حباب «لوکیشن»ها در مسکن آنلاین

حباب «لوکیشن»ها در مسکن آنلاین
خلاصه اخبار

دنیای اقتصاد :

نقص فنی بازار آنلاین مسکن، عارضه جدید برای متقاضیان خرید رقم زده است. مقاومت خدمات‌دهنده‌ها در این بازار برای به‌کارگیری «فیلترهای ساده اما کارآمد» در مسیر ورود فایل‌های آپارتمانی باعث شده است مالکان واحدهای خارج از محدوده شهری تهران، لوکیشن‌های تقلبی اعلام کنند. تفاوت قیمت مسکن بین آدرس واقعی و آدرس حبابی باعث گمراهی خریدار می‌شود.

راضیه احقاقی: نواقص و عیوب بازار آنلاین مسکن کشور – سکوهای اینترنتی عرضه فایل فروش انواع ملک – برخی از متقاضیان خرید مسکن را که عمدتا شامل خانه اولی‌‌‌ها می‌‌‌شوند با چالش‌‌‌هایی در مسیر برنامه‌‌‌ریزی برای خرید ملک مواجه کرده است. در شرایطی که ثبات نسبی در بازار مسکن و حتی ایجاد جریان کاهشی در برخی مناطق جنوبی پایتخت باعث شده تا بخشی از جوانان خانه اولی به صاحبخانه شدن در پایتخت با دریافت انواع وام مسکن امیدوار شوند؛ اما انتشار داده‌‌‌های نادرست از سوی سکوهای آنلاین مسکن کشور؛ برنامه‌‌‌ریزی چند هفته‌‌‌ای و حتی چند ماهه این افراد را با چالش جدی مواجه کرده است. آدرس تقلبی و حباب لوکیشن در شرایطی که بازارهای آنلاین فروش تحت‌تاثیر رگولاتوری ضعیفی قرار دارند، به بخشی از متقاضیان خرید خانه آسیب می‌‌‌زند.

امید واهی به خانه‌‌‌دار شدن با داده نادرست

طی سال‌های اخیر و درپی گسترش اینترنت و شبکه‌‌‌های اجتماعی در دنیا و به تبع آن کشور؛ جست‌وجو برای خرید در بازارهای آنلاین به سبب مزایای این روش جست‌وجو و خرید برای طرفین معامله گسترش یافت. در این میان استفاده از بازارهای آنلاین فروش مسکن نیز در کشور رواج یافت به ‌‌‌نحوی که در شرایط کنونی عمده جست‌وجو برای خرید مسکن در بخش ابتدایی در بازارهای آنلاین انجام می‌شود. در واقع افراد پس از رصد قیمت در بازارهای آنلاین مسکن به سبب راحتی کسب اطلاعات از این بازارها، امکان خانه‌‌‌دار شدن خود را در محله‌‌‌های مختلف سنجیده و حتی برای آن برنامه‌‌‌ریزی می‌کنند. در ادامه پس از آنکه بررسی‌‌‌ها به آنها نشان داد که امکان خانه‌‌‌دار شدن بر اساس بودجه و برنامه‌‌‌ریزی برای دریافت انواع وام را دارند، برای خرید خانه اقدام می‌کنند. اما برخی متقاضیان خرید مسکن که عمدتا خانه اولی نیز هستند از انتشار داده‌‌‌های خلاف واقع در بازارهای آنلاین ناراضی بوده و معتقدند این داده‌‌‌های گمراه‌‌‌کننده نتیجه چند هفته برنامه‌‌‌ریزی و امیدواری آنها را برای خرید مسکن از میان برده است.

سکوهای اینترنتی فروش آنلاین مسکن با انتشار آگهی با لوکیشن نادرست، این ذهنیت را برای خریدار ایجاد می‌کنند که امکان خرید خانه در یک منطقه خاص را دارند؛ اما در ادامه پس از آنکه افراد برای بازدید به سراغ خانه‌‌‌های مدنظر خود می‌‌‌روند با لوکیشن‌‌‌های متفاوت مواجه می‌‌‌شوند. به‌‌‌ عنوان مثال در سکوهای اینترنتی فروش فایل‌‌‌های متعددی از عرضه خانه در منطقه 20 شهرداری تهران (شهر ری) وجود دارد که قیمتی حدودا 25 تا 30‌درصد پایین‌‌‌تر از متوسط قیمت فروش در منطقه دارند. این فایل‌‌‌ها در زمره فایل‌‌‌های گمراه‌‌‌کننده هستند؛ چرا که خریداران پس از مراجعه حضوری متوجه خواهند شد که موقعیت خانه نادرست و در خارج محدوده شهرداری تهران و درواقع حومه شهرری قرار دارد. این عدم‌تطبیق موقعیت با واقعیت حتی بر میزان سهم وام دریافتی متقاضیان نیز اثرگذار است. در شرایطی که وام زوجین برای خرید خانه در پایتخت برابر 800 میلیون تومان ( با درنظر گرفتن هزینه تقریبی اوراق جعاله) است میزان وام زوجین برای شهرهای با بیش از 200‌هزار نفر برابر 640 میلیون تومان ( با درنظر گرفتن هزینه تقریبی اوراق جعاله) درنظر گرفته شده است. بنابراین میزان وام زوجین برای خرید خانه در مناطق حاشیه شهرری نظیر شهرستان کهریزک نیز به سقف 640 میلیون تومان می‌‌‌رسد. بنابراین جست‌وجوکنندگان در آگهی‌‌‌های با لوکیشن نادرست از شهرری از دو منظر با زیان مواجه هستند؛ از سویی برای خرید خانه در محله‌‌‌ای برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌اند که مطابق خواست آنها نبوده و از سوی دیگر این لوکیشن نادرست با اثرگذاری بر سقف دریافت تسهیلات، محاسبات آنها را نیز دچار اشتباه می‌کند.

البته عدم‌‌‌تطبیق لوکیشن و عکس با موقعیت خانه آگهی شده از جمله عیوبی است که در سال‌های اخیر بارها از سوی مردم، کارشناسان و رسانه‌‌‌ها به سکوهای آنلاین فروش تذکر داده شده است. اما این بار «حباب لوکیشن» با وارد کردن آگهی مناطق حاشیه شهر تهران به جای مناطق داخلی شهرداری تهران؛ ضربه اساسی‌‌‌تری به بخشی از متقاضیان خرید خانه در مناطق جنوبی پایتخت وارد کرده است.

از رویه استفاده از لوکیشن یک منطقه برای عرضه خانه واقع شده در منطقه‌‌‌ای ارزان‌‌‌تر می‌توان با عنوان «حباب لوکیشن» یاد کرد؛ رویه‌‌‌ای که روز به‌روز شیوع آن در سایت‌‌‌های فروش آنلاین مسکن افزایش پیدا می‌کند و با گمراه کردن متقاضیان خرید خانه، چالش‌‌‌های اساسی برای آنها به وجود می‌‌‌آورد.

این در حالی است که اگر این سامانه‌‌‌‌‌‌ها به سامانه کشوری کد پستی متصل شوند، امکان اعلام لوکیشن غلط در آگهی به شکل خودکار منتفی می‌شود. در حال حاضر برخی از فروشندگان آپارتمان، محله‌‌‌‌‌‌های مجاور ملک خود را در آگهی به ثبت می‌‌‌‌‌‌رسانند، این رویه در مناطقی که دو محله مجاور با یکدیگر تفاوت قیمت دارند، رواج دارد و باعث می‌شود تا خریداران سردرگم شوند. به‌‌‌‌‌‌عنوان مثال یک آپارتمان در منطقه فرحزاد تهران واقع شده، اما فروشنده موقعیت آن را سعادت‌‌‌‌‌‌آباد آگهی می‌کند تا بتواند سطح قیمت مدنظرش را بالاتر ارائه کند.

افزایش فایل‌‌‌های با آدرس تقلبی در سکوهای اینترنتی عرضه مسکن؛ در غیاب نهاد رگولاتور رقم خورده است؛ در واقع ضعف نظارت بر این بازارهای آنلاین باعث شده تا ثبت آگهی تخلف در این بازار افزایش یابد. این در حالی است که حدودا 10 سال از آغاز به کار بازار آنلاین معاملات مسکن یا همان سکوهای اینترنتی عرضه فایل‌‌‌‌‌‌ فروش و اجاره ملک در تهران می‌‌‌گذرد و در این زمان این سکوهای اینترنتی توانسته‌‌‌اند بخش قابل‌توجهی از بازار عرضه و فروش ملک را در اختیار بگیرند. در چنین شرایطی انتظار می‌رود که مدیران این سکوهای اینترنتی و نهاد رگولاتور بر صحت داده‌های منتشر شده در این سامانه‌‌‌ها دقت‌نظر بیشتری داشته باشند.

بی‌‌‌توجهی به تجربه موفق جهانی

درشرایطی سکوهای آنلاین عرضه ملک در کشور با ازدیاد فایل‌‌‌های فروش با آدرس تقلبی و در واقع حباب لوکیشن مواجه هستند که نمونه‌‌‌های مشابه خارجی این سایت‌‌‌های فروش در راستی‌‌‌آزمایی و انتشار فایل دقیق و صحیح، موفق بوده‌‌‌اند. «دنیای اقتصاد» در گزارشی که با عنوان «نسخه اصلی مسکن آنلاین» منتشر کرد؛ به بیان تجربه زیلو به‌‌‌عنوان یک پلت‌فرم موفق در حوزه عرضه املاک پرداخت. زیلو یک پلت‌فرم آنلاین آمریکایی پرکاربرد و مشتری‌‌‌‌‌‌پسند در حوزه املاک و مستغلات است که به کاربر کمک می‌کند تا خانه‌‌‌‌‌‌های مختلف را جست‌‌‌وجو کند، اطلاعات مفیدی درباره بازار مسکن به دست آورد و با مشاوران املاک ارتباط برقرار کند. در واقع، زیلو به عنوان یک موتور جست‌‌‌وجوی قدرتمند برای املاک شناخته می‌شود که اطلاعات گسترده‌‌‌‌‌‌ای از جمله قیمت‌‌‌‌‌‌، تصاویر، مشخصات ملک، نقشه و حتی تخمین ارزش ملک را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. زیلو یک جامعه کاربری فعال دارد که به کاربران امکان می‌دهد تا نظرات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. این امر به کاربران کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره یک ملک یا منطقه خاص به دست آورند.

زیلو برای جلوگیری از انتشار آگهی‌‌‌های نادرست از ابزارهای مختلفی از جمله سیستم تایید هویت استفاده کرده و در عین حال به کمک کارشناسان خود از صحت اطلاعات فردی آگهی‌‌‌دهنده مطمئن می‌شود. همچنین این پلت‌فرم برای جلوگیری از انتشار آگهی‌‌‌‌‌‌های جعلی یا با آدرس غلط به بررسی کدهای پستی املاک می‌‌‌پردازد. هنگامی که شما آگهی خود را در زیلو ثبت می‌‌‌‌‌‌کنید، از شما خواسته می‌شود که کدپستی دقیق ملک را وارد کنید. این کدپستی سپس توسط سیستم زیلو با پایگاه داده‌‌‌‌‌‌های مختلفی از جمله پایگاه داده‌‌‌‌‌‌های آدرس‌‌‌‌‌‌های پستی رسمی مقایسه می‌شود. به طور خلاصه، بررسی کدهای پستی یکی از ابزارهای مهم زیلو برای حفظ امنیت و اعتبار پلت‌فرم است و به کاربران کمک می‌کند تا با اطمینان بیشتری به جست‌‌‌وجوی ملک مورد نظر خود بپردازند.

منبع: دنیای اقتصاد

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *