و هوایی و طرفین آماده هستند که گام‌های بعدی را برای توسعه مناسبات دوجانبه بردارند.

خبر مرتبط
ورود هیاتی از روسیه به تهران+ فیلم
ورود هیاتی از روسیه به تهران+ فیلم

اقتصادنیوز: رسانه‌های روسیه از ورود یک هیات روسی به ریاست معاونان نخست‌وزیر روسیه خبر دادند.

معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: موضوعاتی که قرار است در بالاترین سطح در مورد آنها بحث کنیم، مورد علاقه هر دو کشور است.

وی افزود: توسعه کریدورهای حمل و نقل و لجستیک اولویت اصلی در مذاکرات ما در تهران است. ما به حل و فصل مباحث مرتبط با قرارداد بین دولت‌های دو کشور که اردیبهشت 1402 برای ساخت خط ریلی رشت – آستارا ادامه خواهیم داد.

ساولیف با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز برای ساخت راه‌آهن رشت – آستارا از سوی طرف روسی تامین شده است، گفت: روسیه در حال مذاکره با ایران درباره تاریخ شروع عملیات اجرایی این طرح است.

وی خاطرنشان کرد: روسیه آماده ساخت این خط ریلی است، در این میان، مسائلی وجود دارد که باید با طرف ایرانی در میان بگذاریم. بودجه مورد نیاز تخصیص داده شده است و همه موارد درباره ساخت این طرح بین طرفین توافق شده است.

معاون نخست‌وزیر روسیه همچنین اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از کشورها خواهان مشارکت در ساخت یکی از مسیرهای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب هستند.

خبرگزاری روس نوشت که دو مقام ارشد روس در تهران با رئیس جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران دیدار خواهند داشت.

بنا بر این گزارش، روسیه و ایران در 17 می 2023 (اردیبهشت 1402) قراردادی را برای ساخت راه آهن رشت – آستارا امضا کردند. این مسیر بخش‌های ریلی غربی کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال – جنوب را به هم متصل می‌کند و بازده اقتصادی مسیر ترانس خزر را افزایش می‌دهد. مسکو برای اجرای این پروژه 1.3 میلیارد یورو وام بین دولتی به تهران اختصاص می دهد، در حالی که کل هزینه ساخت آن، 1.6 میلیارد یورو برآورد شده است.

منبع: اقتصاد نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *