آموزش ثبت نام مودیان مالیاتی + راهنمای کامل ثبت نام مودیان مالیاتی حقیقی

آموزش ثبت نام مودیان مالیاتی + راهنمای کامل ثبت نام مودیان مالیاتی حقیقی

سامانه مودیان مالیاتی سازمانی تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور است که فعالیت‌های مالیاتی افراد مختلف را رصد می‌کند. افراد حقیقی و حقوقی موظف‌اند تا در سریع‌ترین زمان ممکن در این سامانه ثبت نام کرده و اطلاعات مالیاتی خود را با این سازمان به اشتراک بگذارند. ما قصد داریم تا در این مقاله به آموزش ثبت نام مودیان مالیاتی حقیقی و ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی بپردازیم. در نتیجه اگر شما تاکنون اقدام به ثبت نام در این سامانه نکرده‌اید تا انتها با ما همراه باشید.

به‌روز‌ترین قیمت طلا و سکه را در سیگنال ببینید!

سامانه مودیان چیست؟

سامانه مودیان، سامانه‌ای است که تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور قرار دارد و برای هر یک از مودیان یک کارپوشه اختصاصی ایجاد می‌کند. ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی به عهده صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی است. آنها باید اطلاعات مالیاتی خود را از طریق این کارپوشه به اطلاع سازمان امور مالیاتی برسانند.

در حقیقت هدف از راه‌اندازی این سامانه، جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش نیاز به رسیدگی‌های ممیز محور است. دسترسی به سامانه مودیان از طریق لینک زیر امکان‌پذیر است. مودیان موظفند که صورت‌حساب‌های الکترونیکی خود را در زمان‌های تعیین‌شده به این سامانه ارسال کنند.

نحوه ثبت نام مودیان مالیاتی

ثبت نام مودیان مالیاتی حقیقی فرایندی ساده است و با انجام چندین مرحله، مودیان می‌توانند به راحتی در این سامانه ثبت نام کنند. در ادامه نحوه ثبت نام مودیان مالیاتی و مراحل ثبت نام در این سامانه را شرح خواهیم داد. 

برای ثبت نام در سامانه مودیان، انجام 6 مرحله زیر ضروری است:

  1. مرحله اول: پیش ثبت نام در سامانه مودیان  
  2. مرحله دوم: ثبت نام در نظام مالیاتی  
  3. مرحله سوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی از مراکز صدور گواهی  
  4. مرحله چهارم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق وارد شدن به کارپوشه سامانه مودیان  
  5. مرحله پنجم: دریافت شناسه کالا و خدمات برای صدور صورت‌حساب الکترونیکی  
  6. مرحله ششم: تکمیل ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی  

شما می‌توانید پس از طی کردن مراحل بالا، ثبت نام مودیان مالیاتی خود را نهایی کنید. در ادامه به بررسی هر کدام از مراحل بالا به صورت مفصل خواهیم پرداخت.

مرحله اول: پیش‌ثبت نام مالیاتی و ثبت نام کد مالیاتی

ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی از طریق آدرس tax.gov.ir انجام می‌شود؛ اما پیش از این، یک مرحله به نام پیش‌ثبت نام الکترونیکی وجود دارد. در این مرحله، مودیان اطلاعات اولیه مربوط به کسب‌وکار یا هر گونه فعالیت اقتصادی خود را در این سامانه وارد می‌کنند.

اطلاعات و درخواست پیش ثبت نام در این مرحله تماما به‌طور آنلاین بررسی می‌شود و معمولاً پس از گذشت حدود نیم ساعت، نام کاربری و رمز عبور برای ادامه مراحل ثبت نام در سامانه مودیان به افراد ارسال می‌گردد.

مرحله 1
مرحله 2
مرحله 3

مرحله دوم: ثبت نام در نظام مالیاتی

برخلاف بسیاری از سامانه‌ها، برای ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی تنها به کد ملی و احراز هویت نیاز ندارید؛ بلکه ابتدا باید از قبل ثبت نام مالیاتی خود را تکمیل کرده باشید. گفتنی است که پس از ثبت نام در نظام مالیاتی، امکان دسترسی به کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی برای شما فراهم می‌شود.

برای ثبت نام در نظام مالیاتی و تشکیل پرونده آن، می‌بایست به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی مراجعه کرده و از بخش دریافت اطلاعات کاربری، ثبت نام در نظام مالیاتی را تکمیل کنید.

استعلام بدهی مالیاتی

اگر مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستید، باید ثبت نام ارزش افزوده را نیز پیش از ثبت نام در سامانه مودیان انجام دهید. این موارد مشابه ارسال لیست بیمه، از تکالیف قانونی صاحبان کسب‌وکار به شمار می‌روند.

کارفرمایان نیز برای رد کردن بیمه کارکنان خود می‌توانند از طریق سایت سازمان تامین اجتماعی اقدام کنند.

مرحله سوم: دریافت گواهی امضای الکترونیکی

یکی از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ثبت نام در سامانه مودیان، دریافت گواهی امضای الکترونیکی است. برای این کار ابتدا باید وارد سایت gica.ir شده و روی گزینه «درخواست صدور گواهی امضای الکترونیک» کلیک کنید.

پس از تکمیل مراحل ثبت‌نام و احراز هویت، یک کد رهگیری برای شما صادر خواهد شد. سپس باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولتی مراجعه کرده و توکن حاوی امضای الکترونیک را دریافت کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های تولید فایل CSR خودتان اینکار را انجام دهید.

لازم به ذکر است که یکی از مزایایی که مودیان پس از ثبت نام مودیان مالیاتی از آن بهره‌مند می‌شوند، امکان مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی است. بنابراین پس از تکمیل ثبت نام، با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی می‌توانید درخواست «استعلام بدهی مالیاتی» را ثبت کرده و تمامی سوابق مالیاتی خود را مشاهده کنید.

مرحله چهارم: دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از کارپوشه

شناسه یکتای مالیاتی یک کد ۶ رقمی منحصر به فرد است که به هر حافظه مالیاتی اختصاص می‌یابد. هر صورتحساب الکترونیکی پس از صدور باید شماره‌ای منحصر به فرد داشته باشد که بخشی از آن شماره، همان شناسه یکتای مالیاتی است.

دریافت شناسه یکتا

برای دریافت شناسه یکتای مالیاتی، ابتدا باید کلید عمومی (Public Key) که پس از دریافت گواهی امضای الکترونیکی به شما داده می‌شود را در قسمت «شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی» در کارپوشه سامانه مودیان وارد کنید.

دریافت شناسه یکتا 2

پس از دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، با در دست داشتن این کد باید به یکی از شعب دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و توکن سامانه مودیان را دریافت کنید.

مرحله پنجم: دریافت شناسه کالاها و خدمات

 آخرین مرحله برای ثبت نام در سامانه مودیان، دریافت شناسه عمومی کالا و خدمات است. این شناسه یک کد منحصر به فرد است که به هر گروه خاصی از کالاها یا خدمات تعلق می‌گیرد.

برای دریافت شناسه کالا و خدمات، می‌توانید از طریق وب‌سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس stuffid.tax.gov.ir یا از طریق فایل اکسل منتشر شده توسط این سازمان که شامل بیش از ۳۴۰۰۰ قلم کالا و خدمات است، اقدام کنید.

دریافت شناسه کالا

اگر شناسه کالا و خدمات شما در فایل ارائه‌شده توسط سازمان امور مالیاتی وجود نداشت، می‌توانید با ثبت نام در سامانه جامع تجارت ایران شناسه کالا و خدمات مورد نظر خود را ایجاد کنید.

توجه داشته باشید که برای ارسال صورتحساب الکترونیکی، داشتن شناسه یکتا حافظه مالیاتی و شناسه کالا و خدمات ضروری است.

مرحله ششم: تکمیل ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی

 پس از تکمیل پیش‌نیازهای ضروری، اکنون شرایط برای ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی طبق قانون تسهیل سامانه مودیان فراهم است. برای این منظور، به پورتال رسمی سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید.

پس از ورود به سایت، گزینه «ثبت نام» را انتخاب کرده و کد ملی (برای افراد حقیقی) یا شناسه ملی (برای نهادهای حقوقی) همراه با کد امنیتی را وارد کنید.
در مرحله نهایی ثبت نام، باید به بخش «عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه» رفته و مراحل مربوطه را دنبال کنید.
نام کاربری و رمز عبور موقت از طریق پیامک به شماره تلفن همراه ثبت‌شده ارسال خواهد شد. توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه باید به نام مودی ثبت شده باشد؛ در غیر این صورت، ثبت نام به‌طور کامل انجام نخواهد شد.
با استفاده از اطلاعات ارسال‌شده به آدرس الکترونیکی tp.tax.gov.ir وارد کارپوشه شوید. اگر پرونده مالیاتی خود را در کارپوشه مشاهده نکردید، به این معناست که ثبت نام شما در بخش مالیات بر ارزش افزوده یا ثبت نام مالیاتی به‌طور کامل در سامانه انجام نشده است.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

طبق بند ج ماده ۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، کلیه صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1366/12/3 با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، مشمول قانون سامانه مودیان هستند.»

در نتیجه دو گروه از افراد هستند که مشمول ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی می‌شوند:

  1. کلیه اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل صنفی و غیرصنفی
  2. کلیه اشخاص حقوقی؛ اعم از شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیرتجاری

جمع‌بندی

ما در این مقاله با آموزش ثبت نام مودیان مالیاتی آشنا شدیم. ثبت نام مودیان مالیاتی فرآیندی الزامی برای تمامی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی است که هدف اصلی آن جلوگیری از فرار مالیاتی و تسهیل ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به سازمان امور مالیاتی است. برای ثبت نام مودیان مالیاتی، مودیان باید مراحل مختلفی از جمله پیش‌ثبت نام، دریافت گواهی امضای الکترونیکی، دریافت شناسه یکتای مالیاتی، و شناسه کالا و خدمات را طی کنند.

در نهایت، پس از انجام این مراحل، مودیان می‌توانند ثبت نام مودیان مالیاتی خود را تکمیل کرده و به سامانه مودیان دسترسی داشته باشند. توجه داشته باشید که شماره تلفن همراه ثبت‌شده باید به نام مودی باشد و بدون آن، ثبت نام کامل نخواهد شد. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

برای اطلاع از آخرین اخبار مالیاتی کلیک کنید

سوالات متداول

سامانه مودیان مالیاتی چیست؟

سامانه مودیان سامانه‌ای است که تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور قرار دارد و برای هر مودی یک کارپوشه اختصاصی ایجاد می‌کند تا اطلاعات مالیاتی خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کند. هدف این سامانه جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش نیاز به رسیدگی‌های ممیز محور است.

مراحل ثبت نام مودیان مالیاتی چیست؟

برای ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی، شش مرحله ضروری است: پیش‌ثبت‌نام در سامانه مودیان، ثبت‌نام در نظام مالیاتی، دریافت گواهی امضای الکترونیکی، دریافت شناسه یکتای مالیاتی، دریافت شناسه کالا و خدمات و در نهایت تکمیل ثبت‌نام در سامانه مودیان مالیاتی.

چگونه می‌توان گواهی امضای الکترونیکی دریافت کرد؟

برای دریافت گواهی امضای الکترونیکی باید ابتدا به سایت gica.ir مراجعه کرده و مراحل ثبت‌نام و احراز هویت را طی کنید. سپس یک کد رهگیری دریافت کرده و به یکی از دفاتر پیشخوان دولتی مراجعه کرده تا توکن حاوی امضای الکترونیکی را دریافت کنید.

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند؟

تمامی صاحبان مشاغل (صنفی و غیرصنفی) و اشخاص حقوقی مشمول این سامانه هستند. طبق قانون، ثبت‌نام برای اشخاص حقیقی صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی اعم از شرکت‌های تجاری و غیرتجاری الزامی است.

چرا شماره تلفن همراه ثبت شده در سامانه باید به نام مودی باشد؟

شماره تلفن همراه باید به نام مودی ثبت شده باشد زیرا پس از ثبت‌نام، نام کاربری و رمز عبور موقت به آن شماره ارسال می‌شود. در صورتی که شماره تلفن به نام مودی نباشد، ثبت‌نام به‌طور کامل انجام نخواهد شد.

برچسب‌ها

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا در بارگزاری کپچا