سیاست‌های بانک مرکزی دامن خودش را گرفت/ چرا اوراق دولتی فروش نرفت؟

سیاست‌های بانک مرکزی دامن خودش را گرفت/ چرا اوراق دولتی فروش نرفت؟

ششمین مرحله حراج اوراق مالی اسلامی در روز چهارشنبه 16 خرداد برگزار شد و بانک مرکزی نتیجه این حراج را اخیرا اعلام کرد. در این مرحله چهار نماد اراد 157، اراد 158، اراد 159 و اراد 160 عرضه شد و بررسی نتایج فروش اوراق مذکور در ششمین حراج نشان می­دهد که حتی یک ریال از این اوراق نیز مشتری نداشته است. گفتنی است که نرخ بازده تا سررسید نمادهای مذکور به ترتیب 28، 28.5، 28.7 و 28.9 درصد می­باشد و بسیاری دلیل عدم فروش این اوراق را به جذاب نبودن نرخ سود این اوراق  نسبت میدهند. دراقع علی رغم کاهش نرخ تورم در ماه­‌های اخیر، بسیاری عقیده دارند که تورم در ماه‌­های بعدی می­تواند بالاتر از مقادیر کنونی قرار بگیرد و بنابراین چنین نرخ سودهایی برای آن­ها جذاب نیست.

براساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جزئیات این گزارش به شرح زیر است:

برخی از کارشناسان نیز عدم مدیریت واحد در تیم اقتصادی دولت و ناهماهنگی میان ارکان اقتصادی دولت در خصوص سیاست مالی و پولی را به عنوان عامل دیگری ذکر می­کنند که مانع از فروش اوراق در حراج ششم شده است. بنابراین برای دومین بار در سال جاری اوراق دولتی بدون خریدار باقی ماند و می­توان گفت که در 33 درصد حراج­‌های برگزار شده سال جاری، تقاضایی در برابر اوراق دولتی ثبت نشده است.

با توجه به این که نرخ تورم در سنوات اخیر در کشور در سطوح بالایی قرار داشته، صاحبان سرمایه همواره ترجیح داده‌­اند که نقدینگی تحت تملک خود را تبدیل به دارایی کنند تا از کاهش ارزش پول در اثر تورم مصون بمانند. در این میان، معمولا با توجه به عدم جذابیت نرخ اوراق دولتی، این اوراق در سالیان اخیر با استقبال قابل توجهی از سوی مشتریان حقیقی همراه نشده و عمده فروش دولت در جریان حراج های مختلف، از سوی بانک­ها و به صورت تکلیفی انجام پذیرفته است.

جدیدترین تحلیل‌ها در کانال تلگرام تحلیل با سیگنال
برچسب‌ها