خودرو زیان 1774 میلیارد تومانی شناسایی کرد
به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد، ایران خودرو در سه ماهه منتهی به خرداد 98 درآمد چهار هزار و 375 میلیارد تومانی ساخته است و بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت در این دوره چهار هزار و 993 میلیارد تومان گزارش شده است. بنابراین ایران خودرو زیان ناخالص 618 میلیارد تومانی را در این دوره شناسایی کرده است.
افزایش هزینههای فروش، اداری و عمومی، کاهش سایر درآمدهای عملیاتی و افزایش هزینههای عملیاتی موجب شده است زیان ناخالص 618 میلیارد تومانی به زیان عملیاتی هزار و 97 میلیارد تومانی رسیده است.
هزینه مالی ایران خودرو به 734 میلیارد تومان رسیده و نسبت به دوره مشابه سال گذشته 57 درصد افزایش یافته است و درآمد حاصل از سرمایهگذاریها 26 درصد کاهش یافته و همچنین سایر درآمدهای غیرعملیاتی 11 درصد کاهش یافته است. بنابراین با توجه به عملکرد منفی شرکت در هر یک از این بخشها، ایران خودرو به زیان خالص هزار و 774 میلیارد تومانی رسیده است.
فروش خودرو 74 هزار دستگاه کاهش یافت
فروش ایران خودرو در سه ماهه منتهی به خرداد 98 نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 59 درصدی داشته است. تعداد فروش خودرو از 126 هزار دستگاه در سه ماهه اول سال 97 با کاهش 59 درصدی (معادل 74 هزار دستگاه) به 51 هزار و 865 دستگاه در سه ماهه بهار 98 رسیده است.
بیشترین تعداد کاهش فروش خودرو مربوط به گروه پژوه است که از 81 هزار و 427 دستگاه به 34 هزار و 368 دستگاه رسیده است و بالاترین درصد کاهش فروش خودرو مربوط به سوزوکی است. فروش سوزوکی در سه ماهه بهار 97، 947 دستگاه است که با کاهش 88 درصدی (معادل 834 دستگاه) به 113 دستگاه رسیده است.
اما مشکل واقعی خودروییها کجاست؟
زیان ناخالص خودروییها نشان میدهد که ظرفیتهای بدون استفاده این شرکتها عامل اصلی زیان این شرکتها میباشد که در پی آن عدم فروش به اندازه ظرفیت، کاهش نقدینگی، افزایش هزینه مالی و در نتیجه زیان دهی شرکت نتیجه این چرخه میباشد. اما چرا خودروییها کاهش تولید داشتهاند؟. افزایش هزینه تولید، تحریمها و خروج شرکای تجاری و در نهایت قیمتگذاری ناصحیح محصولات منتج به کاهش تولید خودروییها شده است. هزینه جذب نشده ایران خودرو در سه ماهه منتهی به خرداد 98، مبلغ 181 میلیارد تومان است که نشان از فاصله ظرفیت عملی و بالقوه تولیدی ایران خودرو دارد.