حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین 1403/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟

حمل و نقل عمومی رکورددار تورم در فروردین 1403/ خوراکی‌ها چقدر گران شدند؟
خلاصه اخبار

بررسی آخرین داده‌های مرکز آمار از تورم از رکوردداری خدمات حمل و نقل عمومی در فروردین 1403 حکایت دارد. در این ماه اکثر خوراکی‌ها نیز گران شدند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با شروع سال جدید بسیاری از کالاها و خدمات مشمول قیمت‌گذاری جدید شدند. آن‌طور که داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد در فروردین امسال خدمات حمل و نقل عمومی در صدر تورم نقطه به نقطه نشسته تا بیشترین افزایش قیمت را در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته به ثبت برساند. چنانکه در این ماه شاخص نقطه‌ای قیمت مصرف‌کننده خدمات حمل و نقل عمومی 54.8 درصد رشد داشته است. 

به نظر می‌رسد با توجه به مجوزهای اخیر افزایش کرایه تاکسی، اتوبوس و مترو و همچنین پیک تقاضای بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما در نوروز، این رکوردشکنی اتفاق افتاده است.

تاثیر افزایش تقاضاهای نوروزی در بخش هتل و رستوران هم مشاهده می‌شود که تورم نقطه‌ای آن در فروردین در محدوده 45.6 ثبت شد تا بین 12 گروه‌ اصلی مورد محاسبه صدرنشین باشد. 

تورم گروه اصلی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته 23.6 درصد ثبت شده است. اما در بخش‌های زیرمجموعه آن «ماهی‌ها و صدف‌داران» و «گوشت قرمز» به‌ترتیب با ثبت تورم 49 و 47 درصد جزو کالاهایی بوده‌اند بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند. 

قیمت «روغن و چربی‌ها» که طی چند ماه گذشته روند نزولی به خود گرفته، در فروردین در مقایسه با اولین ماه سال گذشته افت 0.2 درصدی را به ثبت رساند تا نقطه منفی ثبت‌شده در شروع سال 1403 باشد. 

در بین کالاها و خدمات مصرفی، تورم عیدانه در دیگر کالاهای پر تقاضای فروردین نیز مشهود بوده و گروه اصلی «پوشاک و کفش» نیز تورم نقطه‌ای 37.5 درصد را به ثبت رسانده است. 

در فروردین 1403، تورم نقطه‌ای دخانیات، 35 درصد و و مبلمان و لوازم خانگی هم 29 درصد بوده است. 

گوشت قرمز رکورددار تورم سالانه

گرچه تورم سالانه خدمات حمل و نقل عمومی با ثبت شاخص 57.8 درصد، چشمگیر است، اما گوشت قرمز با تورم سالانه 80.7 درصد، همچون ماه‌های گذشته در فروردین هم صدرنشین به حساب می‌آید. «ماهی‌ها و صدف‌داران» نیز با ایستادن روی شاخص 63.2 درصد بعد از گوشت قرمز قرار دارد. 

در بازۀ سالانه تورم پوشاک و کفش هم در محدودۀ 46 درصد ایستاده تا مشخص شود تورم این گروه طی 12 ماه سال جریان دارد و محدوده به یک ماه نمی‌شود. 

دخانیات نیز دیگر گروه مصرفی است که تورم آن بالای 40 درصد ثبت شده و در بازۀ سالانه شاخص تورم 41.5 درصد را نشان می‌دهد. 

حمل و نقل عمومی یک‌ماه 7 درصد گران شد

نگاهی به گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد طی فروردین حمل و نقل عمومی رشد بیش از هفت درصدی قیمت را به ثبت رسانده است. 

در بازۀ ماهانه تنها تورم گروه سبزی‌ها با رسیدن به 9.4 درصد بالاتر از حمل و نقل عمومی ایستاد. در گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها تورم دیگر زیرگروه‌ها چندان چشمگیر نیست و در بازۀ صفر تا 3.2 درصد قرار دارد. در جدول پایین تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سه دورۀ ماهانه، سالانه و نقطه‌ای مشاهده می‌شود. 

تورم فروردین 1403

در این ماه دخانیات 2.3 درصد و پوشاک و کفش هم 2.4 درصد افزایش قیمت داشته‌اند. تورم هتل و رستوران هم در محدوده 2.6 درصد قرار دارد. تورم مبلمان و لوازم خانگی هم روی 2.1 درصد ایستاده‌ است.

برای مطالعه بیشتر گزارش تورم ماهانه افزایش یافت را در تجارت‌نیوز بخوانید. 

مرجع: تجارت نیوز

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *