عیدی و مالیات کارمندان در سال ۱۴۰۲ | افزایش حقوق کارمندان دولت در سال جدید

عیدی و مالیات کارمندان در سال ۱۴۰۲ | افزایش حقوق کارمندان دولت در سال جدید

افزایش حقوق کارمندان دولت همیشه یکی از داغ‌ترین بحث‌هایی است که در آخر هر سال مطرح می‌شود. با توجه به تورم سالانه حدوداً ۴۵ درصدی که در پایان دی ماه شاهد آن بودیم ، این مسئله اهمیت زیادی هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان دارد.

به نظر می‌رسد حقوق کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲ به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش یابد. از طرفی، دولت در لایجه بودجه سال ۱۴۰۲ رشدی پلکانی را برای این امر در نظر گرفته است.


میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

هنوز میزان افزایش حقوق کارمندان دولت برای سال ۱۴۰۲ به طور دقیق مشخش نشده؛ اما احسان خاندوزی، وزیر أمور اقتصادی و دارایی کشور، اعلام کرده است که حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ بین ۱۵ تا ۲۵ درصد و به طور میانیگن حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. برای مثال اگر شخصی هر ماه ۵ میلیون تومان درآمد داشته است، حقوق او  به ۶ میلیون تومان می‌رسد.

با این حال، میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری استخدامی کشور، اعلام کرده که الگوی درصدی باعث افزایش شکاف‌ها می‌شود و پیشنهاد داده است که عدد ثابتی به‌عنوان ترمیم حقوق در احکام کارگزینی اضافه شود. طبق گفته‌های او، کسی که ۵ میلیون تومان درآمد دارد، با اضافه شدن ۱ میلیون تومان به حقوق او، درآمدش ۲۰ درصد رشد می‌کند؛ اما افزایش ۱ میلیون تومانی برای کسی که ۳۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد، چندان زیاد نیست.

گفتنی است که طبق اطلاعیه دولت حق أولاد و عائله‌مندی در سال ۱۴۰۲ از حدود ۱۰۰ و ۲۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.



حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟

هنوز مقدار دقیق افزایش حقوق کارمندان برای سال ۱۴۰۲ تعیین نشده است؛ اما همان‌طور که گفته شد، طبق توضیحات وزیر اقتصاد حقوق کارگران در سال ۱۴۰۲ بین ۱۵ تا ۲۵ درصد و به طور میانگین ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. در این صورت، حداقل دستمزد روزانه ۱۷۷ هزار و ۱۹۰ تومان و حداقل دستمزد ماهیانه ۵ میلیون و ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان خواهد بود.

 میزان افزایش حقوق بازنشستگان هم هنوز منتسر نشده، اما اصغر سلیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، اعلام کرده است که حقوق بازنشستگان باید حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. در نتیجه، حداقل حقوق بازنشستگان حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.


عیدی کارگران و کارمندان برای سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟

قبل از اینکه عیدی کارگران و کارمندان برای سال ۱۴۰۲ را توضیح دهیم، ابتدا این نکته را در نظر داشته باشید که عیدی کارمندان حداقل دو برابر (۶۰ روز آخرین دستمزد) و حداکثر سه برابر پایه حقوق (۹۰ روز آخرین دستمزد) آن‌ها است. شواری عالی کار هم حداقل دستمزد یا همان پایه حقوق  یک شخص مجرد را ۵ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۷۵۰ تومان تعیین کرده است. با این حال، حداقل حقوق پایه مبنای محاسباتی عیدی بدون حق مسکن و بن کارگری در حال حاضر ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.

در نتیجه، عیدی کارمندان برای سال ۱۴۰۲ بین ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار تومان تا ۱۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان خواهد بود. این مقدار برای کارمندانی در نظر گرفته می‌شود که حداقل یک سال سابقه کار دارند. عیدی کارمندان و کارگرانی که زیر یک سال سابقه کار دارند، بر أساس فرمول زیر به دست می‌آید:

برای مثال عیدی فردی که ۴ میلیون تومان هزار تومان حقوق می‌گیرد و ۵ ماه سابقه کار دارد، برابر است با:

با این حال، کارفرمایان در صورت تمایل می‌توانند مبلغ بیشتری را به‌عنوان عیدی به کارمندان خود پرداخت کنند. طبق اخباری که تا به حال منتشر شده است، میزان عیدی کارکنان دولت برای سال ۱۴۰۲ هم یک میلیون و ششصد هزار تومان خواهد بود و با حقوق بهمن ماه پرداخت می‌شود. عیدی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی نیز توسط سازمان تأمین اجتماعی تعیین خواهد شد و تاکنون خبری در این باره منتشر نشده است. به این نکته هم دقت کنید که از عیدی کارمندان هرگز هزینه‌ای برای بیمه کسر نمی‌شود.


میزان مالیات بر درآمد و معافیت های مالیاتی در سال ۱۴۰۲

طبق لایحه بودجه اعلام‌شده توسط دولت، اشخاصی که کم‌تر از ۷ میلیون حقوق می‌گیرند، از مالیات معاف هستند.

نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۲ به این صورت خواهد بود:

حقوق کارمنداننرخ مالیات
نسبت به مازاد ۷ میلیون تومان تا ۱۴ میلیون تومان۱۰ درصد
نسبت به مازاد ۱۴ میلیون تومان تا ۲۳ میلیون تومان۱۵ درصد
نسبت به مازاد ۲۳ میلیون تومان تا ۳۴ میلیون تومان۲۰ درصد
بیش از ۳۴ میلیون تومان (نسبت به مازاد ۳۴ میلیون تومان به بالا)۳۰ درصد

برای مثال اگر شخصی ۲۱ میلیون تومان درآمد داشته باشد، ۷ میلیون از حقوق او معاف از مالیات خواهد بود. از باقی‌مانده حقوق این شخص دو سری مالیات اخذ می‌شود:

  •  ۱۰ درصد از مازاد ۷ میلیون تومان تا ۱۴ میلیون تومان با نرخ ده درصد (۷۰۰ هزار تومان) از حقوق او کسر می‌شود.
  •  ۱۵ درصد از ۷ میلیون باقی‌مانده (۱ میلیون و پنجاه هزار تومن) از حقوق او کسر می‌گردد.

اگر قرار باشد مالیات این شخص ۱۵ درصد از کل حقوق ۲۱ میلیون تومان باشد،  او می‌بایست ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان پرداخت کند. با این حال، همان‌طور که دیدید، او با سیستم مالیات پلکانی تنها می‌بایست ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان پرداخت نماید.


فرمول های محاسبه حقوق و دستمزد ۱۴۰۲

در بخش آخر، مهم‌ترین فرمول‌هایی را بررسی خواهیم کرد که برای محاسبه افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ به آن‌ها نیاز خواهید داشت:

فرمولشاخص
حقوق روزانه تقسیم بر ۷.۳۳دستمزد هر ساعت کار
دستمزد هر ساعت کار ضرب در ۱.۴ ضرب در تعداد ساعات اضافه‌کاریدستمزد هر ساعت اضافه‌کاری
دستمزد هر ساعت کار ضرب در ۰.۴ ضرب در تعداد ساعات کار در روز جمعهدستمزد روزهای جمعه
دستمزد هر ساعت کار ضرب در ۰.۳۵ ضرب در تعداد ساعات شب‌‌کاریدستمزد شب‌کاری
تعداد روزهای کارکرد ضرب در ۳۶۵ روز تقسیم بر حقوق پایهحق سنوات
ساعت تعطیل کاری ضرب در ۱.۴ ضرب در ۲۲۰ ساعت تقسیم بر حقوق پایهتعطیل‌کاری
برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار و مقالات به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها