دفتر نتانیاهو سند چشم‌انداز «غزه 2035» را منتشر کرد!

دفتر نتانیاهو سند چشم‌انداز «غزه 2035» را منتشر کرد!
خلاصه اخبار

همزمان با دست نیافتن رژیم صهیونیستی به اهداف اعلام شده خود و صحبت رسانه‌های عبری از خطر نابودی این رژیم و متوجه شدن اسرائیلی‌ها که حماس به یک نیروی مؤثر و تأثیرگذار تبدیل شده است، دفتر بنیامین نتانیاهو، جزئیات سند چشم‌انداز «غزه 2035» را همراه با برنامه‌های احتمالی برای ۱۱ سال آینده باریکه غزه، منتشر کرد!

العالم – فلسطین اشغالی

روزنامه جروزالم پست به نقل از دفتر بنیامین نتانیاهو ادعا کرد که اسناد منتشر شده «تلاشی از سوی نخست وزیر برای دستیابی به صلح پایدار و ادغام مجدد باریکه غزه در اقتصاد منطقه از طریق زیرساختهای قابل توجه و سرمایهگذاری‌های اقتصادی است.»

هدف اصلی این طرح بازسازی مدرن غزه، عنوان شده و به موقعیت مهم مرکزی و تاریخی غزه اشاره می‌کند که در مسیرهای تجاری بین شرق و غرب سرزمین‌های اشغالی و نیز در مسیرهای تجاری بین بغداد و قاهره و نیز مسیرهای تجاری بین یمن و اروپا قرار دارد.

مراحل سه‌گانه سند چشم‌انداز «غزه 2035»

دفتر نتانیاهو از سه مرحله به عنوان شرط موفقیت چشم‌انداز «غزه 2035» صحبت کرد و گفت که مرحله اول با عنوان «کمک های بشردوستانه»، قرار است برای یک سال کامل ادامه یابد.

«در طی آن، رژیم اشغالگر مناطق امن و عاری از کنترل حماس را ایجاد می کند که از شمال شروع می شود و به آرامی به سمت جنوب گسترش می یابد».

شش کشور عربی تحت مدیریت محلی فلسطین بر مناطق امن نظارت کامل خواهند داشت و کمک‌ها را توزیع خواهند کرد؛ این شش کشور عبارتند از: «عربستان سعودی، امارات، بحرین، اردن، مصر و مراکش».

مرحله دوم در پنج تا ده سال آینده رخ خواهد داد

بنا به گفته روزنامه جروزالم پست، « ائتلاف عربی یک نهاد چندجانبه به نام اداره احیای غزه را برای نظارت بر تلاش‌های بازسازی و مدیریت امور مالی باریکه ایجاد خواهد کرد».

این روزنامه ادعا کرد که فلسطینیان غزه ضمن هماهنگی با برنامه «مقابله با افراط گرایی» در خط مقدم مدیریت باریکه غزه خواهند بود.

مرحله «حکومت خودگردان»

مرحله سوم و نهایی این طرح «حکومت خودگردان» که به اشغالگران اسرائیلی این حق را می دهد که «در برابر تهدیدات امنیتی اقدام کنند.»

حکومت به آرامی به یک دولت محلی در غزه یا به یک دولت واحد فلسطینی (که کرانه باختری را نیز شامل می‌شود)، منتقل خواهد شد و به میزان موفقیت «افراطی‌زدایی و خلع سلاح در باریکه غزه» بستگی دارد. همچنین مشروط به توافق همه طرف‌ها خواهد بود.

در سند چشم انداز ارائه شده توسط دفتر نتانیاهو آمده است: «هدف از این اقدامات، پیوستن کامل فلسطینی‌ها به توافقات عادی‌سازی با «اسرائیل» یا «توافق ابراهیم» است.»

«روز پس از حماس»

این طرح مدعی شد که «مردم باریکه غزه پس از پایان جنبش حماس، در آسایش و رفاه زندگی خواهند کرد، زیرا این طرح شامل بازسازی باریکه غزه با طراحی‌های مدرن و جذاب خواهد بود».

در ادامه این طرح آمده است: « پس از پایان سیطره حماس، بزرگترین مزیت برای ساکنان غزه، سرمایهگذاری عظیم در باریکه، فرصت‌های شغلی عظیم، اتحاد مجدد با کرانه باختری و دستیابی به حکومت خودگردان خواهد بود.»

جروزالم افزود که «از مزایای اصلی این طرح برای کشورهای سازشکار در حاشیه خلیج (فارس) دسترسی نامحدود به بنادر غزه در دریای مدیترانه از طریق راه آهن و خطوط لوله است».

ابعاد منطقه‌ای سند چشم‌انداز «غزه 2035»

این طرح شامل اهداف بعدی نیز هست و نتانیاهو در آرزوی اتصال «نئوم» عربستان سعودی و سینای مصر به باریکه غزه از طریق اجرای پروژه‌های عظیم است.

این روزنامه افزود: «اگر کارها طبق برنامه پیش برود، بندر غزه می‌تواند به بندر صنعتی مهم در دریای مدیترانه و مرکز اصلی صادرات کالاهای غزه و همچنین نفت عربستان و سایر مواد خام از خلیج (فارس)، تبدیل شود.»

به گفته دفتر نتانیاهو، این طرح خواستار ایجاد یک منطقه آزاد تجاری گسترده با پوشش‌دهی سدروت، غزه و العریش است و «این به اسرائیل، غزه و مصر اجازه می‌دهد تا از این موقعیت به طور مشترک بهره ببرند».

«با یکجا جمع شدن سرمایهگذاری‌های جدید در زیرساختها و یکپارچگی منطقه‌ای، میادین گازی تازه کشف شده در شمال غزه به حمایت از صنعت در حال رشد، کمک خواهد کرد».

«نیروگاههای خورشیدی نیز در سینا به همراه ایستگاه‌های آب شیرین کن ساخته خواهد شد که به جبران مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند».

دفتر نتانیاهو خاطرنشان کرد که «یکی از ایده‌های پیشنهادی این طرح تبدیل غزه به مرکز بزرگ تولید خودروهای الکتریکی است. امید این است که این ادغام و یکپارچگی نه تنها غزه، بلکه العریش و سدروت را نیز به رقیبی برای تولیدات ارزان چین، تبدیل کند.»

گفتنی است ارائه این طرح‌ها و پروژه‌های ادعایی در سایه کشتار 35هزار فلسطینی در عرض 7 ماه توسط اشغالگران صهیونیست به سرکردگی نتانیاهو که حتی حاضر به توافق بر سر آتش‌بس با مقاومت فلسطین نیست، صورت می‌گیرد.

رژیم صهیونیستی به سرکردگی نتانیاهو عمدا زیرساخت‎های باریکه غزه را هدف قرار داد و آن را با خاک یکسان کرد تا باریکه غزه به مکانی غیرقابل زندگی تبدیل شود و ویرانی همه‌جا را فرا گیرد و آوار بر روی پیکرهای شهدای غزه هوار شود.

این باریکه سال‌ها از محاصره شدید رنج می‌برد که همه جنبه‌های زندگی در غزه را تحت تاثیر قرار داده است.

ناظران بر این باورند که طرح مذکور تنها بخشی دیگر از جنگ رسانه‌ای است و تلاش برای ایجاد این توهم است که «رژیم صهیونیستی کنترل غزه را در دست دارد، به مقاومت اسلامی در آنجا پایان داده است، نبرد اکنون به نفع آن به پایان رسیده است و تنها کار باقی مانده، برنامه‌ریزی برای آینده این باریکه است»!

هدف دوم این طرح، اما نه آخرین هدف، ترویج این موضوع است که رژیم صهیونیستی خواهان صلح است و هدف آن توسعه غزه و ایجاد رفاه و زندگی لوکس برای مردم آن در آینده است، حال آن که آنچه رژیم اشغالگر در بیست سال گذشته انجام داده است کاملا با آن تناقض دارد.

مرجع: العالم

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *