درآمد پتروشیمی مارون سه هزار میلیارد تومان افزایش یافت

درآمد پتروشیمی مارون سه هزار میلیارد تومان افزایش یافت
خلاصه اخبار

درآمد پتروشیمی مارون در سال ۹۷ با رشد سه هزار میلیارد تومانی به هشت هزار و ۱۸۰ میلیادر تومان رسید.

به گزارش سیگنال به نقل از رادیو سهام، پتروشیمی مارون تولید کننده انواع پلی‌اتیلن سبک و سنگین و مشتقات محصولات پتروشیمیایی می‌باشد. شرکت در سال مالی ۹۷ بیش از چهار میلیون و ۱۷۹ هزارت تن محصول تولید کرده است که از این میزان تواید توانسته یک میلیون و ۶۸۹ هزارتن را به فروش برساند و مبلغ ۸ هزار و ۱۸۰میلیارد تومان درآمد کسب کند.

محصول اصلی شرکت که بیشترین سهم را درآمدزایی شرکت دارند، منو اتیلن گلایکول، پلی اتیلن سنگین، اتیلن و پلی پروپیلن می‌باشد که بیش از ۷۵ از فروش مقداری و بیش از ۹۰ درصد از فروش شرکت را تشکیل می‌دهند. پتروشیمی مارون در سال مالی ۹۷ مبلغ سه هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان سود عملیاتی، سه هزار و ۷۱۴ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده است. سود انباشته پایان دوره مارون سه هزار و ۸۶۱ میلیارد تومان بوده و مبلغ چهار هزار و ۶۴۳ ریال سود خالص برای هر سهم در نظر گرفته است.


درآمد پتروشیمی مارون ۴۹ درصد افزایش یافت

مقایسه درآمد پتروشیمی مارون در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ نشان می‌دهد، درآمد پتروشیمی مارون از پنج هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان با رشد ۴۹ درصدی به هشت هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان رسیده است. مقدار فروش پتروشیمی مارون از یک میلیون و ۷۸۶ هزار تن در سال ۹۶ با کاهش ۹۷ هزار تنی به یک میلیون و ۶۸۹ هزار تن در سال ۹۷ رسیده است. بنابراین در بخش مقداری شاهد کاهش مقدار فروش شرکت بوده‌ایم. اما میانگین نرخ فروش محصولات پتروشیمی مارون در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ رشد ۵۶ درصدی داشته است که این امر موجب افزایش درآمد پتروشیمی مارون شده است.

مبلغ چهار هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان از فروش شرکت در بازار داخل و سه هزار و ۱۹۷ میلیارد تومان از فروش شرکت در بازار صادراتی می‌باشد. نرخ گذاری اتیلن و منو اتیلن گلایکول در بازر داخل براساس نرخ‌گذاری سازمان حمایت و نرخ گذاری محصولات در بازار صادراتی براساس نرخ جهانی می‌باشد. بنابراین افزایش نرخ جهانی و افزایش قیمت دلار در سال جاری موجب افزایش درآمد پتروشیمی گردیده است.


سایر درآمد های عملیاتی مارون ۶۹۶ درصد رشد داشت

بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت در سال ۹۷ نسبت به درآمد عملیاتی رشد بیشتری داشته‌اند چرا که قیمت مواد اولیه در این سال رشد بیشتری داشته اما افزایش ۲۰۰ میلیارد تومانی (معادل ۶۹۶ درصد) سایر درآمدهای عملیاتی پتروشیمی مارون موجب شده است سود عملیاتی شرکت رشد داشته باشد و پوششی برای از حفظ حاشیه سود عملیاتی شرکت گردد با این وجود مشاهده می‌شود حاشیه سود شرکت کمتر از یک درصد کاهش یافته است.

سود خالص مارون در سال ۹۷ رشد ۵۱ درصدی داشته و از ۲۴۶ میلیارد تومان به ۳۷۱ میلیارد تومان رسیده است. کاهش شش درصد هزینه مالی مارون و افزایش ۸۲ درصدی درآمد حاصل از سرمایه گذاری پتروشیمی موجب بالا رفتن سود خالص شرکت شده است. درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری پتروشیمی مارون از ۲۱۱ میلیارد تومان به ۳۸۵ میلیارد تومان در سال ۹۷ رسیده است.

پتروشیمی مارون برای عملکرد سال ۹۷، پیش‌بینی درآمد ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی دارد. بهای تمام شده درآمد عملیاتی شرکت، شش هزار و ۲۱۷ میلیارد تومان می‌باشد. بررسی نسبت هزینه به درآمد شرکت در طی سال‌های اخیر روند صعودی را نشان می‌دهد، نسبت هزینه به درآمد پتروشیمی مارون از ۵۵ درصد در سال ۹۵ به ۵۷ درصد در سال ۹۷ رسیده است و این نسبت به ۶۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است. بنابراین در صورت عدم افزایش سایر درآمدهای عملیاتی شرکت و درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری می‌توان انتظار داشت حاشیه سود شرکت کاهش یابد.

منبع: radiosaham.ir

برچسب‌ها