تغییر موضع‌های وارداتی وزیر صمت؛ مافیا یا خبردرمانی؟

تغییر موضع‌های وارداتی وزیر صمت؛ مافیا یا خبردرمانی؟
خلاصه اخبار

در مدت وزارت رضا فاطمی‌امین، گفته می‌شد قدرت مافیای خودروسازی به قدری بالاست که حتی وزیر هم نمی‌تواند مقابله و واردات را آزاد کند و در واقع فاطمی‌امین وزارت خود را به مافیا باخت.

در مدت وزارت رضا فاطمی‌امین، گفته می‌شد قدرت مافیای خودروسازی به قدری بالاست که حتی وزیر هم نمی‌تواند مقابله و واردات را آزاد کند و در واقع فاطمی‌امین وزارت خود را به مافیا باخت.

به گزارش آخرین خودرو ، وزارت صمت طی سال‌های گذشته تبدیل شد به یکی از مراکز وعده وعید و خبردرمانی. مسئولان صمت در ابتدا واردات را با هدف جبران کمبود عرضه خودرو به بازار آغاز کردند؛ اما این وزارتخانه تجربه ناموفقی را در رابطه با طرح واردات خودرو به کشور پشت سر گذاشت؛ به طوری که یک وزیر را به استیضاح کشاند و وزیر فعلی را نیز درگیر همان خلف وعده‌های پیشین کرده است.

در مدت وزارت رضا فاطمی‌امین ، گفته می‌شد قدرت مافیای خودروسازی به قدری بالاست که حتی وزیر هم نمی‌تواند مقابله و واردات را آزاد کند و در واقع فاطمی‌امین وزارت خود را به مافیا باخت. عباس علی‌آبادی هم در زمانی که سکان‌دار وزارت صمت شد، مانند وزیر پیشین وعده‌های متفاوتی در رابطه با تعداد خودروهای وارداتی به کشور داد.

همچنین طی مدت وزارت او تغییر موضع‌های فراوانی دیده شد. برای مثال، علی‌آبادی در سال گذشته اعلام کرد که از شنیدن واردات خودروهای دست دوم «کهیر» می‌زند. اظهارنظر علی‌آبادی این تصویر را برای مردم و رسانه‌ها کشید که واردات دست دوم‌ها به نوعی منتفی شده است. اما با گذشت کمتر از یک ماه دیگر خبری از کهیر وزیر نیست و اظهارنظر جدیدی در رسانه‌ها به چشم می‌خورد. چندی پیش، وزیر صمت در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری اعلام کرد که برنامه واردات خودروهای دست دوم در قانون بودجه 1403 تعریف شده و کار از طریق مسیر مناطق ویژه درحال انجام است.

جای خودروهای وارداتی در بنادر است؟

داستان به اینجا ختم نمی‌شود؛ چراکه یک تغییر آشکار دیگری نیز در صحبت‌های علی‌آبادی دیده می‌شود. وزیر در حاشیه جلسه پاسخگویی به نظرات و مشکلات شهروندان در مرکز ارتباط مردمی ریاست‌جمهوری ‌اظهار کرد:« روند واردات خودرو کند است و تاکنون 8000 خودرو تحویل مردم داده شده است.» اما حال وزیر چه می‌گوید؟ علی‌آبادی در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرده است:«به حدی خودرو وارد شده که در بنادر جا نداریم.» او همچنین تاکید می‌کند که روند ثبت سفارش ادامه دارد و مردم نباید برای خرید خودروی خارجی عجله کنند.

مافیا یا بی‌برنامگی؟

تغییر موضع‌های آنی مسئولان وزارت صمت، به خصوص وزیر، این پیام را می‌رساند که سکان‌دار فعلی همچنان برنامه واحد و مشخصی برای اجرای آیین‌نامه واردات خودرو به کشور، چه خودروهای نو و چه خودروهای دست دوم، ندارد. البته برخی نیز معتقدند علی‌آبادی نیز مانند فاطمی‌امین توان اداره امور را ندارد و در مراحلی تسلیم مافیای خودرو در کشور می‌شود.

در ادامه نیز این شائبه برای مردم به وجود می‌آید که چرا آماری که وزارت صمت منتشر می‌کند با مشاهدات تفاوت بسیاری دارد؟ چرا خودروهای وارداتی در سطح شهر دیده نمی‌شود؟ و از همه مهمتر چرا با آنکه خودرو به حدی وارد شده که در بنادر جا برای خودروهای جدید نیست، خودرویی تحویل سایر ثبت‌نامی‌ها نمی‌شود؟

در آخر باید این نکته را یادآور شد که تاخیر وزارت صمت در اجرای طرح واردات خودرو و همچنین، اجرای قطره‌چکانی آن باعث شد بازار خودرو نه تنها به سمت بهبود حرکت کند، بلکه در مقاطعی خبردرمانی‌ها نتیجه عکس داشتند و بازار را به شدت ملتهب کرد. با این عملکرد پیش‌بینی می‌شود ورود خودروهای خارجی به بازار تاثیر چندانی در وضعیت کنونی بازار نداشته باشد. حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که برنامه‌های آتی وزارت صمت در رابطه با این طرح پرفرازونشیب چیست؟

مرجع: آخرین خودرو

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *