دلایل کاهش قیمت بیت کوین به محدوده ۶۳٬۰۰۰ دلار چه بود؟ + تحلیل تکنیکال

دلایل کاهش قیمت بیت کوین به محدوده ۶۳٬۰۰۰ دلار چه بود؟ + تحلیل تکنیکال
خلاصه اخبار

بیت کوین مکررا نتوانسته است سطح ۶۷٬۰۰۰ دلار را در روزهای اخیر بشکند که منجر به افزایش احساسات خرسی شده است. در ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت)، حدود ۵٪ اصلاح، قیمت بیت کوین را به ۶۳٬۶۰۶ دلار رساند و باعث لیکوئید شدن ۳۰ میلیون دلار معامله لانگ شد. به گزارش میهن بلاکچین، عوامل متعددی در این عملکرد …

بیت کوین مکررا نتوانسته است سطح 67٬000 دلار را در روزهای اخیر بشکند که منجر به افزایش احساسات خرسی شده است. در 24 آوریل (5 اردیبهشت)، حدود 5٪ اصلاح، قیمت بیت کوین را به 63٬606 دلار رساند و باعث لیکوئید شدن 30 میلیون دلار معامله لانگ شد.

به گزارش میهن بلاکچین، عوامل متعددی در این عملکرد منفی، از جمله ضعف درآمد شرکت‌ها، انتشار اخبار مربوط به دستگیری بنیانگذاران کیف پول سامورایی (Samourai Wallet)، حملات هوایی و تنش‌ها در خاورمیانه و هشدار صادر شده توسط یک آژانس اعتباری جهانی در مورد کشور چین نقش داشته‌اند.

آنچه در این مطلب می‌خوانید

1- ضعف درآمد شرکت‌ها و انتشار PMI

فعالان بازار در مورد آسیب‌پذیری بیت کوین در برابر نوسانات بازار سهام، به ویژه پس از اصلاح S&P 500 در ماه آوریل، نگرانی‌هایی را مطرح کرده‌اند. اگرچه قیمت این شاخص تا حدی از زمان کاهش خود به زیر 5٬000 واحد در 19 آوریل، بهبود یافته است، اما با توجه به نرخ‌های بالای بهره فدرال رزرو ایالات متحده، سرمایه‌گذاران همچنان نگران ضعف احتمالی در درآمد شرکت‌ها هستند.

توییت Kamikaz FIAT
منبع: X

روز سه‌شنبه، S&P Global گزارش داد که شاخص PMI ایالات متحده، که هم بخش‌های تولیدی و هم بخش خدمات را رصد می‌کند، از 52.1 در ماه مارس به 50.9 در این ماه کاهش یافت. مقادیر بالای 50 نشان‌دهنده گسترش بخش خصوصی است.

در ماه آوریل، فعالیت‌های تجاری در ایالات متحده به پایین‌ترین سطح خود در چهار ماه گذشته کاهش یافت که دلیل آن کاهش تقاضا بود. این در حالی است که نرخ تورم با وجود افزایش قابل توجه هزینه‌های ورودی، کاهش اندکی را تجربه کرد. این تحولات به آرامش آتی و احتمالی اشاره دارد و با جستجوی فدرال رزرو برای یافتن نشانه‌هایی مبنی بر کاهش فعالیت‌های اقتصادی جهت کاهش فشارهای تورمی همسو است.

2- دستگیری بنیان‌گذاران کیف پول سامورایی

روز گذشته، کئون رودریگز (Keonne Rodriguez) و ویلیام هیل (William Hill)، بنیانگذاران میکسر ارزهای دیجیتال کیف پول سامورایی، به اتهام پولشویی توسط وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) دستگیر شدند. رودریگز و هیل با اتهام توطئه برای ارتکاب پولشویی و اداره یک کسب‌وکار انتقال پول بدون مجوز، با احکام احتمالی حبس به ترتیب تا 20 سال و پنج سال روبرو هستند.

وزارت دادگستری ادعا می‌کند که کیف پول سامورایی تراکنش‌های غیرقانونی بالغ بر 2 میلیارد دلار را تسهیل کرده و به فعالیت‌های پولشویی کمک می‌کند و میلیون‌ها دلار کارمزد از خدمات آنها دریافت کرده است. خبر دستگیری این افراد موجی از شوک را در جامعه ارزهای دیجیتال ایجاد کرد و عدم اطمینان را در بین سرمایه‌گذاران برانگیخته است.

3- از سرگیری تنش‌های خاورمیانه

یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت‌ها در بازار کریپتو تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه است. حملات نظامی اخیر به 40 سایت در جنوب لبنان منجر به افزایش عدم اطمینان در بازارها شد. در نتیجه، سرمایه گذاران به دنبال دارایی‌های مطمئن‌تر و با ریسک کمتر هستند.

4- کاهش اعتماد به اقتصاد چین

بر اساس گزارش CNBC، پس از گزارشی از سوی S&P Global Ratings ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران تشدید شده است. این یادداشت تحقیقاتی این ریسک را به هزینه‌های بالای تامین مالی در بحبوحه کندی رشد اقتصادی منطقه نسبت می‌دهد. سازمان‌های چینی در حال حاضر با بار مشکلات قابل توجهی مواجه هستند، به نحوی که 1.1 تریلیون دلار بدهی شرکت‌ها در سال 2024 به سررسید خود نزدیک می‌شود. علاوه بر این، محدودیت‌های نظارتی توانایی دولت‌ها را برای جبران این بدهی محدود کرده است.

5- تشدید فشار قانون‌گذاران در بحبوحه کاهش ورودی ETF اسپات بیت‌کوین

یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت ارزهای دیجیتال در 24 آوریل، خبری بود که دادستان‌های ایالات متحده به دنبال مجازات 36 ماهه حبس برای بنیانگذار بایننس ، چانگ پنگ ژائو بودند. پرونده دادگاه 23 آوریل نشان داد که محکومیت CZ در 30 آوریل ممکن است شدیدتر از حد انتظار باشد و باعث ایجاد فشار در صنعت کریپتو شود.

لازم به ذکر است قانون‌گذاران ایالات متحده در 10 آوریل، Uniswap Labs را هم هدف قرار دادند. به این ترتیب، تقریبا همه پروژه‌هایی که به مشتریان ایالات متحده خدمت می‌کنند اکنون با خطرات نظارتی شدیدی روبرو هستند. بنیانگذاران تورنادو کش (Tornado Cash) میکسر ارزهای دیجیتال نیز با اتهامات مربوط به عملیات پولشویی مواجه هستند.

صرف نظر از اینکه شرایط بازار اجتماعی-اقتصادی و سنتی چگونه پیش می‌رود، سرمایه‌گذاران بیت‌کوین، جریان‌های صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین (ETF) را به‌عنوان معیاری از تقاضای نهادی، به دقت زیر نظر دارند. طبق داده‌های Farside، جریان ورودی بیت‌کوین ETF شرکت بلک راک در 24 آوریل برای اولین بار از ماه ژانویه به صفر رسید.

قیمت بیت کوین همچنان در فاز تثبیت

بیت‌کوین از ماه مارس به مدت یک ماه است که در یک محدوده قیمتی 12٬000 دلاری نوسان می‌کند. در این بازه زمانی به سقف تاریخی جدیدی در سطح 73٬680 دلار رسید که پس از آن به کف 59٬630 دلار کاهش پیدا کرد. این امر نشان می‌دهد احساس سرمایه‌گذاران در رابطه با جهت بعدی بازار، با عدم قطعیت همراه است.

چارت روزانه بیت کوین
نمودار قیمت روزانه بیت کوین – منبع: TradingView

از دیدگاه تحلیل تکنیکال، نوسانات بیت کوین در یک محدوده، حکایت از یک فاز تثبیت قیمت دارد که پس از رالی‌های صعودی در یک بازار گاوی رخ می‌دهد.

در اصل، در این مرحله برخی از معامله‌گرها سود خود را برداشت می‌کنند و از طرف دیگر، برخی نیز با امید کسب سود بیشتر و ادامه افزایش قیمت، خرید می‌کنند. به عنوان مثال، تعداد کیف پول‌هایی که بیش از 1٬000، 100 و 1 بیت‌کوین دارند در طول این دوره تثبیت، افزایش یافته است.

نمودار موجودی کیف پول‌های بیش از 1000، 100، 10 و 1 بیت کوین
نمودار موجودی کیف پول‌های بیش از 1000، 100، 10 و 1 بیت کوین- منبع: Messari

از طرف دیگر، تعداد آدرس‌ها با موجودی حداقل 10 بیت‌کوین کاهش پیدا کرده است که نشان‌دهنده‌ برداشت سود یا بازتوزیع سرمایه‌‌های هولدرهای متوسط است.

مرحله تثبیت قیمت فعلی بیت کوین با هاوینگ چهارم آن مطابقت دارد و شبیه الگوهای قیمتی است که در حوالی هاوینگ سوم در سال 2020 مشاهده شد. علاوه بر این، در هر دو مورد، شاخص قدرت نسبی (RSI) در تایم فریم روزانه در داخل منطقه خنثی 70-30 قرار دارد که نشان‌دهنده شرایط پایدار بدون تمایلات صعودی شدید یا نزولی است.

این روند تکراری نشان می‌دهد که رویدادهایی مثل هاوینگ بیت کوین که پاداش استخراج بلاک‌های جدید را کاهش می‌دهد، معمولا بر بازار تاثیر می‌گذارد.چرا که مدتی طول می‌کشد تا سرمایه‌گذاران خود را با عرضه جدید تطبیق دهند. از این رو، بیت کوین وارد دوره‌ای از تثبیت قیمت خواهد شد.

تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین

قیمت بیت‌کوین در 22 آوریل به بالای میانگین متحرک نمایی 20 روزه (موج آبی در نمودار زیر، 65٬855 دلار) صعود کرد، اما خرس‌های بازار جلوی بازیابی قیمتی در میانگین متحرک ساده 50 روزه (موج قرمز در نمودار زیر، 67٬509 دلار) را گرفتند.

نمودار روزانه بیت کوین
نمودار قیمت روزانه بیت کوین – منبع: TradingView

هر دو میانگین‌های متحرک به تعادل رسیده‌اند و شاخص قدرت نسبی (RSI) نیز به زیر خط میانی کاهش پیدا کرده است که نشان دهنده تعادل بین عرضه و تقاضا است. اگر قیمت بیت کوین در زیر میانگین متحرک نمایی 20 روزه بماند، احتمال دارد قیمت تا سطح 60٬775 دلار کاهش یابد. انتظار می‌رود خریداران از این سطح دفاع کنند؛ چرا که شکست این سطح احتمالا سقوط تا سطح 61.8، فیبونانچی اصلاحی در 54٬298 را رقم خواهد زد.

اما در صورتی که قیمت بیت کوین به بالا حرکت کند و میانگین متحرک ساده 50 روزه را بشکند، نشان‌دهنده این خواهد بود که سطوح پایین، خریداران را جذب می‌کنند. هدف بعدی بیت کوین سطح 73٬777 دلار خواهد بود که در صورت شکست این سطح، می‌توان انتظار داشت این ارز دیجیتال راه همواری را تا سطح 84٬000 دلار طی کند.

مرجع: میهن بلاکچین

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *