ثبت سفارش ۳ هزار پیشرانه برای کراس اوور ملی سایپا ؛ چرا سایپا آریا عرضه نمی شود؟

ثبت سفارش ۳ هزار پیشرانه برای کراس اوور ملی سایپا ؛ چرا سایپا آریا عرضه نمی شود؟
خلاصه اخبار

تصاویر ارسالی جدید از مگاموتور نشان می دهد مراحل کالیبراسیون پیشرانه کراس اوور ملی سایپا در حال انجام است.

تصاویر ارسالی جدید از مگاموتور نشان می دهد مراحل کالیبراسیون پیشرانه کراس اوور ملی سایپا در حال انجام است.

به تازگی تصاویر جدیدی از مگاموتور به دستمان رسیده که نشان می دهد مراحل انجام تست های مختلف برای کالیبراسیون پیشرانه کراس اوور ملی سایپا در حال انجام است و به زودی باید شاهد عرضه سایپا آریا به بازار باشیم. بر اساس شنیده ها به تازگی ثبت سفارش 3 هزار عددی برای این پیشرانه انجام شده و محموله آن از چین و کمپانی DAE راهی ایران خواهد شد. البته شنیده های دیگر از بخش کیفیت و مهندسی گروه خودروسازی سایپا حاکی از آن است که گویا مجموعه برقی این کراس اوور مشکلاتی دارد و هنوز این مشکلات رفع نشده است. یکی از دلایل تاخیر در عرضه این کراس اوور ملی هم عدم تطبیق پذیری سیستم برق با پیشرانه شناسایی شده است. البته باید دید سایپا چه توضوح یا واکنش رسمی ای در این خصوص خواهد داشت. در ادامه مشخصات پیشرانه کراس اوور ملی سایپا را بررسی می کنیم.

پیشرانه N20 ؛ 2 لیتر و تنفس طبیعی

پیشرانه کراس اوور ملی سایپا که با کد فنی N20 در این شرکت شناخته می شود در واقع یکی از پیشرانه های توسعه داده شده توسط میتسوبیشی است که توسط شرکت DAE به تولید می رسد. این پیشرانه قابلیت تطبیق با توربوشارژ را هم دارد اما قرار است در مرحله اول نوع تنفس طبیعی را در آریا ببینیم.

پیشرانه N20 یک موتور 2 لیتر (1998 سی سی) چهار سیلندر خطی است که شانزده سوپاپ دارد و فناوری DVVT یا همان فناوری زمانبندی متغیر سوپاپ های ورودی و خروجی را دارد. فناوری MPI را در پاشش سوخت این پیشرانه داریم و نسبت تراکم 11/5:1 است. با این مشخصات، پیشرانه N20 می تواند توان تولید نهایت قدرت 147 اسب بخار و نهایت گشتاور 204 نیوتن متر را داشته باشید. قدرت از طریق جعبه دنده 6 سرعته ساخت DAE به چرخ های جلو می رسد. همچنین شنیده ها حاکی از آن است که پس از عرضه آریا، نسخه GDI از این پیشرانه قرار است در نسخه متفاوتی از آریا و همچنین شاهین جوانان به کار رود.

آریا ؛ محصولی که خیلی دیر می آید

پیش از عرضه ری را، پیش بینی می شد سایپا آریا زودتر به عرضه برسد. چراکه طراحی بیرونی خودرو نهایی شده بود و حتی نمونه های اولیه تولید شده بودند. اما در زمان مدیریت عامل قبلی سایپا، تصمیم بر تغییر پیشرانه و طراحی داخلی این محصول شد و همین باعث شد تا آریا خیلی دیرتر آماده ورود به بازار شود. البته حالا هم که مدتی است طراحی داخلی و پیشرانه نهایی شده باز هم مشکلات برقی گریبانگیر مهنسین سایپا است و باید دید تیم فنی سایپا چه زمانی مشکلات کراس اوور ملی آریا را برطرف خواهند کرد.

منبع: آخرین خودرو