تیغ تیز دولت بر گردن تایرسازان / وضعیت بازار لاستیک بهبود می‌یابد؟

تیغ تیز دولت بر گردن تایرسازان / وضعیت بازار لاستیک بهبود می‌یابد؟

 مدتی است که بازار لاستیک در کشور دچارالتهاب شده است و فاصله نرخ آزاد لاستیک از نرخ‌های دولتی هر روز افزایش می‌یابد. لاستیک با قیمت دولتی در بازار به سختی پیدا می‌شود و در حالی که لاستیک پراید باید با نرخ مصوب یک میلیون و 250 هزارتومان عرضه شود، اما در بازار کمتر از 3 میلیون تومان نمی‌توان یافت. این اختلاف زیاد موجب سردرگمی مصرف‌ کننده‌ها شده است. مصرف کننده‌ها نسبت به کاهش عرضه لاستیک توسط تولیدکنندگان تایر اعتراض دارند و از نظر آن‌ها تایرسازان با کاهش عرضه لاستیک به بازار، قصد دارند به دولت فشار بیاورند تا مجوز افزایش نرخ دریافت کنند.

در همین رابطه رییس انجمن صنعت تایر، هفته گذشته در مصاحبه‌ای با بیان مشکلات ناشی از عدم تخصیص ارز واردات، خواستار آزادسازی قیمت لاستیک شد و بیان کرد: وضعیت تورمی در کشور به گونه‌ای است که تثبیت نرخ‌ها موجب ورشکستگی صنعت خواهد شد.

در همین رابطه صفدري مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت، با بیان مشکلات صنعت تایر،از کاهش 14 درصدی میزان تولید شرکت‌ها در 5 ماهه نخست نسبت به سال پیش خبر داد. او همچنین خاطرنشان کرد که این کاهش تولید به دلیل عدم تخصیص مناسب ارز به تایرسازان اتفاق افتاده است. وی خاطرنشان کرد که مصرف سالانه لاستیک در کشور حدود 24 میلیون حلقه می‌باشد در حالی که تولید داخل نهایتا می‌تواند 21 میلیون را پوشش دهد و مابقی آن توسط واردکننده‌ها به کشور وارد می‌شود.

در همین رابطه، امروز معاون وزیر صمت از بسته پیشنهادی این وزارتخانه رونمایی کرد. در این بسته علاوه بر تغییر منبع تامین ارز تایرسازان داخلی به تالار دوم سامانه نیما، کاهش تعرفه واردات به مدت 3 ماه ارائه شده است تا وضعیت بازار لاستیک بهبود یابد.

نگاهی به صورت‌های مالی لاستیک سازی بارز به عنوان بزرگترین تایرسازی بورسی نیز کاهش تولید را تایید می‌کند.

آنچه مشخص است، شرکت‌های تایرسازی در 6 ماهه 1402، 16 درصد از تولید خود کاسته‌اند. دلیل این موضوع را می‌توان در عدم تخصیص مناسب ارز دانست. با توجه به سیاست‌های جدید وزارت صمت، در ماه‌های آتی شاهد رشد تولید و افزایش واردات تایر به کشور خواهیم بود.