دروغ اظهاری واردکننده کالا و تخلف مقرراتی مسئولین بندر شهیدرجایی، عامل بروز حادثه بندرعباس

دروغ اظهاری واردکننده کالا و تخلف مقرراتی مسئولین بندر شهیدرجایی، عامل بروز حادثه بندرعباس
خلاصه اخبار

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور اعلام کرد که دروغ اظهاری واردکننده کالا و تخلف مقرراتی مسوولان بندر شهیدرجایی، عامل بروز حادثه تلخ و دردناک بندرعباس بوده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی دروغ‌اظهاری‌ها برای دور زدن قانون و جعل عنوان کالا را از اشکالات موجود برشمرد و ادامه داد: در انفجار اخیر برای ما محرز شد که کالای وارداتی در کانتینر‌ها متعلق به یک شرکت خصوصی بوده که واردکننده با اظهارات دروغ کالای موجود را به جای کالای اظهار شده در بارنامه وارد کرده است.

وی با اشاره به وجود نمونه‌های فراوان از دروغ اظهاری واردکنندگان کالا در گذشته نیز افزود: در گذشته برخی از این تخلفات در مورد کالا‌های مختلف وجود داشته که به نحوی کشف و با متخلفان برخورد قضایی صورت گرفته و برخی موارد نیز کشف نشده و از چشم مسئولین دور مانده است. لکن خطر آنجاست که این دروغ اظهاری درباره کالا‌های خطرناک صورت بگیرد.

رویه‌های غلط و عدم نظارت به ورود اولیه کالا در بنادر حاکم است

محمودی اضافه کرد: ادعای برخی مسئولین، شرکت‌ها و افراد شاغل در بخش حمل و نقل کالا نشان می‌دهد که موارد متعددی از این رویه غلط بر مجموعه بنادر و از جمله بندر شهید رجایی وجود دارد و واردکنندگان کالا در راستای پرداخت هزینه کمتر و یا مدت زمان کوتاه‌تر برای دپو بار در بندر و همچنین تسریع در ترخیص کالا اقدام به دروغ اظهاری می‌کنند و به این ترتیب یا قانون را دور می‌زنند و یا با اعمال خلاف قانون و مفسده تلاش می‌کنند تا بارنامه جعلی برای خود تهیه کنند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم با بیان اینکه عدم صداقت واردکننده کالا و همچنین قصور تحویل گیرندگان بار از مرحله حمل توسط کشتیرانی تا ورود به انبار سبب این حادثه شد، افزود: بر اساس شواهد می‌توان گفت که متصدیان انبار با بی‌اطلاعی از محتوای کانتینر‌ها با محموله به عنوان کالای عادی برخورد کرده و با حمل کالا‌ها به شکل غیرایمن و با رفتار‌های پرخطر و بدون در نظر گرفتن استاندارد کالا‌های خطرناک انجام شده است.

عدم رعایت نکات ایمنی در انبار بندر شهید رجایی موجب آتش‌سوزی شد

محمودی بیان کرد: عدم رعایت نکات ایمنی سبب شد تا کالایی قابل اشتعال و انفجار در مجاورت محموله‌های دیگری که امکان اشتعال داشته قرار بگیرد و در نهایت با یک بی احتیاطی، آتش شعله‌ور و انفجار رخ دهد.

رئیس کمیته امنیت داخلی و انتظامی مجلس با اشاره به ضعف نظارتی در مرحله انتقال کالا از کشتی تا بندر بیان کرد: کالای وارداتی تا مرحله ورود به داخل کشور و دریافت حقوق گمرکی از دستگاه ایکس‌ری عبور می‌کند، اما متاسفانه در مرحله مهم و اصلی انتقال از روی کشتی به بندر نه تنها هیچ نظارت سیتماتیک و الکترونیک بلکه کنترل دستی هم به نحو مطلوب وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این حادثه با قصور وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان بنادر و کشتیرانی رخ داده است، ادامه داد: سالهاست در این زمینه کوتاهی شده چرا که باید سال‌ها قبل موضوع استقرار ایکس ری در مرحله ورودی به بندر عملیاتی می‌شد.

نماینده مردم نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: در دولت فعلی به دور از نگاه سیاسی به وزیر راه و شهرسازی تذکر داده شد فردی که به عنوان رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی منصوب شده توان، سابقه و تجربه اجرایی در این زمینه را نداشته و از نظر علمی، تخصصی و تجربی نمی‌تواند کارآمدی داشته باشد، همان طور که فردی که بیش از سه ماه سرپرست این سازمان است دوشغله بوده و طبیعتا وقت کافی برای تحول در این سازمان ندارد.

رئیس سازمان بنادر باید اقدام به تامین دستگاه ایکس‌ری برای کنترل کالا‌های ورودی به بندر می‌کرد

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم تعدد تغییرات، بی‌ثباتی در مدیریت و بی‌کفایتی در بکارگیری نیرو‌های متخصص و کارآمد و مسلط به حوزه بنادر و کشتیرانی را باعث به وجود آمدن شرایطی فعلی دانست و بیان کرد: نمی‌گویم تمام تقصیرات به عهده مدیرفعلی است بلکه باید شخصی که عهده‌دار این مسئولیت می‌شود با درایت تمام خلا‌ها را رفع و کمبود‌ها را جبران کند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور ادامه داد: اگر رئیس سازمان بنادر و کشتیرانی مسلط به مسائل بندر بود، باید برای تامین دستگاه ایکس‌ری اقدام می‌کرد چرا که این موضوع مطالبه‌ای از سوی دستگاه‌های استانی بوده و دستگاه‌های امنیتی نیز بار‌ها نسبت به روند فعلی حاکم بر بندر شهید رجایی هشدار داده بودند که در صورت تداوم منجر به خسارت خواهد شد چرا که ایکس‌ری لازمه مبادی ورودی بندر بوده، اما متاسفانه به آن پرداخته نشده است، از این رو بروز این حادثه در نتیجه یک نقص اجرایی و عملکردی است که باید مقصرین مورد بازخواست و پیگیری قرار گیرند. البته ضعف در پدافند غیرعامل نیز در این منطقه کاملا مشهود است.

لزوم مدیریت کارآمد و تغییر رویه‌ها، ساختار‌ها و سیاست گذاری در بنادر کشور

محمودی افزود: در حادثه بندر شهید رجایی علاوه بر معرفی و مجازات مقصرین باید تاکید بر روی اصلاح رویه ها، دستورالعمل‌ها، ساختار‌ها و ساز و کار‌های غلط، تغییر سیاست‌های بارگیری، حمل و نقل و تخلیه بار در بنادر و رفع خلا‌های قانونی و اجرایی داشت و از الگو‌های سنتی و نامنظم حاکم در بنادر فاصله بگیریم و به سمت مدیریت سیستماتیک مبتنی بر نرم افزار و سخت‌افزار و فناوری‌های نوین حرکت کنیم تا از این طریق دخالت نیروی انسانی و خطا‌ها کاهش و امنیت افزایش یابد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم در پایان گفت: همچنین باید جلوی فساد در حوزه بنادر گرفته شود چرا که فساد در این حوزه سبب می‌شود تا متصدیان مربوطه چشمشان را روی ورود کالا‌های غیرمجاز به کشور ببندند و حوادث اینچنینی را رقم بزنند لذا با رعایت این اصول شاهد تحول در حوزه بنادر خواهیم بود.

منبع: میزان